Jubilál a Casio karóra részlege

CASIOFélévszázados fennállását ünnepli a japán márka, a Casio karóra gyártó részlege. A közismert márka töretlen népszerűségnek örvend Európában is.

Az „ős-Casio”

Az első saját márkás karóra egy Casiotron QW02-10 típusú karóra volt, amelynél a Casio számológépeinek eredeti LSI-technológiáját alkalmazták. Ez a típus 1974 novemberében jelent meg. A teljesen digitális kijelzővel rendelkező időmérő nemcsak az órát, a percet és a másodpercet, hanem a hónapot és a napot is automatikusan megjelenítette. Az ára 58 ezer jen volt, ami bemutatásának évében majdnem egy teljes havi fizetésnek felelt meg Japánban.

Továbbfejlesztett változata, a Casiotron X-1 két évvel később jelent meg a piacon. Ez az újdonság volt a világ első ötfunkciós karórája, amely stopperrel, visszaszámlálóval, világidő funkcióval és kettős időkijelzéssel rendelkezett. Érdekesség, de a Casio ezzel a típussal jelent meg 1976-ben Hannoverben, az európai piacon.

Az első műanyag-tokos Casio

1978-ban a Casio bemutatta az 1978F-100-as modellt, amely igazi lázadó volt a maga korában. Ekkor még ugyan a fémtokok domináltak a karóráknál, de ez a típus már papírkönnyű, nagy szilárdságú műanyag tokkal látott napvilágot. „Igazi innováció volt, ami ugródeszkát jelentett a jövőbeli Casio időmérő eszközök tervezéséhez és konstrukciójához – beleértve a G-SHOCK-ot is, amelynek könnyű, ütésálló szerkezetét a műanyag tette lehetővé” – emelte ki Nagy Sándor, a Casio termékmenedzsere. Két évvel később megjelent a száz méter mélységig vízállóságot kínáló változata is.

Az első ütésálló Casio

1983-ban pedig bemutatták az első G-SHOCK modellt, a DW-5000C-t, amelyet akkor dobtak piacra, amikor az emberek még érzékeny szerkezetekként tekintettek a karórákra. Fejlesztése egy fontos elvárásra épült: olyan időmérővel szeretett volna kijönni a Casio, ami leesés után sem törik össze. Az első kétszáz prototípus városi legendák szerint néha több tízemeletes házak tetejéről leejtve tesztelték.

Kikou Ibe olyan karórát tervezett, amely képes volt kielégíteni a legszigorúbb elvárásokat is. „Az egyedi, üreges tokszerkezet megvédte az órát a külső ütésektől, a műanyagból készült tok pedig minden irányban ütközőként szolgált, biztonságban tartva az óra összes alkatrészét. A G-SHOCK olyan sikeres lett, hogy 2017-ig több mint százmillió G-SHOCK készült” – árulta el a Casio termékmenedzsere.

Ugyancsak 1983-ban egy másik fontos innovációval is előállt a japán gyártó: bemutatta az érintőképernyős TC-500-as típusú számológép funkcióval rendelkező órát. A nagy LCD-vel és négyzet alakú tokkal a dizájn a mai okosórákat idézte. „És még mindig csak 1983-at írunk, amikor a márka előállít az első napelemes karórával, a W-27-essel” – mondta Nagy.

Karórák versenyekhez és túrázásokhoz

Az innovációkra való törekvést később sem adta fel a Casio. Így jelenhetett meg a köridő memóriával rendelkező sportóra 1986-ban (SDB-300W), a pulzusmérős sportóra 1987-ben (JP-100W), vagy éppen az időjárás előrejelzést kínáló, barométeres időmérő (BM-100W) 1989-ben. Sőt, még ebben az évben bemutatkozott a gyorsulásmérővel ellátott fitneszóra is (EXW-50). A tudomány szép lassan átköltözött az emberek csuklójára a Casio fejlesztései révén. A cég ugyanis bemutatta a CGW-50-est (Cosmo Phase), amely számlapján megjeleníti Naprendszerünk kilenc bolygójának (még az azóta kizárt Plútót is) aktuális pozícióját bármely tetszőleges napra vonatkozóan az 1901-től a 2200-ig tartó időszakban!

A Casio karórák történetében mégsem ez, hanem az F-91-es tekinthető a legkelendőbb példánynak, amellyel rengeteg eladási rekordot döntöttek meg. Erős, vékony, könnyű műgyanta tokkal rendelkezik, az óra idő- és dátum megjelenítést, stopperórát, riasztást és fényfunkciókat kínál. Csak ebből a típusból eddig több, mint százmillió darab fogyott, és mai napig az egyik TOP terméke a japán óragyártónak.

Távirányító helyett

1992-ben megjelent a világ első optikai vérnyomásmérővel felszerelt modellje (BP-100), egy évvel később pedig olyan karórát mutattak be a CMD-10-es személyében, amelyet akár tévétávirányítóként is lehetett használni. Az első FROGMAN bemutatása után, 1994-ben a Casio piacra dobta az ATC-1100-ast, a világ első olyan karóráját, amely egyszerre méri a magasságot, légnyomást, irányt és hőmérsékletet. Még ugyanebben az évben megjelent az első Baby-G is.

A mérnökök még ezek után sem dőltek hátra: kifejlesztették a hangrögzítő funkcióval rendelkező DBC-V50 típust, a világ első beépített GPS-szel ellátott sportóráját, a PRT-1GPJ-t, a világ első MP3 lejátszására alkalmas karóráját (WMP-1), valamint a bolygó első csuklókamerával ellátott időmérős óráját (WQV-1).

„A Casio fennállása során nem az áramlattal haladt, hanem diktálta a trendeket. Jó példa erre a 2012-ben bemutatott GB-6900-as modell, ami a világ első Bluetooth-kapcsolattal ellátott karórája volt” – jelentette ki Nagy. Hozzátette, hogy a Casio történetében magyar szál is felbukkant, hiszen 2022-ben bemutatták a Rubik-kocka előtt tisztelgő limitált szériás G-SHOCK-ot. Emellett a Casio immáron több, mint tíz éve rendszeres támogatója a magyar hegymászó expedícióknak.

Hatalmas kínálat

A Casio Európában, így hazánkban is jelenleg legalább ötszáz darabos kínálattal van jelen a piacon, amely a sport-, a fitnesz-, a vintage-, a búvár-, a gyerek-, a női- és a hagyományos kvarcórákat egyaránt magába foglalja. A legfrissebb innovációk közé tartozik a napelemes GPS-navigációval rendelkező karórája (GPR-H1000), valamint a pulzusmérővel és a GPS-funkcióval ellátott G-SHOCK (GBD-H1000).

„Túlzás nélkül állítható, hogy ötven év elég volt arra, hogy ma már a világ minden pontján ismerősen cseng ez a márkanév, ha megbízható, vagy elnyűhetetlen, vagy akár divatos vintage karórákról van szó. A Casio bebizonyította, hogy innováció is képes olyan hozzáadott értéket adni, ami felveheti a versenyt a tradicionális svájci órák egyeduralmával” – hangsúlyozta Nagy.

A CASIO számokban

A Casio alapvetően a számológépek gyártására szakosodott, de manapság annyira hangsúlyos a karórák gyártása és értékesítése, hogy ez adja a bevételek több mint felét (59,7 százalék). A cég emellett elektronikus zongorák és projektorok, valamint számítástechnikai eszközök értékesítésével is foglalkozik. Hazánkban azonban elsősorban a karórák, másodsorban a számológépek és elektronikus zongorák révén ismert. A legfrissebb adatok szerint a tavalyi év utolsó negyedévében a Casio 67,7 milliárd jen nettó bevételre tett szert. Ebből mintegy 44,7 milliárd jent a karórák értékesítése adta.

Ezen a téren jelenleg az ASEAN-országok (India, Fülöp-szigetek, Vietnám, Thaiföld stb.) számítanak a legnagyobb felvevő piacnak (35 százalék) a márka számára. Európa ebből a szempontból a második helyet foglalja el (20 százalék), míg a harmadik legnagyobbnak a japán piac tekinthető (17 százalék). Az észak-amerikai értékesítés is jelentős, mivel a karórák eladásának legalább 16 százalékát adta a Casio számára. Bár Kínában a Casio hagyományosan erős, az ottani gazdasági lassulás miatt a tavalyi év harmadik negyedévében a kínai piac csak a 12 százalékát tette ki a karórák értékesítése terén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Kiberbiztonsági útmutató készült a magyar kkv-knak

hét ápr 22 , 2024
ShareTweetPinShareA magyar kisvállalkozásokat támogató kiberbiztonsági kézikönyvet mutatott be az Európai Innovációs és Technológiai Intézettel (EIT Digital), a Nemzetközi Digitális Alapítvánnyal (Global Digital Foundation) együttműködve a Huawei. A kiberbiztonsági incidensek súlyos következményekkel járhatnak a kkv-kra nézve, ami egyúttal az ellátási lánc biztonságát is veszélyeztetheti. A hiánypótló útmutató értékes gyakorlati információkkal segíti […]
kkv kritériumok

És még ez is...