A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) által fenntartott Internet Hotline munkatársai is közreműködtek azon kiadványok létrehozásában, amelyekben a valós életből vett példákkal mutatja be a menekülteket fenyegető online veszélyeket és védelmi lehetőségeket az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR).
Az NMHH a közleményében azt írta: a kiadványból egy felnőtteknek, egy pedig fiataloknak készült, létrehozásukban az NMHH tájékoztató és segítségnyújtó szolgálatának munkatársai a bejelentéskezelésnél szerzett tapasztalataikkal szakmai támogatókként működtek közre. Az ukrán és angol nyelven megjelenő anyagokat – amelyek az UNHCR budapesti képviseletének Safe Online elnevezésű, menekültek védelméért indított kampányához kapcsolódóan jelentek meg – több mint négyezer példányban terjesztik Magyarországon 19 partnerszervezet együttműködésével.
Az NMHH ismertetése szerint a háború elől menekülő ukrán gyermekek és felnőttek rendkívül kiszolgáltatott helyzetben érkeznek Magyarországra, a menekültek a különböző közösségimédia-felületeken keresztül tájékozódnak arról, hol és hogyan tudnak segítséget, munkalehetőséget és lakhatást találni, ám ezeket a platformokat és a számukra létrehozott segítő csoportokat sokan visszaélés-szerűen használják. A nem megfelelően moderált és szűrt segítőcsoportok „táptalajul szolgálhatnak” a menekült gyermekekkel és fiatal nőkkel szembeni szexuális visszaélésekhez, mivel ők – sérülékeny helyzetükből adódóan – könnyen kizsákmányolás áldozataivá válhatnak. Ezért a szerkesztők a kiadványok tartalmi elemeinek összeállításánál konkrét eseteket és az ukrán fiatalokkal és felnőttekkel folytatott fókuszcsoportos beszélgetésekben elhangzott problémákat vettek alapul.
Az Internet Hotline több közösségi médiummal is partneri kapcsolatban áll
A fiataloknak szóló kiadvány kiemelt figyelmet szentel az online behálózás, a „szexting” és a szexuális célú zsarolás veszélyeinek, összegzi azokat az intő jeleket, amelyek segíthetnek a jelenségek felismerésében, majd fiktív chatbeszélgetéseken keresztül példákat is mutat. A felnőtteknek készült kiadvány a biztonságos munka- és szálláskeresés formáit részletezi, így bemutatja azt is, hogyan ismerhető fel egy-egy gyanakvásra okot adó állás- vagy szálláshirdetés a közösségi médiában. A kiadványok hátoldalán megjelenik az Internet Hotline internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat is, amely az online elérhető, jogsértő és kiskorúakra káros tartalmakról fogad bejelentéseket nyolc kategóriában. Emellett a szolgálat a magyar mellett már angol nyelvű űrlapot is üzemeltet, így fogad és kezel is angol nyelvű bejelentéseket, amelyek akár menekültektől is érkezhetnek.
Az Internet Hotline több közösségimédia-platformmal is partneri kapcsolatban áll az úgynevezett „Trusted Flagger” partnerségein keresztül, ennek köszönhetően az érintett szolgáltatók fontos feladatként kezelik az Internet Hotline-tól érkező bejelentéseket, és a szolgálat elemzői minden esetben igyekeznek bejelentőiknek személyre szabott segítséget nyújtani, kiemelt figyelmet szentelve a kiskorúaktól és a legsebezhetőbbektől érkező jelzéseknek – olvasható az NMHH közleményében.