Zebrahasználatban még mindig van hova fejlődnünk, szerencsére az okoszebrák segítségével jelentősen nőhet a megállási hajlandóság a gyalogátkelőhelyeken.
A Generali a Biztonságért Alapítvány közlekedésbiztonsági kezdeményezése 2018-ban indult az okoszebra program. Az alapítvány által indított és a Pearl Enterprises Kft. kivitelezésében megvalósuló SafeCross okoszebra projekt célja a közlekedésbiztonság fontosságára való figyelemfelhívás, valamint az innovatív gyalogosvédelmi rendszer segítségével a gyalogosbiztonság elősegítése. A program elindítása óta több, mint százmillió forinttal támogatta az Alapítvány okoszebrák kiépítését szerte az országban, az elmúlt öt évben hatvan gyalogátkelőt tettek „okossá” a kezdeményezésnek köszönhetően.
Szigorúbb szabályozás és a magasabb pénzbírság is segíthet
Idén többek között Dunakeszi, Gyömrő és Szentendre gazdagodott okoszebrával – a friss, megállási hajlandóságot mérő adatokból pedig jól látszik, hogy a zebra „okossá” alakítása befolyásolja a megállási hajlandóságot a gépjárművezetők körében. Dunakeszin két héttel az okoszebra telepítése előtt 52 százalék volt a megállási hajlandóság az autósok részéről, ám két héttel a telepítés után ez a szám 63 százalékra, két hónappal később pedig 72 százalékra emelkedett. Gyömrőn is hasonló adatokról számolt be az alapítvány: a telepítés előtt 54 százalék volt a megállási hajlandóság, a telepítés után két héttel ez a szám 65 százalékra ugrott, két hónappal később pedig 75 százalék lett.
A tavalyi okoszebra-szavazás győztes városában, Szentendrén a nyári hónapokban adták át az okoszebrát. Két héttel az átadás előtt 51 százalék volt a megállási hajlandóság, ám két héttel később ez a szám 68 százalékra nőtt, két hónappal később pedig 71 százalékra. A fenti adatokból is egyértelműen látszik, hogy az autósok számára is befolyásoló tényező a megálláskor az, hogy a gyalogátkelő feltűnőbb, észrevehetőbb legyen. A Generali idei kutatása is azt támasztja alá, hogy a lakosság nagy része (89 százalék) szerint hasznos opció a zebrák láthatóbbá tételére az okoszebrák kialakítása, emellett pedig a szigorúbb szabályozás (82 százalék) és magasabb pénzbírság (79 százalék) sem elvetendő gondolat a magyarok szerint – különösen a nem vezetők nyilatkoztak úgy, hogy ezek segítenének a jelenlegi helyzeten.
A SafeCross okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe. |