Bajban az e-kereskedelem

Szabó László, a Growww Digital ügyvezetőjeAz év első felében stagnált a hazai e-kereskedelem. Csökkenő vásárlószám mellett, a hirdetések kényszerű növelésével és az árak emelésével tudták tartani a tavalyi szintet az e-kereskedők, de ez sem volt elég: az inflációs adatok fényében a helyzet valójában a piac csökkenését tükrözi.

A Growww Digital e-kereskedelmet vizsgáló elemzése szerint, míg a netes kereskedők küzdenek a növekedés fenntartásáért, a használt áruk piaca jelentős növekedést mutat. Az elkövetkező években a teljes e-kereskedelmi piac struktúrájának változása várható, ahol az alkalmazkodó képesség és a stratégiai bővülés lesz a túlélés kulcsa. Az e-kereskedelem az első félévben stagnált az egy évvel korábbi adatokhoz képest, miközben a vásárlások száma négy-öt százalékkal csökkent, ami a kereslet lassulását jelzi. Ezzel párhuzamosan, másfél év után, paradox módon a Google hirdetések árai a második negyedévben emelkedni kezdtek.

„Ez utóbbi azért meglepő, mert az e-kereskedők akkor növelik a hirdetési költségeiket, amikor a piac is növekszik. Ezzel szemben a reklámköltségek növekedése figyelhető meg. A kereskedők egyre többet fizetnek a kattintásért, hogy a csökkenő kereslet ellenére fenntartsák a növekedést” – állítja Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere. A szokatlan piaci viselkedés magyarázata a szakértő szerint, hogy az e-kereskedők jelentős beruházásokat és fejlesztéseket indítottak az elmúlt években a megnövekedett kereslet kiszolgálására, amelyek ma a növekedés fenntartására kényszerítik a vállalkozásokat.

Apadó vásárlóközönség

A további adatokból kitűnik, hogy az online boltok látogatószáma megmaradt, azonban a rendelések száma csökkent. Egyfajta túlkínálat jellemzi az e-kereskedelmi piacot. Az e-kereskedőknek muszáj a csökkenő kereslet ellenére is növelniük a forgalmat, ennek következtében nagyobb a harc a vásárlókért, nő a verseny. „Mindez rövid távon élénkíti az árversenyt és elősegíti a piac konszolidációját. Egyfajta tisztulásnak lehetünk szemtanúi, mintha csak egy székfoglalós játék indult volna el az e-kereskedők között. Kevesebb a szék, mint a játékban lévő e-kereskedők száma, és aki nem reagál elég gyorsan, az könnyen szék nélkül marad, a piac megtizedelődik” – magyarázza a Szabó.

A jelenség különösen a kisebb árréssel rendelkező e-kereskedőket fenyegeti. A megoldás egy háromdimenziós expanzió lehet, azaz a kínálat, a terület és az értékesítési csatornák expanziója. Ez a gyakorlatban a kínálat bővítését jelenti új termékekkel, a kereskedelmi terület bővítését például külföldi piacra lépéssel, valamint új értékesítési csatornák kialakítását. Ez a stratégia lehet az, amellyel az e-kereskedők képesek lesznek fenntartani és növelni a forgalmukat a stagnáló piacon.

Újjáéledő használtpiac

Van az e-kereskedelem lassulásának egy meglepő aspektusa is. A kimutatásokban az új termékek szerepelnek, nincsenek adatok a használtpiacról. Pedig, amíg az e-kereskedelem stagnál, addig a használtpiac nő, kannibalizálva az e-kereskedelmi piacot. Jól példázza a trendeket, hogy a Magyarországon is egyre népszerűbb, használt ruhákat és kiegészítőket forgalmazó online piactér, a Vinted, másfélszeresére növelte az árbevételét 2022-be. A német Statista piackutató mérvadó becslései szerint a használt termékek piacán, további jelentős növekedés várható minden kategóriában 2022 és 2026 között – állítja Szabó.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Így verik át a kiberbűnözők a nyaralni indulókat

pén aug 4 , 2023
ShareTweetPinShareMegtévesztő ingyenes, illetve kedvező árú utazásokkal, fiktív bérelhető lakásokkal csaphatják be az internetes bűnözők a nem kellően óvatos nyaralókat az ESET elemzése szerint. A társaság közleménye alapján az utazással összefüggő csalások az internetes bűnözők egyik legfontosabb bevételi forrását jelentik, mivel nyaraláskor sokan keresik az akciós, kedvezményes utazásokat, lakásbérlési lehetőségeket. A […]
Európai vakáció

És még ez is...