A nagy ötlet: Adatbázissal az infláció ellen

Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszterTámogatja a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) online árfigyelő adatbázis létrehozását célzó javaslatát, a közös cél az infláció elleni küzdelem.

A GFM a versenyhivatallal közös közleménye szerint, az élelmiszerágazatban folyamatban lévő gyorsított ágazati vizsgálatok tapasztalatai alapján online árfigyelő adatbázis létrehozását kezdeményezte a kormánynál a GVH elnöke. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a kormány részéről támogatja Rigó Csaba Balázs versenypártolási és az inflációt csökkentő javaslatát, a mielőbbi megvalósítás érdekében a felek közös munkacsoportot hoznak létre a jövő hét elején.

Az élelmiszerárak gyors emelkedése egész Európában nehézségeket okoz a lakosság és a gazdasági élet valamennyi szereplője számára. Az infláció leküzdése ezért közös cél, a családok, a gazdaság és a piaci verseny védelme érdekében a versenyhatóságnak és a kormánynak is minden lehetséges eszközt meg kell ragadnia az infláció leküzdése, az év végre egy számjegyűre szorítása érdekében. A GVH több gyorsított ágazati vizsgálatot is folytat az élelmiszerágazatban. Január 20-án a tej és tejtermékek, február 8-án pedig a tartós élelmiszerek piacán kezdett vizsgálódásba.

A gyorsított ágazati vizsgálatokkal párhuzamosan a GVH felmérte a kapcsolódó nemzetközi kezdeményezéseket. Kiderült, hogy számos európai (például az osztrák, finn, görög, holland, portugál, román, svéd) versenyhatóság aktívan foglalkozik az élelmiszerdrágulás jelenségével, valamint több uniós tagállam (például Görögország, Németország, Románia) kormánya vagy hatósága alkalmaz, illetve használ különböző árfigyelő, árnyilvántartó alkalmazásokat.

A nemzetközi tapasztalatok rávilágítottak arra, hogy a növekvő ártranszparencia, a fogyasztói árak összehasonlíthatósága fokozhatja a versenyt, ami hosszú távon is mérséklő hatással lehet az árakra, illetve erősítheti a vásárlói tudatosságot – hívták fel a figyelmet a közleményben. Mindezek következtében a GVH elnöke versenypártolási javaslatot tett a kormánynak egy online árfigyelő adatbázis létrehozására Magyarországon, amelynek működtetését – a szükséges fejlesztések elvégzése után – a GVH biztosítja – írták.

A gazdaságfejlesztési miniszter támogatta a GVH kezdeményezését, ezért a felek közös munkacsoportot hoznak létre a lakosság számára is elérhető online árfigyelő adatbázis, illetve ahhoz kapcsolódó webes alkalmazás mielőbbi kifejlesztése, illetve a szükséges jogszabályi környezet kidolgozása érdekében. A már hétfőn megalakuló munkacsoport továbbá egyeztetést kezdeményez az érintett szakmai szervezetekkel — tájékoztatott a GFM a GVH-val közös közleményében

Az árfigyelés legelőször az élelmiszer-típusokra vonatkozóan a kiskereskedelmi szektorra fog összpontosítani úgy, hogy az év második negyedévének végére működnie kell az elektronikus árfigyelő-rendszernek. A felek az online árfigyelő adatbázistól azt várják, hogy jelentősen megerősíti a transzparenciát, átláthatóvá teszi a különböző árképzési gyakorlatokat, végső soron – a fogyasztók érdekeivel összhangban – hozzájárul a piaci verseny fokozásához, a túlárazás megakadályozásához, így összességében elősegíti, hogy az infláció az év végére egy számjegyűre mérséklődjön.

-szerk-Vélemény
Nem tévedhetünk nagyot, ha úgy gondoljuk semmi esély, hogy tényleg egy számjegyűre csökkenjen az infláció év végére. A magyarországi vállalatok döntő többsége áremeléseket tervez, az orosz agresszió nem fog leállni, ezért az energiaárak jó esetben nem fognak értékelhető mértékben csökkenni -de az emelkedés sem kizárt-, az EU-s jogállamisági követelményeknek képtelen a NER megfelelni, így az Uniótól remélt pénzek sem fognak megérkezni…  Nagy valószínűséggel tisztában vannak ezzel, de hogy miben reménykednek, az rejtély. -szerk- 


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

A hős ételfutár: tényleg foodora lesz a foodpanda

sze márc 29 , 2023
A korábbi híreknek megfelelően foodora néven működik a foodpanda ételrendelő platform, a márkanév váltása mellett az üzleti modell változatlan marad. Radeczky Zoltán, Delivery Hero Hungary Kft. ügyvezetője elmondta: a rendeléshez szükséges applikáció frissítése április 11-én kezdődik, májusban pedig reklámkampányt indítanak, ami egyebek mellett az új név megismertetését szolgálja. Az 1999 […]
Radeczky Zoltán, a Delivery Hero Hungary Kft. (foodora) ügyvezetője

És még ez is...