Ki fog derülni, mennyire válságálló az it-szektor

karrier, csapatOroszország ukrajnai inváziója, a fenyegető gazdasági válság, a nyugati munkaerő-felvétel befagyasztása és a folyamatos jogszabályi változások sok terhet róttak az elmúlt évben arra az iparágra, amely eddig ellenálló volt a válságokkal szemben.

Immár ötödik alkalommal kerül kiadásra a No Fluff Jobs nemzetközi it-állásportál éves álláspiaci riportja, mely az álláshirdetéseken keresztül mutatja be, hogyan reagált a szektor az elmúlt évet jellemző kihívásokra Közép- és Kelet-Európában. Összességében 2022-ben 8,2 százalékkal több álláshirdetés jelent meg a nofluffjobs.com-on, mint egy évvel korábban.

Növekszik a junioroknak szóló ajánlatok száma

Az informatikai szakemberek iránti megnövekedett kereslet már 2021 végétől érezhető volt, és ez a trend kitartott egészen 2022 nyaráig, azóta az ágazat veszített a lendületéből. A piaci helyzet az állásajánlatokban leggyakrabban szereplő tapasztalati szintekre is hatással van. Ebben az esetben nemcsak a munkáltatók aktivitása és az adott időszakban jelentkező munkaerőigényük befolyásolja, hogy mennyi álláshirdetés jelenik meg, hanem az állásportálok értékesítési és marketingkampányai is.

A No Fluff Jobs pályakezdőknek szóló ajánlatok megszerzésére való fokozott összpontosítása azt eredményezte, hogy a junior ajánlatok aránya összességében megközelítette a húsz százalékot (12 százalékponttal több, mint egy évvel azelőtt). A mideknek és a senioroknak szóló hirdetések részaránya bár csökkent, még mindig ezek teszik ki az összes ajánlat nagy részét.

Erős pozícióban a Backend

Hagyományosan a programozással kapcsolatos három fő kategória (Backend, Frontend és Fullstack) adja az it-piacon megjelenő álláshirdetések mintegy felét. Közép- és Kelet-Európában a Backend erős pozíciót foglal el. A fő it-kategóriák közül 2021-ben a hirdetések számának legnagyobb növekedése a Support (58 százalékkal több), a Big Data (39 százalék) és az Business Analysis (17 százalék) területén volt tapasztalható. Különösen az utóbbi két szakterület iránti kereslet növekszik az elmúlt években.

Manapság a technológiai vállalatok számos területen foglalkoztatnak embereket, köztük olyanokon is, amelyek nem a „kemény” informatikához kapcsolódnak. Ezért nem meglepő, hogy 2022-ben jelentős növekedés volt tapasztalható olyan területeken, mint a HR, az értékesítés, a marketing és a back office. Ez a tendencia az elkövetkező években még hangsúlyosabbá válik.

Vezet az SQL és a Java

Az álláshirdetésekben szereplő legnépszerűbb követelmények listája évek óta nem sokat változott. A legnépszerűbb készségek univerzálisak és széles körben használatosak több kategóriában és szakterületen. Az első hely 2022-ben az SQL-hez tartozott, amely az összes hirdetés több mint 18,4 százalékában szerepelt. Ezt követte a Java (17,1 százalék) és a JavaScript (16,9 százalék). A Python a negyedik helyet foglalta el a rangsorban, évről évre növekvő népszerűséggel (2022-ben négy százalékkal több hirdetésben jelent meg).

A közép- és kelet-európai székhelyű munkáltatók elvárásai kéz a kézben járnak e technológiák globális népszerűségével. Az egyes programozási nyelvek ismerete földrajzilag független. Ugyanazok a technológiák vezetik a leggyakoribb követelmények listáját, csak az arányok változnak.

A Java évek óta a legfontosabb követelmény a Backend kategóriában, az álláshirdetések negyven százalékában jelenik meg. A második leggyakoribb a Git, annak ellenére, hogy a hirdetésekben való jelenléte 11 százalékkal csökkent az egész év során. Három másik technológia, a .Net, az SQL és a Python iránti kereslet is nőtt.

A frontend szakemberekkel szemben támasztott követelmények száma végtelen. Itt is a JavaScript és a HTML/CSS dominál, mellette pedig a React (54 százalék) és a TypeScript (47 százalék) kerül előtérbe. Ezeknek a követelményeknek a magas előfordulási aránya (a fent említett „ötön” kívüliek is) azt mutatja, hogy a munkáltatók a Frontend-szakembereket a könyvtárak, eszközök és keretrendszerek széles körének ismerete miatt értékelik.

Legnépszerűbb juttatás a magán-egészségügyi ellátás

Már a harmadik egymást követő évben a magán-egészségügyi ellátás a legnépszerűbb juttatás, amely a hirdetések nyolcvan százalékában is jelen van, és a munkavállalók részéről is elvárás. Ezt követi a sportolási, rekreációs lehetőségek biztosítása, 73 százalékos arányban. Gyakrabban kínálnak idegennyelv-órákat, életbiztosítást, csapatépítő rendezvényeket, valamint ebédjegyeket, de a fontos ösztönzők közé tartoznak a játszószobák és a munkahelyi zuhanyzók is – és persze a kávé… Ahogyan egyre több cég visszatér az irodába, úgy válik fontos juttatássá a kerékpárparkolási lehetőség vagy az ingyenes autós parkolóhelyek.

Magyarországon a nagy tapasztalat számít a legtöbbet

2022 tavaszán Magyarországon két fő tendencia érvényesült az it-szektorban. Az ukrajnai vállalatok megnyitották magyarországi irodáikat, hogy továbbra is kielégítsék a képzett informatikai szakemberek iránti nagy keresletet. Ugyanakkor az országban az infláció kezdett elszabadulni, ami tovább nehezítette a munkaerő-felvételi folyamatokat. A munkahelyet váltók közel 20-25 százalékkal magasabb bérekre számítottak, mint a jelenlegi alkalmazottaknak fizetett bérek. Általában az elvárt kereset negyedévről negyedévre öt százalékkal, sőt némely kategóriában negyven százalékkal nőtt.

Egyes vállalatok három-hathavonta fizetésemelést vezettek be, hogy ellensúlyozzák a megélhetési költségeket, beleértve az otthonról dolgozó alkalmazottak közüzemi számláit is. Érdekes módon a kata változásai kevésbé voltak hatással a munkaerőpiacra, köszönhetően annak, hogy a magyar informatikusok leggyakrabban mellékprojektek esetében vették igénybe ezt az együttműködési formát. Magyarországon továbbra is a közepes és nagy tapasztalattal rendelkező szakemberek a legkeresettebbek (Mids, Seniors és Experts). Bár egyre több a junior, a jelenlegi piaci helyzet miatt számukra is nehéz elhelyezkedni.

A bérek tekintetében Magyarország jóval elmarad például Lengyelországhoz, Csehországhoz vagy Ukrajnához képest. Amíg például egy Backend pozícióban munkaszerződéssel alkalmazott senior Lengyelországban maximum 4607 eurót is megkeres, addig Csehországban ez az adat 4700, Ukrajnában 5100, míg Magyarországon 3960.

A távmunka és a hibrid munka egyre nagyobb szeletet hasít ki a munkamodellek „tortájából”

Az év során több mint nyolc százalékkal nőtt a távmunkát kínáló hirdetések aránya, és jelenleg az összes ajánlat közel 62 százalékát teszik ki. A hibrid munka is népszerűbbé vált, bár csak kis mértékben. Mindkét modell megelőzte az irodai munkát a növekedésben, amely több mint tíz százalékot veszítve csak a hirdetések 27,9 százalékában jelenik meg.

A magyar piac a legkisebb változásokat a hirdetésekben szereplő munkamodellek tekintetében tapasztalta. A távmunka 24 százalékos szinten maradt, és ugyanez az arány a hibrid munka esetében is (öt százalékos növekedés az évben). Az év során bekövetkezett enyhe csökkenés ellenére az irodai munkavégzés még mindig dominál, a hirdetések több mint felében szerepel.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

A legtöbb pénzt az internetre költjük, de a tévé előtt ülünk a legtöbbet

vas febr 5 , 2023
ShareTweetPinShareHáztartásonként több mint 18 ezer forintot költenek médiára havonta a magyarok – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a háztartások médiafogyasztását és költését vizsgáló kutatásának eredményét ismertetve. A felmérés szerint az emberek átlagosan napi csaknem 300 percet tévéznek és több mint 200 percet interneteznek. A közlemény szerint a […]
forint

És még ez is...