mínuszos.hu

Az infláció megfogta a hazai webáruházak forgalmát

webáruház, kosár, billentyűzetAz idén az online kiskereskedők is megérezték a lakossági reálbércsökkenést, ám a csomagvolumen így is növekedett.

A Packeta logisztikai szolgáltató és a GKID gazdaságkutató e-kereskedelmi helyzetjelentése szerint a COVID utáni visszarendeződés és a vásárlóerő csökkenése miatt a hazai e-kereskedelmi piac már tavaly is lassulva bővült, miközben az online értékesítés kereskedelmen belüli részaránya ismét tíz százalék alá esett. A negatív tendenciák 2023 első hat hónapjában is folytatódtak. „Az első félévben az online kiskereskedők számára is realizálódott az infláció okozta lakossági reálbércsökkenés – és ezáltal a kereslet visszaesése is. Bár a teljes csomagvolumen 9,4 százalékkal meghaladta az egy évvel a korábbi értéket, forgalomban mérve ennél alacsonyabb volt a növekedés, ami a 15 százalékot meghaladó inflációt figyelembe véve reálértelemben már visszaesésnek számít” – mutatott rá Madar Norbert, az online piackutatásra szakosodott GKID vezető tanácsadója.

A külföldiek hasítanak itthon, de a magyarok külföldön nem

Bár a csomagvolumen növekedése első pillantásra pozitív, ebből nem a hazai piaci szereplők húztak hasznot. Madar rámutatott: a növekedés a külföldi tulajdonú webáruházak térnyerésének köszönhető, a hazai e-kereskedők számára fogy a piac. Mindezt pótolhatná, ha ők pedig külföldön terjeszkednének, de ennek egyelőre kevés nyoma van. „A hazai webáruházak bevételcsökkenésére megoldást jelenthetne az exportpiac, egyelőre azonban mindössze 13 százalékuk próbálkozik külföldön – mondta el Csatlós Éva, a Packeta Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette, ebben segíthet egy nemzetközi csomagszállító partner.

„Sokszor jelent kihívást a kiskereskedők számára egy idegen nyelvű országba terjeszkedni, hiszen a szállítástól a vámkezelésig számos nehezítő tényezővel kell számolniuk. Egy tapasztalt csomagküldő cég komplex szolgáltatási csomagja mindezeket magába foglalja, így ugyanolyan könnyűvé válik a kontinens másik végébe küldenie a terméket, mint belföldre. Ha egy webáruház úgy dönt, hogy egy több országban működő szállítópartnerrel dolgozik, nem kell külön-külön szerződnie az egyes piacokon különböző cégekkel. Összességében tehát egy nemzetközi háttérrel, piacismerettel és tapasztalattal rendelkező logisztikai cég ideális platformot jelenthet az exportpiacokra készülő online kereskedők számára” — véli az ügyvezető.

Automaták szárnyán bővül a csomagforgalom

Madar szerint a csomagszállító cégek egyelőre nem látják nyomát a lassulásnak, sőt! „Miközben a kereskedők egy erős sokkhatást érő piacot láttak, addig a logisztikai oldalon a személyes átvételek erőteljes átterelődése az átadóponti és csomagautomata hálózatok irányába 15 százalékot is meghaladó bővülést eredményezett a hazai volumenben. Amennyiben pedig a külföldi webáruházak import csomagjainak volumenét is figyelembe vesszük, a hazai e-kereskedelmet kiszolgáló logisztikai szereplők csomagvolumene 25 százalék feletti növekedést ért el 2023 első félévében.”

A fixpontos kiszállítási módok növekvő népszerűségéhez arra volt szükség, hogy egyre több fogyasztóhoz van elérhető közelségben automata. „Az automatahálózatok fejlesztésének eddigi legaktívabb időszaka volt az elmúlt tizenkét hónap Magyarországon. Idén szeptemberben a tavaly októberihez képest 45 százalékkal volt magasabb az üzemelő aktív automaták száma, mostanra meghaladva a négyezer darabot. Bár a növekedés üteme lassult, az elmúlt fél évben is 13 százalékos volt a hálózatbővülés, csaknem ötszáz darabos növekedéssel” – árulta el Csatlós.

A Packeta saját hálózatáról szólva hozzátette: most az optimalizálásra koncentráltak, és a korábban egy év leforgása alatt kihelyezett 800 automatájuk közel negyven százalékát újrapozicionálták, hogy kényelmesebben elérhető legyen, de azért ötven új Z-BOX automatát is kitettek. Az üzlethelyiségekben kialakított átvevőhelyek száma annak ellenére felment 1200-ról 1600 fölé, hogy a KATA változások miatt kétszáz vállalkozó partnerüket elveszítették.

A reménysugár: Black Friday és a karácsony

Az e-kereskedelemben a november és a december a legmozgalmasabb hónap, és ez idén is így lesz. „Az elmúlt években a Black Friday az eredeti egy-két napból teljesen átalakult és mára nagyjából az egész novembert lefedő akciós időszakot jelent – mondta el Madar. – A korábbi évek tendenciái szerint a novemberi forgalom az egész éves fogyasztói költések 14-16 százalékát teszik ki értékben, idén e sáv aljára várjuk a novemberi forgalmat. A negyedik negyedév átlagosan a teljes éves forgalom 35-38 százalékát jelenti.”

Az év végi hajtásban nemcsak a csomagvolumen, hanem a csomagméret is nőhet – tette hozzá a Packeta hazai első embere. „Nemrég 15 kilogrammra emeltük egy csomag súly limitjét, aminek a következő hónapokban különösen érezhető lesz a pozitív hatása. A Black Friday-ban fontos szerepet kapnak az akcióban megvásárolható nagyobb kiszerelésű termékek, a kisállateledel, tisztítószer, tartós élelmiszer. Ezen felül már megkezdődik a karácsonyi ajándékozásra való készülődés, és többen vásárolnak sportszereket, játékok, háztartási kisgépeket, amelyek esetében szintén hasznos, hogy már 15 kilóig kivisszük a termékeket” – mondta Csatlós.


 

Exit mobile version