Az infláció megfogta a hazai webáruházak forgalmát

webáruház, kosár, billentyűzetAz idén az online kiskereskedők is megérezték a lakossági reálbércsökkenést, ám a csomagvolumen így is növekedett.

A Packeta logisztikai szolgáltató és a GKID gazdaságkutató e-kereskedelmi helyzetjelentése szerint a COVID utáni visszarendeződés és a vásárlóerő csökkenése miatt a hazai e-kereskedelmi piac már tavaly is lassulva bővült, miközben az online értékesítés kereskedelmen belüli részaránya ismét tíz százalék alá esett. A negatív tendenciák 2023 első hat hónapjában is folytatódtak. „Az első félévben az online kiskereskedők számára is realizálódott az infláció okozta lakossági reálbércsökkenés – és ezáltal a kereslet visszaesése is. Bár a teljes csomagvolumen 9,4 százalékkal meghaladta az egy évvel a korábbi értéket, forgalomban mérve ennél alacsonyabb volt a növekedés, ami a 15 százalékot meghaladó inflációt figyelembe véve reálértelemben már visszaesésnek számít” – mutatott rá Madar Norbert, az online piackutatásra szakosodott GKID vezető tanácsadója.

Madar Norbert, GKIDA külföldiek hasítanak itthon, de a magyarok külföldön nem

Bár a csomagvolumen növekedése első pillantásra pozitív, ebből nem a hazai piaci szereplők húztak hasznot. Madar rámutatott: a növekedés a külföldi tulajdonú webáruházak térnyerésének köszönhető, a hazai e-kereskedők számára fogy a piac. Mindezt pótolhatná, ha ők pedig külföldön terjeszkednének, de ennek egyelőre kevés nyoma van. „A hazai webáruházak bevételcsökkenésére megoldást jelenthetne az exportpiac, egyelőre azonban mindössze 13 százalékuk próbálkozik külföldön – mondta el Csatlós Éva, a Packeta Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette, ebben segíthet egy nemzetközi csomagszállító partner.

„Sokszor jelent kihívást a kiskereskedők számára egy idegen nyelvű országba terjeszkedni, hiszen a szállítástól a vámkezelésig számos nehezítő tényezővel kell számolniuk. Egy tapasztalt csomagküldő cég komplex szolgáltatási csomagja mindezeket magába foglalja, így ugyanolyan könnyűvé válik a kontinens másik végébe küldenie a terméket, mint belföldre. Ha egy webáruház úgy dönt, hogy egy több országban működő szállítópartnerrel dolgozik, nem kell külön-külön szerződnie az egyes piacokon különböző cégekkel. Összességében tehát egy nemzetközi háttérrel, piacismerettel és tapasztalattal rendelkező logisztikai cég ideális platformot jelenthet az exportpiacokra készülő online kereskedők számára” — véli az ügyvezető.

Automaták szárnyán bővül a csomagforgalom

Madar szerint a csomagszállító cégek egyelőre nem látják nyomát a lassulásnak, sőt! „Miközben a kereskedők egy erős sokkhatást érő piacot láttak, addig a logisztikai oldalon a személyes átvételek erőteljes átterelődése az átadóponti és csomagautomata hálózatok irányába 15 százalékot is meghaladó bővülést eredményezett a hazai volumenben. Amennyiben pedig a külföldi webáruházak import csomagjainak volumenét is figyelembe vesszük, a hazai e-kereskedelmet kiszolgáló logisztikai szereplők csomagvolumene 25 százalék feletti növekedést ért el 2023 első félévében.”

Csatlós Éva, Packeta Hungary Kft.A fixpontos kiszállítási módok növekvő népszerűségéhez arra volt szükség, hogy egyre több fogyasztóhoz van elérhető közelségben automata. „Az automatahálózatok fejlesztésének eddigi legaktívabb időszaka volt az elmúlt tizenkét hónap Magyarországon. Idén szeptemberben a tavaly októberihez képest 45 százalékkal volt magasabb az üzemelő aktív automaták száma, mostanra meghaladva a négyezer darabot. Bár a növekedés üteme lassult, az elmúlt fél évben is 13 százalékos volt a hálózatbővülés, csaknem ötszáz darabos növekedéssel” – árulta el Csatlós.

A Packeta saját hálózatáról szólva hozzátette: most az optimalizálásra koncentráltak, és a korábban egy év leforgása alatt kihelyezett 800 automatájuk közel negyven százalékát újrapozicionálták, hogy kényelmesebben elérhető legyen, de azért ötven új Z-BOX automatát is kitettek. Az üzlethelyiségekben kialakított átvevőhelyek száma annak ellenére felment 1200-ról 1600 fölé, hogy a KATA változások miatt kétszáz vállalkozó partnerüket elveszítették.

A reménysugár: Black Friday és a karácsony

Az e-kereskedelemben a november és a december a legmozgalmasabb hónap, és ez idén is így lesz. „Az elmúlt években a Black Friday az eredeti egy-két napból teljesen átalakult és mára nagyjából az egész novembert lefedő akciós időszakot jelent – mondta el Madar. – A korábbi évek tendenciái szerint a novemberi forgalom az egész éves fogyasztói költések 14-16 százalékát teszik ki értékben, idén e sáv aljára várjuk a novemberi forgalmat. A negyedik negyedév átlagosan a teljes éves forgalom 35-38 százalékát jelenti.”

Az év végi hajtásban nemcsak a csomagvolumen, hanem a csomagméret is nőhet – tette hozzá a Packeta hazai első embere. „Nemrég 15 kilogrammra emeltük egy csomag súly limitjét, aminek a következő hónapokban különösen érezhető lesz a pozitív hatása. A Black Friday-ban fontos szerepet kapnak az akcióban megvásárolható nagyobb kiszerelésű termékek, a kisállateledel, tisztítószer, tartós élelmiszer. Ezen felül már megkezdődik a karácsonyi ajándékozásra való készülődés, és többen vásárolnak sportszereket, játékok, háztartási kisgépeket, amelyek esetében szintén hasznos, hogy már 15 kilóig kivisszük a termékeket” – mondta Csatlós.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Ez felháborító! A gyerekektől is lopják a személyes adataikat

ked okt 24 , 2023
ShareTweetPinShareA gyerekektől is lophatnak személyes adatokat a kiberbűnözők, az ESET tanulmánya szerint a csalók a gyerekek adatait sokszor ugyanazokra a célokra használják fel, mint a felnőttekét, például bankszámlákat nyitnak a nevükben pénzmosás és csalások elkövetésére. Az üzleti és otthoni biztonságtechnikai szoftvermegoldások nemzetközi szállítójának közleménye szerint egy másik „népszerű technika” is […]
gyerek tablet

És még ez is...