Rengeteg gond van a mobiltelefonra ingyenesen letölthető játékokkal

mobiltelefon játékA mobiltelefonra ingyenesen letölthető játékok vizsgálatakor a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorselemzése számos problémát tárt fel, amelyek túlnyomó része a játékot megszakító reklámokkal volt kapcsolatos.

A versenyhivatal tájékoztatása szerint májusban átfogó gyorselemzés keretében vizsgálták meg az ingyenesen mobiltelefonra letölthető, gyermeket célzó játékokat abból a szempontból, hogy azok alkalmaznak-e olyan digitális üzeneteket és felhasználói felületeket, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat nem kívánt döntések meghozatalára. A GVH szakértői harminc népszerű játékot vizsgáltak meg Androidon és iOS-en, ebből 19 minden korosztály számára ajánlott, 10 óvodás korosztálynak nem ajánlott, további egy pedig csak nagyobbaknak volt ajánlott.

A reklámokat tartalmazó játékok közül csak minden másodikban tüntették fel a hirdetés reklám jellegét. Előfordult, hogy a kijelző sarkában megjelenő, a kilépést jelölő „x” az eredeti játék folytatása helyett alkalmazásáruház oldalára vitte a felhasználót, ahol egy kattintással azonnal le is tölthette a reklámozott játékot. A reklámok megtekintéséért gyakran ajánlottak jutalmat, de nem volt tisztázott, hogy azt jóváírták-e, illetve több esetben a reklámból való idő előtti kilépés a felajánlott jutalom elvesztésével járt. Volt olyan alkalmazás, amely egy bizonyos szint elérése után csak úgy engedte továbblépni a játékost, ha megnéz egy vagy több reklámfilmet.

A harminc vizsgált játékot ugyan ingyenesen lehetett letölteni, de 24-nél volt lehetőség játékon belüli vásárlásra. A vásárlásokkal kapcsolatos tájékoztatások jellemzően érthetőek és világosak voltak, de három játék esetében nem volt egyértelmű a fizetendő összeg nagysága, illetve pénzneme. A vizsgált játékoknak csak kis hányada rendelkezett magyar nyelvű leírással az adatkezelésről, illetve a szerződési feltételekről, és ritkaságnak számított, ha ezek gyerekek számára is érthető nyelvezettel voltak megfogalmazva, miközben a vizsgált játékok majdnem fele személyes adat megadását is kérte a fiatal játékosoktól.

A GVH szakértői javaslatokat is tettek a szülőknek, illetve az érintett vállalkozásoknak. A versenyhatóság a vállalkozások figyelmét felhívja arra, hogy a gyerekek védelme érdekében a jövőben is kiemelt figyelemmel kíséri ezt a területet, és megvizsgálja a vállalkozásoknak tett javaslatai hasznosítását, az azoknak való megfelelést.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Mobil a családom? címmel indított kampányt az NMHH

hét jún 12 , 2023
ShareTweetPinShareMobil a családom? címmel indított családoknak szóló kampányt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a gyerekek online biztonságáért. Koltay András, az NMHH elnöke a program nyitórendezvényén elmondta: az utóbbi időben az NMHH-ban egyre többet foglalkoznak az online világ gyermekekre, médiafogyasztásukra, a tanulásra, viselkedésre, életre és a kultúra gyakorolt hatásaival. […]
Koltay András, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke

És még ez is...