Rémes: Ovisokat tanítanának programozni

3

Géczi Márton, MakersLabA Maker’s Lab már óvodás korban elkezdené programozásra tanítani a gyerekeket: a képzés alapja az algoritmikus gondolkodás elsajátítása.

Ahogy a Maker’s Lab programozóiskola neve is sugallja, a kiscsoportok mindig alkotnak valamit, és csak az ehhez szükséges elméletet tanulják meg. A kicsiket – már öt éves kortól – a vizuális, blokkalapú programozással ismertetik meg tabletek használatával, amihez nem szükséges semmilyen előzetes tudás. Ha a gyermek a későbbiekben nem is az it-területén találja meg élete hivatását, akkor is olyan élethosszig kamatozó képességekre tehet szert, mint az analitikus, logikai gondolkodás, a problémamegoldó szemlélet, az önállóság, a csapatmunka és a hatékony kommunikáció. Mindezt az életkorának megfelelő szinten, élménydús, játékos keretek között.

„A gyerekek a közoktatásban többnyire azzal találkoznak, hogy miután leadta a tanár a tananyagot, írásbeli vagy szóbeli számonkérés következik, amelynek során a kérdésekre sok esetben egyetlen helyes választ fogadnak el. Ez rövid idő alatt a kedvüket szegi, félnek a kudarctól, nem motiváltak arra, hogy önállóan gondolkozzanak. Mi a programozás segítségével megmutatjuk nekik, hogyan kell valamit elkészíteni, majd ezt követően rájuk bízzuk, hogy ők is tegyék meg. Az, hogy ehhez milyen utat választanak és abból milyen végeredmény születik, csak rajtuk áll. Ezáltal rengeteg jó megoldás létezhet, amiből azt érzékelik, hogy kísérletezni, új utakon gondolkodni jó és érdemes” — jelentette ki Géczi Márton gépészmérnök, a MakersLab Hungary Kft. ügyvezetője.

Hard skill vagy soft skill?

Az iskolarendszerben a hard skillekre helyeződik a hangsúly, a tárgyi tudás bővítése zajlik gőzerővel, számos olyan információval, metódussal ismertetnek meg bennünket, amelyekre talán soha többet nem lesz szükségünk. Ezzel szemben a soft skillek azok, amelyeknek meghatározó szerepük van életünk minden területén. Ezek a faktorok ugyanis magukban foglalják egyebek mellett a csapatban való együttműködést, a kommunikációs készséget, a szervezőképességet, a rugalmas alkalmazkodást, a mobilitást, az érzelmi intelligenciát, a motiválhatóságot és a kreativitást.

„A Maker’s Lab egy programozóiskola gyerekeknek, ahol igazi tudást adunk és a XXI. század képességeit fejlesztjük. Korcsoportok szerint több részre osztottuk a tanfolyamainkat. A legkisebbeket, öt éves kortól a blokkalapú programozás alapjaival ismertetjük meg, amelyhez a könnyebb eszközhasználat érdekében tableteket alkalmazunk. Az ezt követő szinteken elsajátíthatják a digitális írástudást, betekintést nyerhetnek a játéktervezés, a grafikai dizájn, a legnépszerűbb programnyelvek, illetve a webfejlesztés világába is” — fejtette ki a szakember, aki azt is elárulta, hogy akármerre is sodorja a későbbiekben az élet ezeket a gyerekeket, az itt megszerzett készségekkel bármilyen területen meg fogják állni a helyüket.

Fogalmunk sincs, milyen munkakörök lesznek húsz év múlva

A technológiák elképesztő mértékű fejlődésének köszönhetően megjósolhatatlan, hogy milyen hivatások közül választhatnak majd gyermekeink húsz-harminc év múlva. Valószínűleg számos olyan szakma is színesíti majd a palettát, amiről ma még elképzelésünk sincs. Ami viszont biztosra mondható, hogy az informatika területei, mint például a programozás, adatelemzés, szoftver- és alkalmazásfejlesztés, e-kereskedelem és a közösségi média nemhogy veszíteni nem fog fényéből, de újabb és újabb perspektívákat nyit majd meg az előttünk álló évtizedekben. Ezzel együtt jelentősen meg fog nőni a kereslet az ezen a területen járatos szakemberek iránt.

„Hatalmas szükség van arra, hogy elkezdjünk befektetni a gyermekek algoritmikus és programozási készségeibe. Jobb, ha felkészülünk rá, hogy az algoritmikus gondolkodás és programozás hatással lesz a mindennapi tevékenységeinkre. Azáltal, hogy erre már fiatal korban felkészülnek a gyerekek, mérhetetlen előnyre tesznek szert azon kortársaikkal szemben, akik erre nem fordítanak figyelmet” — emelte ki a Maker’s Lab szakmai vezetője.

Azt is elmondta, hogy bár az algoritmikus gondolkodás kifejezés elsőre ijesztően hathat, nem kell bonyolult dolgokra gondolni, hiszen ezt a képességet a lehető legáltalánosabb módokon, például társasjátékokkal is be lehet vezetni.

„Az tapasztaljuk, hogy a gyerekek számára ez nem kényszerű tanulás, hanem egy olyan játék, amit nagyon élveznek, és a korán megkezdett befektetés mindenképpen megtérül. Ahogy egy Amerikában végzett kutatás is mutatja, az algoritmikusan gondolkodó gyerekek 16 százalékkal magasabb kognitív képességekkel rendelkeznek, és 75 százalékkal magasabb logikai és absztrakt eredményeket érnek el, mint társaik” — mutatott rá a Maker’s Lab egyik alapítója, aki csapatával online és budapesti, valamint Pest megyei helyszíneken személyes formában is az általuk továbbképzett informatika tanárokkal és programozókkal fejlesztett játékos feladatokkal várja a módszer iránt érdeklődőket.


 

3 thoughts on “Rémes: Ovisokat tanítanának programozni

  1. Megnyugtató a következőket olvasni a Marker’s Lab válaszában: „Ha a diák nem kíván részt venni egy kurzuson az indulást követően, akkor azt a szülő felmondhatja, akár év közben is.”
    Ennek ellenére, még most is hasonló tapasztalatok vannak a Marker’s Lab gyakorlata kapcsán, ami az induló kommentben szerepelt. Hiába jelzi a szülő, hogy nem kívánja tovább igénybe venni az iskola szolgáltatásait, jönnek a felszólítások a fizetésre. Az ÁSZF rendkívül egyoldalú és tisztességtelen feltételeket tartalmaz, és azt mindenkinek el kell fogadnia a beiratkozáshoz, természetesen a megfelelő tájékoztatás elmaradása mellett. A honlapon, illetve az egyéb kommunikációs felületeken csak az önfényezés megy, nem a tisztességes tájékoztatás a valós feltételekről. A Facebookon is láthatatlanok a vélemények.
    A Marker’s Lab alkalmazott gyakorlata alapján a fent idézett megnyugtató mondat azt jelenti, hogy „Ha a diák nem kíván részt venni egy kurzuson az indulást követően, akkor azt a szülő felmondhatja, akár év közben is” …a fennmaradó tandíj megfizetése mellett.
    Kevés szülő lenne, aki megismerve a valós feltételeket, valóban beíratná gyermekét ilyen hosszú tanfolyamokra, ezért megy a sunnyogás.
    Ha viszont valóban úgy gondolja a cég, hogy a szülő felmondhatja minden következmény nélkül a tanfolyamot (ami a normális gyakorlat lenne), akkor azt mindenképpen jó lenne tisztázni, hogy senkinek ne legyenek álmatlan éjszakái, aki beiratkozik a Marker’s Lab-hoz egy kurzusra, és netalántán idő előtt be szeretné azt fejezni.

  2. 2023.10.25., 20.33 – E-mailon érdeklődünk, mi az igazság.
    Tisztelt Maker’s Lab!
    Az alábbi hozzászólás érkezett a Maker’s Labról szóló cikkünkhöz: https://www.minuszos.hu/remes-ovisokat-tanitananak-programozni/
    Az iránt érdeklődöm, hogy valóban nem lehet „tanév” közben, a további díjfizetés elengedése nélkül befejezni a tanfolyamot?

    2023.10.26., 10.10 – Megjött a válasz
    Kedves Girnt József!
    Örülök, hogy a hozzászólással kapcsolatban megkeresett minket. A MakersLab programozóiskola a gyerekek és a szülők minél rugalmasabb kiszolgálására törekszik, a gyermekek tudásának, fejlődésének figyelemmel kísérése mellett. Ennek érdekében a kurzusokat a gyermek elfoglaltságának megfelelően az általuk kívánt napra tervezzük, év közben is indítunk csoportokat valamint folyamatos visszajelzéseket adunk a gyermek fejlődéséről. Éves és kétéves kurzusokat hirdetünk meg, melyek havi, féléves részletfizetés, vagy akár éves díj választása mellett fizethető. Az oktatás kiscsoportos formában történik annak érdekében, hogy a gyerekek a legnagyobb figyelmet kaphassák meg. A beiratkozás előtt a tanulók és szüleik próbaórán vesznek részt, ahol a szülők a kurzussal kapcsolatos minden információt megkapnak, a gyermekek pedig elkészítik első programjukat. A szerződést a szülőkkel online kötjük, melyet visszaigazolunk elektronikusan. A visszaigazolásban a szerződéskötéssel kapcsolatos minden fontos információ szerepel. Amennyiben ezt a szülő nem fogadja el, 14 napon belül visszamondhatja. A kurzus elindulásával elkezdődik a szolgáltatás, melyben mi vállaltuk, hogy a gyermeket a kiválasztott napon, kiscsoportban tanítjuk, készségeit fejlesztjük, egyéb napokon 0-24 órás hozzáférést biztosítunk a gyakorlásra saját platformunkon, a szülő pedig vállalta, hogy a szolgáltatás ellenértékét megfizeti. Ha a kurzus közben érzékeljük, hogy a gyermeknek nem megfelelő a csoport, akkor egy másik csoportot, vagy kurzust ajánlunk a diáknak a szülő bevonásával. Tesszük mindezt kevesebb, mint napi egy kávé áráért.
    Ha a diák nem kíván részt venni egy kurzuson az indulást követően, akkor azt a szülő felmondhatja, akár év közben is.
    Remélem válaszommal sikerült az esetleges félreértéseket tisztázni.

  3. Vigyázni kell velük, csak akkor regisztrálj a méregdrága kurzusaikra, amikor bátran vállalod, hogy a gyereked ONLINE gép előtt 1 v 2 éven át kitartóan részt vesz…
    A regisztrációval aláírsz egy 1 (v 2 !!! ) éves határozott idejű szerződést, amiből NINCS KISZÁLLÁS. Hiába választod a havidíjat, ha a gyerek nem szeretne tovább járni, ők akkor is 1 éven át kitartóan tovább számláznak akkor is, ha te egyértelműen közlöd, hogy most már nem járnál.
    Itt érdemes tényleg elolvasni az ÁSZF-et, nem csak kipipálni, meg Géczi Attila „iskolaigazgató” utána jön, ha nem fizetsz, hiába nem veszed már igénybe adott esetben hónapok óta a szolgáltatásukat, mert mondjuk a gyerkőcödnek túl nehéz volt, és nem bírta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Lenovo: folyamatos visszaesés

hét aug 21 , 2023
A kínai Lenovo Group Ltd. 24 százalékos bevételcsökkenésről jelentett pénzügyi első negyedévéről, és ezzel már a negyedik egymást követő negyedévben jegyeztek fel visszaesést, a számítógépek és az okostelefonok iránti globális keresletcsökkenés miatt. A hagyományos kivitelű személyi számítógépek világelső gyártója a napokban azt közölte, hogy a június végével záródott negyedévben 12,9 […]
Lenovo laptop

És még ez is...