A modern világban egyre nagyobb az igény az elektromos berendezésekre és azok kiegészítőire. Ilyen például az elektromágneses fék, az egyenirányító, és a kényszerhűtés is, melyek segítenek a rendszerek biztonságosan tartásában, működtetésében, valamint a működés fenntartásában egyaránt. Cikkünkben bemutatjuk ezeket az alkalmazásokat, a működésüket, illetve a szerepüket.
Elektromágneses fék, mint villanymotor-tartozék
Az elektromágneses fékrendszerek, mint villanymotor-tartozékok tulajdonképpen egy korszerű megoldást nyújtanak a iparban. Itt a hatékonyság és az energiafelhasználás optimalizálása, illetve a biztonság fenntartása kulcsfontosságú szempontok. Érdemes azonban megvizsgálni a működésüket is.
A rendszer alapja a villanymotorra épített fék, ami tulajdonképpen a két súrlódó felület között lévő fékbetét segítségével működik. A fék oldása elektromosan történik egy fékmágnes alkalmazásával, míg a zárását rugókkal oldották meg a tervezők. A zárás azonban csak akkor valósulhat meg, amikor a rendszer nincs feszültség alatt.
Az egyenáramú féktekercs pedig a fékegyenirányítón keresztül kerül megtáplálásra. Ez pedig a motor kapocsdobozában található standard váltóáramú megtápláláshoz lett kialakítva, optimalizálva ezzel a rendszer teljesítményét.
A rugóval feszített, elektromágnessel működő egytárcsás fékek két súrlódó felülettel rendelkeznek. Az alap működési metódus szerint a feszültség rákapcsolásakor az elektromágnes behúzza a rugókat, amelyek így elengedik a fékbetétet, és hagyják szabadon forogni a tengelyt. A tápfeszültség lekapcsolásakor pedig az elektromágnes elenged, így a rugók kinyomják a féktárcsát, ami a fékbetétet hozzányomja az alap felülethez. Ez a tárcsa akár saválló lemezzel borított megoldás is lehet.
Egyenirányító
Ezek az eszközök, kifejezetten a félhullámú és híd egyenirányítók kifinomult technológiai megoldások. Elhelyezésüket tekintve a villanymotor kapocsdobozában vannak, innen pedig a megfelelő feszültséggel képesek ellátni a fékes elektromos motor mágnesfékét. A működés alapja a bemeneti oldalon bejutó AC feszültség, amit az egyenirányító a kimeneti oldalon megbízható DC feszültséggé alakít át, biztosítva ezzel a motor számára szükséges stabil és irányított áramellátását.
A típus kiválasztása során kiemelten fontos a megfelelő feszültségforrás és a táplálandó eszköz feszültségigényének precíz összehangolása, emellett mindenképpen figyelembe kell venni az áramfelvételi paramétereket is.
A kapcsolós változatok esetén a kapcsolópontot vezérelhetjük külső relével vagy frekvenciaváltóval, ami nagyfokú rugalmasságot biztosít a rendszer irányításában. Emellett a bemeneti és kimeneti oldalon található varisztorok védik a az egyenirányítót a túlfeszültségtől. Ezzel a védelemmel nemcsak a rendszer zavartalan működése tartható fenn, hanem a karbantartás könnyebbsége és a hosszú élettartam is biztosítható.
Kényszerhűtés
A villanymotor-tartozékok nagyon fontos eleme a kényszerhűtés, hiszen ez biztosítja a rendszerek megfelelő működését. Miért van szükség erre a villanymotor-tartozékra? A motorok a működés során munkát végeznek, ami hőfejlődéssel jár. Bizonyos mértékig ez nem probléma, azonban a túl nagy hő hatására az alkatrészek károsodhatnak, ezért szükség van a hűtésükre. A hűtés segítségével a rendszer optimális hőmérsékleten üzemelhet, így az élettartama is magasabb lehet.
Hogyan működik ez a gyakorlatban? A villanymotor esetén a frekvenciaváltóval való leszabályozás során az adott frekvencia alatt a motor melegedése már nem hűthető a saját ventilátorával. Ezért külső plusz hűtést igényel, ami megakadályozza a motor túlmelegedését és biztosítja a rendszer stabil üzemét. Ezért ennek a villanymotor-tartozéknak fontos szerepe van.
Hogy néz ki ez a villanymotor-tartozék? Ez egy kisebb villanymotor, ami egy 1 vagy 3 fázisról üzemeltetett külső hűtés (azaz kényszerhűtés, forszírozott hűtés). A folyamatosan működő ventilátor gondoskodik a megfelelő légáramról, ami elengedhetetlenül fontos a motor hűtőbordáinak hatékony hűtéséhez és a keletkező hő elszállításához egyaránt.
A kényszerhűtés, mint villanymotor-tartozék könnyen kezelhető és a rendszerhez építhető. A külső hűtés felszerelése után fontos, hogy eltávolítsuk a gyári ventilátorlapátot, hogy ne dolgozzanak egymás ellen. A villanymotor-tartozék külső áramforrásról vezérelhető, ami teljesen független a villanymotortól. Így a motor működése nem befolyásolja azt, hogy a ventilátor elvégezze a dolgát, és még akkor is hűtse a felmelegedett szerkezetet, amikor már a villanymotor kikapcsolt állapotban van.
Ez a kifinomult kényszerhűtési megoldás biztosítja a villanymotor optimális hőmérsékletét és teljesítményét, ezzel pedig hozzájárul a rendszer megbízhatóságához és az élettartam megnöveléséhez.
Villanymotor-tartozékok az optimális és megfelelő működés érdekében
Az elektromágneses fékek tehát nagy segítséget nyújtanak abban, hogy a fékrendszer megbízható és tartós megoldást nyújtson az alkalmazás során. Így precíz és pontos munkavégzés várható a motor részéről, emellett a személyi biztonság is fenntartható.
Az egyenirányítók fontosak a stabil és irányított áramellátás biztosításában, emellett a túlfeszültség elleni védelemben is elengedhetetlen szerepük van. Így tulajdonképpen nem csak az elektromágneses fékek nyújtanak biztonságot, hanem az egyenirányítók is – csak éppen a szerkezet védelmét belülről szolgálják.
Műszaki szakemberek számára a kényszerhűtéses rendszerek remek választásnak bizonyulhatnak a villanymotor-tartozékok közül, különösen olyan alkalmazásokban, ahol a frekvenciaváltóval történő leszabályozás jellemző.
Hol találhatsz ilyen villanymotor-tartozékokat?
A Theiss Hajtástechnika Kft. kínálatában számos olyan megoldást kínálunk, amelyek segítenek a villanymotorok élettartamának megnövelésében, a megfelelő működés elérésében, valamint a biztonságban. Amennyiben elektromágneses fék, egyenirányító vagy kényszerhűtés villanymotor-tartozékra lenne szükséged, keresd fel bátran a honlapunkat, ahol számos eszköz közül válogathatsz. Ha kérdésed lenne, vagy elakadtál a választásban, úgy munkatársaink szívesen segítenek.