A GVH és a NAV is figyel a fogyasztóvédelemre

mesterséges intelligenciaA Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nagy hangsúlyt helyez a fogyasztók védelmére a világhálón is, és elemzi a mesterséges intelligencia (MI) piaci versenyre gyakorolt hatását is.

A GVH fogyasztóvédelmi világnap – március 15. – alkalmából kiadott közleménye szerint a MI robbanásszerű terjedése torzíthatja a versenyt a digitális ágazatokban és kiszolgáltatottabb helyzetbe hozhatja a fogyasztókat. A GVH is kezdeményezett már eljárást a MI alkalmazásához kapcsolódóan: a Microsofttal szemben 2023-ban indult eljárás, amiért a vállalat valószínűleg nem tájékoztatja a fogyasztókat megfelelően a MI-n alapuló chat funkciót használó keresőjéről. Az új fogyasztóvédelmi kihívásra tekintettel a GVH idén piacelemzést kezdeményezett a MI hatásairól a versenyre és a fogyasztói döntésre.

A hatóság a fogyasztói tudatosság növelése érdekében kommunikációs kampányokban és online tájékoztatásokban hívja fel a figyelmet az vásárlások veszélyeire, a Digitális Tudatosság Program pedig a gyermekek védelmét szolgálja, de kiemelt célnak tekintik az idősek és a betegek védelmét is. A versenyhatóság együttműködik a társhatóságokkal és kormányzati szervekkel, hiszen a magyar fogyasztóvédelemben meghatározó szerepet vállalnak a szakmai irányító Igazságügyi Minisztérium mellett a fővárosi és megyei kormányhivatalok, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi felügyelete és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság is.

A GVH-nak korábban is intézkednie kellett néhány nemzetközi nagyvállalat ellen. Az elmúlt években a Google és a PayPal számára írt elő versenykorrekciós kötelezettségeket a GVH, az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett. A világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wish-sel szembeni vizsgálat tavaly februárban ért véget, szintén tavaly, november végén zárult le a TikTok elleni nemzetközi hatású ügy. A Temu üzemeltetőjével szemben pedig a napokban kezdődött versenyfelügyeleti eljárás, amiért az internetes piactéren a cég vélhetően megtéveszti az ügyfeleket.

A szabályokat a közösségi oldalak piacterein is be kell tartani

Apja cégének tulajdonában lévő arany ékszereket adott el számla és nyugta nélkül közösségi médiás felületeken egy férfi; a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrzése nyomán a hatvanmillió forintnyi forgalom után huszonötmillió forint adót kényszerült bevallani, és a számla- és nyugtakibocsátási kötelezettség elmulasztása miatt bírságot kellett fizetnie. A NAV kiemelte: az értékesítésre vonatkozó szabályokat az internetes áruházakban, a közösségi oldalak piacterein is be kell tartani. Mint írták, folyamatosan figyelik és ellenőrzik ezeket az adásvételi csatornákat is.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

MNB: it-biztonsági gondok az MFB banknál

vas márc 17 , 2024
ShareTweetPinShareAz Magyar Nemzeti Bank (MNB) vizsgálata nyomán összesen 28,5 millió forint bírságot szabott ki a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) -mások mellett-, az it-biztonság terén megállapított hiányosságok miatt. A feltárt problémák mielőbbi kiküszöbölésére van szükség – jelentette be jegybank. Az informatika területén naplózási hiányosságot állapított meg az MNB, illetve azt, hogy […]
Magyar fejlesztési Bank

És még ez is...