Bár a gazdasági visszaesés jelei az élet minden területén érzékelhetőek, a cégek nem az éves it-költségvetésük terhére próbálnak meg lefaragni a működésük költségeiből, csupán optimalizálják azt.
Egy friss felmérés* felettébb érdekes eredményei szerint a nagyobb felhasználók jelentősebb mértékben próbálják kiszervezni a feladatokat, míg a közepes vállalkozások inkább választják a dobozos termékeket. Az it-eszközök beszerzésén próbálnak a komolyabb költségeket csökkenteni: a legtöbb válaszadó a használt szerverek beszerzésében látják a hosszú távú megoldást. A vizsgálat szerint a cégek harmada a tavalyi költségvetéshez hasonló összeggel próbálja kihúzni idén. A megkérdezettek fele úgy válaszolt, hogy növelte az it-költségekre szánt keretét, és mindössze minden negyedik válaszadó volt kénytelen csökkenteni az ilyen jellegű kiadásain.
A felmérésből kiderül, hogy meglepő módon az informatikát hangsúlyosabban használó cégeknél volt a számottevőbb költségcsökkentés, aminek oka egy jelentősebb költségracionalizálás volt. Az informatikát közepes mértékben használó vállalkozások több mint nyolcvan százalékánál nem változott ugyanakkor a keret, amit azzal indokoltak, hogy a kevesebb eszköz esetén hatékony megoldást nyújt a meglévő eszközpark karbantartása, a garanciahosszabbítás, illetve a használt eszközök beszerzése. Az informatikát kis mértékben használó cégeknél ugyanakkor ez már nem alternatíva, ezek azok a cégek, amelyek a leginkább növelték az ilyen irányú költségeiket.
Így lehet hatékonyan költeni
A kutatásban résztvevők több mint fele szerint az it-költségeken nem lehet spórolni, ezért meg sem próbálják azt. Amelyik társaság mégis megpróbálkoznak ezzel, azok a trendekhez igazodva egyre nagyobb arányban alkalmaznak egyedi termékek helyett kész, dobozos termékeket, illetve a megkérdezettek több mint tíz százaléka próbálja részbeni vagy teljes kiszervezéssel megoldani az it-feladatait.
Az eredményekből az is kitűnik, hogy minél nagyobb mértékben használ egy cég it-eszközöket, annál inkább próbálja meg kiszervezni azokat és annál kevésbé felelnek meg számára a dobozos megoldások, míg a másik oldalon a közepes felhasználók inkább preferálják a dobozos megoldásokat, és kevésbé a kiszervezést, ami esetükben lehetséges, hogy magasabb költséget jelentene.
Az it-eszközök költségei esetében is érdekes statisztikákat hozott a felmérés. A legtöbben a használt, de megfelelő minőségű eszközök beszerzésében látja a megoldás, még jelentős hányadot képviselnek azok a társaságok is, amelyek szeretnének jobban odafigyelni meglévő eszközeikre és megfelelő karbantartással, valamint ha van rá lehetőség, akkor garanciahosszabbítással próbálják növelni az élettartamukat.
*A kutatásban közel 800 hazai cégvezető, informatikus és rendszergazda vett részt.