Álhírek: Brüsszel irányt mutat

Vera JourováAz Európai Bizottság iránymutatást tett közzé az álhírek visszaszorítását célzó, 2016-ban létrejött magatartási kódex megerősítésével kapcsolatban, amely megfogalmazza a brüsszeli testület elvárásait e téren, és komolyabb kötelezettségvállalásokat sürget az aláírók részéről.

Az Európai Bizottság önkéntes magatartási kódexéhez kezdetben négy nagy it-vállalat, a Facebook, a Microsoft, a Twitter, a Google, majd a TikTok nevű videomegosztó közösségi hálózat is csatlakozott. A testület most azt szeretné elérni, hogy még több, az EU-ban online hirdetésekkel működő internetes platform csatlakozzon a kódexhez, illetve azt, hogy a csatlakozók kizárják felületeikről a hamis tartalmakat módszeresen terjesztő szereplőket, és működjenek együtt jobban a dezinformációból szerzett bevételek megszüntetése érdekében. A bizottság továbbá azt javasolja, hogy a kódexhez csatlakozott platformok segítsék felhasználóikat a hamis tartalmak azonosításában, megértésében és bejelentésében. Az új kódexnek emellett elő kell segítenie a tényellenőrzőkkel való jobb együttműködést, növelve a lefedett uniós országok és nyelvek körét, továbbá az aláíróknak hatékonyabb nyomonkövetési keretet kell kidolgozniuk, és rendszeresen be kell számolniuk uniós országokban kifejtett, az álhírek felszámolását célzó tevékenységük hatásáról.

“Új, hatékonyabb kódexre van szükség, amely elősegíti az online platformok és más szereplők szolgáltatásaiban rejlő rendszerszintű kockázatok kezelését és algoritmusaik javítását, megszüntetve azt a helyzetet, hogy a piac csupán önmagát szabályozza, és eközben profitál a dezinformáció terjesztéséből. Mindeközben azonban teljes mértékben tiszteletben kell tartanunk a szólásszabadságot” – jelentette ki Vera Jourová, az Európai Bizottság értékekért és átláthatóságért felelős tagja.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.