25 ezer euró vissza nem térítendő támogatással kecsegtet EIT Health

egészségügy - doktor

A finanszírozás komoly kihívást jelent a korai szakaszban lévő startupok számára. Különösen igaz ez a közép-, kelet- és dél-európai vállalkozásokra. Az Európai Unió és a tagállamok intézményei által az elmúlt években elősegített fontos változásoknak köszönhetően ma már számos program foglalkozik ezekkel a kihívásokkal, és a startupok számára sokkal könnyebbé vált a finanszírozási opciók feltérképezése.

A startup alapítók mégis hajlamosak arra, hogy mindenhol befektetést keressenek, ahelyett, hogy az olyan megfelelő befektetők megtalálására összpontosítanának, akik illeszkednek a hosszú távú stratégiájukhoz. Ez csak néhány a számos buktató közül, amellyel a startupok a befektetők keresése során találkozhatnak, de ezekre is van megoldás. Békási Tamás, az EIT Health RIS1-régiójának üzlet fejlesztési menedzsere osztja meg tapasztalatait az alábbiakban.

Kulturális felkészültség: A startupoknak gyakran hiányzik a kulturális háttere az intézményi befektetőkkel való együttműködéshez. Sok startup alapító baráti-családi környezetből érkezik, ahol rugalmas viszonyokhoz szoktak. Amikor azonban ezek a tapasztalatlan és gyakran fiatal csapatok tapasztalt üzleti szakemberekkel kerülnek kapcsolatba, másfajta hozzáállást kell megszokniuk. Békási szerint „a startupoknak meg kell tanulniuk együttműködni, és megérteniük a befektetők elvárásait. Kulcsfontosságú felismerni, hogy a befektetők nem kegyetlen farkasok, de nem is önzetlen angyalok, hanem üzletorientált emberek… Ez a kihívás különösen az egészségügyi startupoknál jelentkezik, ahol a diákok és orvosok gyakran anélkül vágnak bele innovációs fejlesztésekbe, hogy rendelkeznének a befektetések világában való eligazodáshoz szükséges üzleti érzékkel” — mondta a szakember.

A megfelelő befektető kiválasztása: Békási szerint az első befektető kiválasztása olyan, mint a házasságkötés. A legjobb esetben a partnerség egy életen át tart. Ha azonban a párosítás nem megfelelő, az fájdalmas és potenciálisan káros szakításhoz vezethet. A startupok már amúgy is sérülékeny állapotban vannak, és egy szakítás további terhet jelenthet, ami akár a cég bukásához is vezethet. Ezért fontos, hogy gondosan válasszuk ki azokat a befektetőket, akik összhangban vannak a start-up céljaival, értékeivel és hosszú távú elképzeléseivel.

A tévhitek eloszlatása: Sok induló vállalkozás tévesen azt hiszi, náluk van az összes ütőkártya és mindenki az ő kegyeikben akar járni, mert ők annyira különlegesek és értékesek. Ugyanakkor a befektetők is beleesnek időnként abba a hibába, hogy azt hiszik, a pénzükért mindent kontroll alatt tarthatnak. „A valóságban ez egy együttműködésen alapuló kapcsolat, ahol mindkét fél egymás hasznáért dolgozik. A startupok kiváltsága, hogy megválasszák partnereiket, de fel kell ismerniük azt az értéket is, amit a befektetők letesznek az asztalra” – hangsúlyozza Békási Tamás.

Stratégiai befektetések: Az átgondolt stratégia nélküli befektetés sokba kerülhet. Egyes startupok a befektetőkre úgy tekintenek, mint könnyű pénzszerzési lehetőségre. Egy sikeres pitching esemény után a befektetők megkereshetik őket egy csábító ajánlattal, de ez lehet, hogy egyszeri üzletnek bizonyul, amely nem illeszkedik a vállalat hosszú távú terveibe. Az Békási Tamás szerint kulcsfontosságú, hogy a befektetési ajánlatokat gondosan értékeljék, és biztosítsák, hogy azok összhangban legyenek a stratégiai célokkal.

A vállalat alul- vagy túlértékelése: A startupok gyakran nehéz döntésekkel szembesülnek a vállalatuk értékelésekor. Előfordulhat, hogy kis befektetésért jelentős részesedést adnak el, mert nagy szükségük van a pénzre. Azonban az is megeshet, hogy nem veszik figyelembe ennek következményeit a későbbi finanszírozási körökre nézve, amikor még több tőkéről kellene lemondaniuk. Ezzel szemben, ha az első körben túlértékelik ötletüket, az megnehezítheti további befektetők bevonását, akik képesek vagy hajlandóak lehetnek nagy összegű támogatást biztosítani, így kulcsfontosságú a megfelelő egyensúlyt megtalálniuk.

Befektetői hírnév: A befektető hírneve hatással lehet a start-up jövőbeli finanszírozási erőfeszítéseire. „Ha egy befektetőnek rossz a megítélése, vagy köztudottan nehéz vele együtt dolgozni, az visszatarthatja a későbbi befektetőket a későbbi finanszírozási fordulókban való részvételtől, mivel szindikátusi megállapodást kell kötniük egymással. Bár az első körös befektető gyakran kritikus a túlélés szempontjából, fontos figyelembe venni a hírnevének hosszútávú következményeit is” – emeli ki Békási.

A kihívások leküzdése gyakorolható forrásteremtő bootcampeken és igazgatósági ülés szimulációs gyakorlatokon

Az olyan befektetésekre fókuszáló programok, mint az EIT Health Attract to Invest nevű programja, segítenek legyőzni ezeket a kihívásokat. A program (amelynek a jelentkezési határideje 2023. július 21.) olyan induló vállalkozások támogatására összpontosít, amelyek már piacra léptek és értékesítettek is termékeikből vagy szolgáltatásukból és felkeltették a potenciális befektetők érdeklődését. A program két fő oktatási modulból áll:

1. Fundraising (forrásteremtő) Bootcamp: Ez a modul a fent említett kihívásokkal és buktatókkal foglalkozik. A résztvevők nem kezdők; különböző rendezvényeken és versenyeken már jelentős pitching-tapasztalatot szereztek. A befektetők előtti pitching azonban más készségeket és tapasztalatokat igényel, amelyek megszerzésére ez a program kiváló. A program során olyan kulcsfontosságú eszközöket is bemutatnak és kidolgoznak, mint a Term Sheet (A befektetési szerződés előtt kötött, írásos megállapodás, mely szabályozza a céltársaság és a befektető jövőbeni együttműködésének jogi és üzleti feltételeit, kereteit2) és a befektetési stratégia (a befektetés és a vállalat szerkezetének felvázolása ötéves távlatban).

2. Igazgatósági ülés szimulációja: Ez a modul a igazgatótanácsi ülések szimulálásával készíti fel az induló vállalkozásokat arra, hogy milyen lehet a befektetővel a partneri kapcsolat a valóságban. Minden csapat egy valódi befektetőt kap, aki kéthetente kihívások elé állítja és kérdéseket tesz fel nekik, olyan témákat érintve, amelyekre nem feltétlenül számítanak. A cél nem az elrettentés, hanem inkább az, hogy megismertesse velük a lehetséges kihívásokat.

Az oktatási modulokon kívül az Attract to Invest program 25 ezer euró vissza nem térítendő támogatást is nyújt, amely a következőket foglalja magában:

  • Négyezer euró a bootcamp utazási és szállás költségeire Bécsben.
  • Hatezer euró az EIT Health Mentor és Coaching Network tanácsadói szolgáltatásaira. Ez a tanácsadói hálózat több száz különböző területről érkező szakértővel áll a startupok rendelkezésére. A mentorok között jogi, kommunikációs, értékesítési szakértők, valamint orvosok például onkológusok vagy radiológusok és különböző országokra specializálódott szakemberek akár Norvégia vagy Németország piacára szakosodott szakemberek is megtalálhatók.
  • 15 ezer euró, amelyet az induló vállalkozás a rövid és hosszú távú tervei alapján oszthat be (pl. seed funding, Series A befektetés, közösségi finanszírozási kampányok). Az EIT Health nem kér ezekért cserébe saját tőkét.

Idén szervezik meg a programot másodszor. Az idei programra ja jelentkezés jelenleg is zajlik. Idén egy további elemet is bevezettek: a november elején megrendezésre kerülő nagydöntőt. A résztvevő csapatoknak lehetőségük van további finanszírozásért pályázni. Mind a 15 csapat bemutatkozik a zsűri előtt, és az első három helyezett 25, 15, illetve tízezer euró pénzjutalomban részesül. Mindemellett az esemény értékes kapcsolatépítési lehetőséget kínál a befektetőkkel. A programban részt venni kívánó alapítók július 21-ig jelentkezhetnek a program weboldalán.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Ötvenmilliós online csalást derítettek fel éber hatóságaink

szo júl 15 , 2023
ShareTweetPinShareEgy ukrán bűnözői csoport ötvenmillió forintot szerzett meg online csalással, a rendőrség és a Nemzeti Védelmi Szolgálat (NVSZ) közös akciójában hat embert vettek őrizetbe. A csalást napjaink egyik legnépszerűbb módszerével követték el. Ennek lényege, hogy amikor valaki közösségi oldalon meghirdet egy terméket, arra gyorsan reagálnak a csalók, és jelzik, előre […]
Farkas Péter alezredes, a Budapesti Rendőr-főkapitányság gazdasági bűnözés elleni főosztályának vezetője

És még ez is...