Van-e előre az informatika meghatározó és új trendjeit mellőző cégek számára?

MartonLaszloAmelyik cég nem foglalkozik az informatika meghatározó trendjeinek beépítésével a mindennapi működésébe, az előbb-utóbb komoly problémákkal néz szembe — állítja Marton László, az Invitel ICT üzletfejlesztési igazgatója. Véleménye szerint szerencsésebb, ha a vállalatok inkább az üzletmenetükre koncentrálnak az informatika kialakítását, üzemeltetését pedig hozzáértő cégekre bízzák, például az Invitelre.

– Nemrég azt nyilatkozta a mínuszos.hu-nak, hogy az Invitel lényegében már ICT-céggé vált. Milyen területeken erős informatikában az Invitel?
– Van néhány terület az informatika világában, amely nem megkerülhető, s amely társaság ezekhez nem csatlakozik, az lemarad, az üzletmenete romlani fog, más cégek elvehetik a piacát. Például ha egy cég nem foglalkozik a mobilitással, az nemsokára lehúzhatja a redőnyt. Illetve, annak a vállalatnak, amely nem foglalkozik az IT biztonsággal, meg vannak számlálva a napjai. Ha a Big Datával, azaz a vállalati adatvagyonnal és az abban rejlő üzleti lehetőségekkel sem foglalkozik egy társaság, akkor a piaci pozícióját könnyen csorbíthatja vagy átveheti más. De meg kell említenem az üzleti cégek egyik nagy lehetőségét, az IT kiszervezést, amely azt jelenti, hogy a teljes vagy részleges informatikai tevékenységüket egy szolgáltatóra bízzák és így lehetőségük nyílik jobban az üzletre koncentrálni, minden erőforrást az üzleti célok felé fordítani. Az Invitelnek, mint ICT szolgáltatónak ebben, azaz az IT outsourcingban is erősek a kompetenciái. Mindezek mellett szeretném megemlíteni, hogy számunkra a kiszervezés elemeként az egyik legfontosabb területet jelenti a felhő és a felhő-alapú szolgáltatások.

– Fontos és elérhető lehet a cloud, azaz felhőszolgáltatás egy KKV számára is?
– Meggyőződésem, hogy minden KKV műszaki környezetének van olyan eleme, amely költséghatékonyabban működhet felhő-alapú környezetben, mint jelenleg. A KKV-knak a ritka kivételtől eltekintve nincs forrásuk, és nincs vagy nem elegendő a szakmai hozzáértésük sem ahhoz, hogy saját maguk csatlakozzanak valamely cloud-alapú környezethez és maguktól áttérjenek valamilyen felhőszolgáltatásra. Ebben úgy segítünk, hogy a váltás ne vonja el az energiájukat a fő tevékenységi körükről. Figyelembe vesszük az ügyfél üzletmenetét, vele együtt gondolkodva és az elérhető informatikai megoldások ismeretében rakjuk össze, hogy mire is van szüksége az ügyfelünknek. Azt gondolom, hogy ebben az „összelegózásban” vagyunk igazán erősek.

– Miben nyilvánul meg ez az erősség?
– Konkrét példával világítanám meg. Az a véleményem, hogy a vállalatoknak elemi érdekük, hogy a saját fő tevékenységi körükkel, a core businessel foglalkozzanak, az informatikát pedig mint csövön a gázt, vagy mint dróton a villanyt, szolgáltatásként vegyék igénybe. Sok vállalatnál ma még mindig úgy választanak számlázási, iktató vagy CRM rendszert, hogy elkezdik vizsgálni a gyártók termékeit. Hihetetlen munka így döntésre jutni, és elég nagy az esély arra, hogy a bevezetés minden erőfeszítés dacára komoly és nem várt költségeket hoz, illetve akár kudarcba is fullad. E helyett az Invitel azt ajánlja, hogy az ügyfél mondja el mit, vagy milyen üzleti funkcionalitást szeretne, és mi megvalósítjuk neki, hozzuk a megfelelő üzleti funkcionalitást (pl. számlázás vagy iktatás) és adjuk ehhez a megfelelő technológiát, akár a felhőben. Aztán, hogy a felhőben melyik nagy világcég vagy akár kisebb hazai fejlesztő társaság megoldása ketyeg, az a felhasználónak teljesen mindegy, ő azokat a szolgáltatásokat és üzleti funkciókat kapja, amit elvárt. Az, hogy üzleti folyamatot és/vagy üzletmenetet kiszolgáló folyamatot vesznek a cégek, mára például a levelezésben teljesen bevett szokás, gondoljunk például a Microsoft vagy a Google felhő-alapú levelező megoldásaira.

– Az Invitel informatikai szolgáltatásainak bevételei hogyan változtak az elmúlt években?
– A felhőszolgáltatások hihetetlen mértékben felértékelik a távközlési cégeket, hiszen az igénybevételükhöz a legfontosabb feltétel a cső átmérője, a sávszélesség. Nekünk pedig különösen nagy előnyünk az is, hogy a felhő-alapú szolgáltatásaink mögött álló technológiai környezet részben itt van Magyarországon, az adatközpontunkban – tehát azok is igénybe tudják venni ezeket a megoldásokat, akik idegenkednek attól, hogy egyáltalán nem tudják, hol tárolják az adataikat. Ugyanakkor nagyon erős a partnerségi kapcsolatunk a Microsofttal is, elérhető rajtunk keresztül a redmondi cég felhőplatformja, az Azure is. Az igények szerinti szolgáltatást tudjuk nyújtani üzleti ügyfeleinknek. De hogy konkrétan is válaszoljak: Az Invitel ICT-szolgáltatásokból származó bevétele 2011-hez képest 2014 végére 300 százalékra nőtt.

Marton László 2011 augusztusa óta az Invitel ICT üzletfejlesztési igazgatója. Nevéhez fűződik többek között az Invitel vállalati területét érintő üzleti ICT transzformáció, melynek köszönhetően az Invitel dinamikusan fejlődik az IT szolgáltatások területén, és az ICT megoldásokból származó árbevétele 2011-hez képest 2014-ben 300%-ra nőtt. A szakember 1997 óta dolgozik az üzleti informatika területén, diplomáját a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán szerezte. Az Invitelhez történő csatlakozása előtt vezetői pozíciókat töltött be többek között az IBM Magyarországnál és a Grepton Zrt-nél. Marton 41 éves, három gyermek édesapja.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.