A GVH mindent (IS) kiderít a mesterséges intelligenciáról

Gazdasági VersenyhivatalA Gazdasági Versenyhivatal (GVH) piacelemzés keretében vizsgálja a mesterséges intelligencia (MI) hatásait a piaci versenyre és a fogyasztók ügyleti döntésére.

A nemzeti versenyhatóság nekiáll feltárni az életünket egyre jobban befolyásoló MI piaci versenyre és a fogyasztói magatartásra gyakorolt hatásait. Az új technológia robbanásszerű terjedése torzíthatja a versenyt a digitális ágazatokban és kiszolgáltatottabb helyzetbe hozhatja a fogyasztókat, ezért a nemzeti versenyhatóság előre fel kívánja térképezi ezeket a kockázatokat. A MI egy rendkívül gyorsan fejlődő technológiacsalád, amely már jelenleg is hatással van a fogyasztók mindennapjaira, sokszor úgy, hogy nem is tudnak róla. Az MI alapú eszközök gyors fejlődésével, és a már meglévő digitális szolgáltatásokba való beépítésével, a technológia hamarosan meghatározó részévé válhat a magánszemélyek és vállalkozások mindennapjainak és idővel akár az államigazgatásnak is. Az MI-alapú technológiák további fejlesztése és jogkövető, tisztességes alkalmazása gazdasági és társadalmi előnyök széles skálájához járulhat hozzá, azonban jelentős kockázatokat is rejtenek magukban. A MI gyors terjedése, exponenciálisan növekvő fejlődése, és sürgetett piacra dobása két fő problémakört eredményezett, ezért a GVH vizsgálói alapvetően az alábbiakra fókuszálnak.

Az MI alapú technológia veszélyt jelenthet a tisztességes piaci versenyre

Jelenleg új, innovatív technológiának tekinthető a MI, fejlesztése pedig jelenleg rendkívül nagy erőforrásokat igényel. Kellően nagymértékű erőforrásokkal – és a fejlesztést könnyítő technológiai tapasztalatokkal – még csak a legnagyobb technológiai óriásvállalatok rendelkeznek, amelyek így jelentős lépéselőnyhöz juthatnak a piaci versenyben. A technológia gyakorlati alkalmazása ebből kifolyólag vállalkozások egy szűk rétegének kiváltságává válhat, ami a jövőben torzíthatja a piaci versenyt a digitális ágazatokban.

Az MI alapú technológia kiszolgáltatottabb helyzetbe hozhatja a fogyasztókat

A világhálón gyakoriak az olyan adatgyűjtési és reklámozási megoldások, amelyek veszélyesek lehetnek a fogyasztókra. A MI alkalmazásával a vállalkozások új szintre emelhetik a fogyasztók adatainak gyűjtését, felhasználását, valamint a sötét mintázatok és a személyre szabott reklámok alkalmazását. Kiemelhető példája ennek a kockázatnak a chatbotok működése, amelyek esetében a fogyasztó nincs tisztában azzal, hogy a válasz, amit a mesterséges intelligenciától kapott hiteles forráson alapul, vagy fizetett promóció eredménye. A technológiai óriásvállalatokkal szembeni eljárásokban egyre gyakrabban jelenik meg a mesterséges intelligencia kérdésköre is, így a most indított piacelemzés a versenyhatóság hatékony versenyfelügyeleti tevékenységét is támogatja.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

A Magyar Telekom lemaradt a Yettel mögött

pén jan 5 , 2024
A Magyar Telekom ügyfelek mobil adatforgalma 2023-ban az ünnepek alatt közel 30 százalékkal* nőtt az előző év azonos időszakihoz képest. Az ünnepek alatt a vezetékes internetszolgáltatás adatforgalma 30,8 százalékkal volt magasabb a 2022-es ugyanezen időszakához képest. Szilveszterkor a korábbiakhoz hasonlóan alacsonyabb, az előző napok csúcsértékeihez képest pedig nagyjából 18 százalékkal […]
Magyar Telekom ünnap

És még ez is...