Okos zebrák vs. buta sofőrök

SafeCross okoszebraZebrahasználatban még mindig van hova fejlődnünk, szerencsére az okoszebrák segítségével jelentősen nőhet a megállási hajlandóság a gyalogátkelőhelyeken.

A Generali a Biztonságért Alapítvány közlekedésbiztonsági kezdeményezése 2018-ban indult az okoszebra program. Az alapítvány által indított és a Pearl Enterprises Kft. kivitelezésében megvalósuló SafeCross okoszebra projekt célja a közlekedésbiztonság fontosságára való figyelemfelhívás, valamint az innovatív gyalogosvédelmi rendszer segítségével a gyalogosbiztonság elősegítése. A program elindítása óta több, mint százmillió forinttal támogatta az Alapítvány okoszebrák kiépítését szerte az országban, az elmúlt öt évben hatvan gyalogátkelőt tettek „okossá” a kezdeményezésnek köszönhetően.

Szigorúbb szabályozás és a magasabb pénzbírság is segíthet

Idén többek között Dunakeszi, Gyömrő és Szentendre gazdagodott okoszebrával – a friss, megállási hajlandóságot mérő adatokból pedig jól látszik, hogy a zebra „okossá” alakítása befolyásolja a megállási hajlandóságot a gépjárművezetők körében. Dunakeszin két héttel az okoszebra telepítése előtt 52 százalék volt a megállási hajlandóság az autósok részéről, ám két héttel a telepítés után ez a szám 63 százalékra, két hónappal később pedig 72 százalékra emelkedett. Gyömrőn is hasonló adatokról számolt be az alapítvány: a telepítés előtt 54 százalék volt a megállási hajlandóság, a telepítés után két héttel ez a szám 65 százalékra ugrott, két hónappal később pedig 75 százalék lett.

A tavalyi okoszebra-szavazás győztes városában, Szentendrén a nyári hónapokban adták át az okoszebrát. Két héttel az átadás előtt 51 százalék volt a megállási hajlandóság, ám két héttel később ez a szám 68 százalékra nőtt, két hónappal később pedig 71 százalékra. A fenti adatokból is egyértelműen látszik, hogy az autósok számára is befolyásoló tényező a megálláskor az, hogy a gyalogátkelő feltűnőbb, észrevehetőbb legyen. A Generali idei kutatása is azt támasztja alá, hogy a lakosság nagy része (89 százalék) szerint hasznos opció a zebrák láthatóbbá tételére az okoszebrák kialakítása, emellett pedig a szigorúbb szabályozás (82 százalék) és magasabb pénzbírság (79 százalék) sem elvetendő gondolat a magyarok szerint – különösen a nem vezetők nyilatkoztak úgy, hogy ezek segítenének a jelenlegi helyzeten.

A SafeCross okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Újabb szankciók orosz vállalkozások ellen

vas nov 5 , 2023
ShareTweetPinShareOrosz vállalatok és külföldi partnereik elleni átfogó szankciós csomagot jelentett be az amerikai kormány a háborús erőforrások korlátozásának céljával. Az amerikai külügyminisztérium és pénzügyminisztérium összehangoltan többi között az orosz fegyveriparban, fémiparban, bányászatban, elektronikai iparban működő vállalatok, valamint bankok ellen hozott büntetőintézkedéseket, emellett külföldi beszállítókat és szállítási vállalkozásokat is szankcióval sújtott. […]
Alekszandr Zaharov

És még ez is...