Szlovák-cseh győzelem Horvátországban

elektronikus autópálya-díjfizetési rendszerLezárult az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszerre kiírt kivitelezői pályázat Horvátországban, amelyet egy szlovák-cseh egyesülés nyert el.

A horvát autópálya-beruházásokat kezelő vállalat (HAC) közleménye szerint a felülvizsgálati és értékelési folyamat során a pozsonyi SkyToll a. s. és a prágai TollNet a. s. cég közös ajánlata volt gazdaságilag a legelőnyösebb, értéke 79,91 millió euró, és a szerződés megkötésétől számított 24 hónapos időtartamra szól. A HAC tavaly április elején hirdetett meg pályázatot, július közepén pedig arról számolt be, hogy tíz vállalattól érkezett ajánlat az új útdíjszedési rendszer kivitelezésére, az ajánlatok értéke pedig 79,9 és 244,5 millió euró között mozgott. A horvát vállalat pénteki sajtóközleményében emlékeztetett, hogy az országban teljesen megszűnik a fizetőkapus rendszer, helyette az automatikus rendszámtábla felismerő (ALPR) rendszerre, illetve a mikrohullámú adattovábbításra (DSRC) állnak át. A telepítési időszak alatt a régi rendszer lesz használatban.

Horvátország már évek óta tervezi, hogy változtat a fizetőkapus rendszeren, hogy gyorsabb legyen a forgalom, és megszűnjön a készpénzfizetés. A zágrábi kormány az elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer projektjét még tavaly januárban beépítette a Nemzeti Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervbe. A HAC még korábban két olyan technológia mellett döntött, amely jól átültethető a horvát gyakorlatba, azaz a megtett távolság után kell fizetni az útdíjat. A DSRC nagyon hatékony az autópályákon, ahol a fel- és lehajtást egyszerű fémvázra telepített érzőkelőkkel ellenőrzik, a gépjárművek megállása nélkül, 130 kilométeres sebesség mellett.

A DSRC hasonlít a jelenleg használatos elektronikus ENC-készülékre. Ez egy előre feltöltött készülék a horvát útdíj-kapuk használatához a sorban állás elkerülése érdekében. A DSRC készüléket is fel kell majd tölteni a megfelelő összeggel, amelyet lehajtáskor azonnal levesz a díjgyűjtő vállalat. A rendszámtábla felismerő rendszert a külföldi autók miatt vezetik be. Az ALPR-hez egy applikációt kell majd letölteni, amit a bankkártyához kötnek: az autópálya-díj összegével a kártyát terhelik majd meg.

Hírek szerint nem diadalmenet a 2021-ben bejelentett Indonéziai elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer története. Pedig a Roatex Ltd. Zrt. indonéziai sikerét maga Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be. Igaz azt elhallgatták, hogy az Ltd. Zrt. konzorciumában részt vesz az állami tulajdonban lévő Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt., amely akkor „a világ egyik legmodernebb útdíj-technológiájával” rendelkezett.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

4iG: újabb szándéknyilatkozat, most az albán kormánnyal

ked febr 6 , 2024
ShareTweetPinShareSzándéknyilatkozatot írt alá az albán kormánnyal a 4iG Csoport az Egyiptom és Albánia között húzódó tenger alatti nagy kapacitású adatkábel-beruházás megvalósításának támogatásáról. A magyar infokommunikációs vállalat közleménye szerint a megállapodást Fekete Péter, a 4iG Csoport vezérigazgatója és Enkelejda Mucaj, Albánia infrastrukturális és energiaügyi miniszterhelyettese írta alá, Edi Rama albán miniszterelnök […]
Albánia - 4iG

És még ez is...