A konzuli ügyintézést segíti az az új felhasználóbarát honlap és applikáció amelyet Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) mutatott be a napokban.
A KKM a közleményében azt írta, hogy feladat volt a konzuli ügyintézési folyamatok modernizálása is, ennek keretében a konzuli ügyintézési díjak elektronikus fizetésének megvalósítása, a nagyobb forgalmú külképviseleteken ügyfélirányító megoldás bevezetése, valamint az online előkészíthető kérelmek bővítése. A KKM által vezetett projekt kiemelt célkitűzése volt a konzuli tájékoztatási rendszerek fejlesztése, valamint a konzuli ügyviteli rendszerek elektronikus fejlesztése, hogy az ügyintézés gyorsabb legyen, az ügyfélkiszolgálás minősége javuljon. A célkitűzés egyik eleme volt, hogy a konzuli ügyintézésben bevezessék az elektronikus fizetést a konzuli díjak és illetékek kiegyenlítésére.
Emelett egyes konzuli ügytípusok elektronizálásával az ügyfelek számára lehetőség nyílt további kérelmek online előkészítésére, ezáltal gyorsabbá vált a kérelmek kitöltése. A konzuli ügyintézés során a kérelemnyomtatvány QR-kódjának beolvasásával csökkent az ügyintézési idő. A nagy forgalmú konzuli ügyintézési helyszíneken bevezettek egy egységes ügyfélirányító megoldást is, egyszerűsödött az ügyfélirányítás folyamata. A projekt megvalósítandó elemei között szerepelt továbbá a Konzuli Szolgálat honlapjának megújítása, melynek keretében egy olyan portált alakítottak ki, amely segíti az információk gyorsabb elérését és az állampolgárok külföldi utazásra történő felkészülését.
A projekt keretében a mobilapplikációt is modernizálták és egyszerűsítették, figyelembe véve a felhasználói szokásokat, valamint az alkalmazás további új funkciókkal, tartalommal is bővült – közölte a tárca.
A KKM konzuli és állampolgársági főosztályának vezetője Farkas Balázs elmondta, hogy a konzuli szolgálat legfontosabb feladata a külföldön tartózkodó állampolgárok segítése, biztonságának garantálása. A Konzinfo Utazom névre keresztelt applikáció a külföldre utazó magyar állampolgárokat is segíti, és vészhelyzet esetén a külképviseletnek is könnyebb segítenie a bajbajutottakon – jelezte. Az alkalmazás és a csoportos üzenetküldési funkció nagy segítséget jelentett már a görögországi erdőtüzek esetében is. A Konzinfo időpontfoglaló a gyorsabb és kényelmesebb ügyintézést segíti. A Konzinfo Ügysegéd honlap ugyancsak a gördülékenyebb hivatali eljárást és az adminisztrációs terhek csökkentését célozza. A fejlesztés célja ezenkívül a turizmus fellendítése, az új konzuli szolgálatok népszerűsítése, a biztonságos külföldre utazás elősegítése.
Horváth Csilla projektvezető elmondta: az adminisztratív terhek csökkentése és az állampolgárok védelme és naprakész tájékoztatása is a fejlesztés célja volt. Közölte, a folyamat kétmilliárd forintból valósult meg. Csiki Zoltán, a projekt szakmai vezetője elmondta, a projekt részeként 877 eszközt üzemeltek be 147 helyen világszerte. Az eszközöket a fejlesztésekkel együtt a Nemzeti Kibervédelmi Intézet ellenőrizte. Honti László projektmenedzser azt mondta, a kormányzati törekvés az volt, hogy egy hibatűrő adatközponti rendszert hozzanak létre, amely biztonságos, ki tudja szolgálni a különböző osztályú rendszereket, nagy sebességű adatkapcsolatra képes, és maga az üzemeltetés költséghatékony legyen.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg, kétmilliárd forint európai uniós támogatás segítségével.