A mesterséges intelligencia (MI) aktuális kérdéseiről és hazai oktatástechnológiai újításokról tájékozódhattak a pedagógusok, oktatási szakemberek és érdeklődők.
A szervezők közleménye szerint a konferencia célja, hogy az oktatástechnológia, a digitális oktatás hazai és nemzetközi szakértői és kutatói értékes gondolatokat osszanak meg a MI alkalmazásainak lehetőségeiről az oktatásban. A programban helyet kapott az MI és a digitális gyermekvédelem kapcsolata, a konferenciát kísérő kiállítás keretében pedig oktatástechnológiával foglalkozó cégek mutatták be termékeiket, megismertetve gyakorlati felhasználásukat is.
Hankó Balázs, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) felsőoktatásért, innovációért és szakképzésért, felnőttképzésért felelős államtitkára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) megrendezett Magyar Oktatástechnológiai Konferencián és Kiállításon arról beszélt, hogy három aspektusból közelíthető meg a MI témaköre: egyfelől mit gondolnak az MI-ről a leendő egyetemisták, valamint általában mit gondolnak az emberek ennek használatáról, és mindez a felsőoktatás világát stratégiai vízió szinten hogyan változtatja meg.
Az államtitkár idézte az idei Educatio kiállításon végzett felmérés eredményeit, amely szerint a leendő egyetemisták közül szinte mindenki használja általában és a tanuláshoz is ezt a technológiát. A választ adók nagy része, 75,7 százaléka szerint a MI segíti a számonkérés kijátszását, 56 százalék mondja azt, hogy ösztönzi a kreativitást, a megkérdezettek másik fele szerint viszont beszűkít és korlátoz az MI.
Az MI-t nem tiltani, hanem szabályozni kell
Az oktatás szempontjából az üzenet az, hogy az MI-t nem tiltani, hanem szabályozni szükséges annak érdekében, „hogy a lehető legjobb irányba tudjuk ezt vinni, valamint az oktatásunk részévé kell, hogy váljon, hiszen így érhetjük el azt, hogy a jövő munkahelyeinek kialakításában, a jövő tudás alkalmazásában a mesterséges intelligencia, mint kiterjesztett intelligencia tudjon a mindennapok részévé válni”.
Az államtitkár összegzése szerint az MI-t nem tiltani, hanem szabályozni kell, továbbá mind az oktatás, mind a kutatás során, intézményi szinten szükséges biztosítani a hozzáférést a mesterséges intelligenciához. A diákoknak és az oktatóknak is képesnek kell lenniük az MI készségszintű alkalmazására, úgy, hogy annak használata a tudomány és a képzés területén ne csak hatékony, hanem etikus is legyen. A felsőoktatásban a „jövő egyetemén” az oktatónak mentornak kell lennie, a passzív tudást szerző hallgatóból kreatív alkotónak kell válnia, az egyetemeknek pedig a MI világában közösségformálóvá kell válniuk – hangsúlyozta Hankó.
A rendezvényen Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára szavait Rétfalvi Flóra, a konferenciát szervező EduTech Hungary Zrt. szakmai vezérigazgató-helyettese tolmácsolta. Fábián kijelentette, hogy elkötelezett híve ennek a témának, ezért támogatja az oktatástechnológiai koalíciót is. Ez olyan szövetség, amely cégeket, egyetemeket és az ágazati irányítást is magában foglalja, annak érdekében, hogy az oktatástechnológiai szférát gazdagabbá, többé, erősebbé tegye.