Amikor beköszönt a jó idő, sokan már egyből lefoglalják az időpontjukat a gumiszervizben abroncscserére. Ám még mindig sokan vannak, akik májusig, sőt, júniusig húzzák a cserét, de akadnak olyanok is, akik inkább fennhagyják a téli szettet, mondván, úgysem közlekednek olyan sokat, hogy megérje a csere, ráadásul 3-4 hónap múlva úgyis cserélni kell majd. Ebben az esetben inkább a négyévszakos abroncsok lehetnek jó megoldás, de ha mindenképp nyári-téli szettben gondolkodunk, akkor a cserét nem szabad halogatni.
Bár elsőre azt gondolhatnánk, hogy a téli gumi jó lesz nyáron is, hiszen akkor is esik eső és vannak kevésbé hideg napok, egyáltalán nem véletlen, hogy télen és nyáron más-más abroncsokra van szükség. Nyáron az abroncsoktól alapvetően azt várjuk el, hogy robosztusabbak, merevebbek legyenek, így jobban bírják a forró aszfalt hőterhelését. A mintázat és az abroncsok keveréke is ennek figyelembe vételével lett kialakítva, vagyis hatalmas eltéréseket fogunk tapasztalni a nyári és a téli abroncsok között. Ha téli abronccsal közlekedünk nyáron, akkor a gumi látványosan jobban fog kopni, és hamarabb lesz új gumira szükség.
Mennyit drágultak a nyári gumi árak a tavalyi évhez képest?
Jól látszik tehát, hogy az autónk nyári felkészítéséhez nem szabad halogatni a gumicserét. Vannak azonban olyan esetek, amikor nemcsak cserére, hanem egy új nyári szettre is szükség van. Ilyenkor természetesen érdekesek lesznek az abroncsárak is, melyek az elmúlt években mérsékelten emelkedtek évről évre. Megvizsgálva a Magyar Gumiabroncs Szövetség adatait, az idei évben is tapasztalható volt az árak emelkedése, természetesen közel sem annyira drasztikusan, mint amennyire arra az elemzők számítottak.
A koronavírus járvány utóhatásai és az orosz-ukrán helyzet miatt sokan sokkal nagyobb drágulást vártak, ám a jelenlegi adatok alapján átlagosan 15 %-kal nőttek a nyári gumik árai. Vegyünk például egy 205 55 R16 nyári gumit, mely prémium áron 35-40 ezer forintba kerül, de találhatunk 50-60 forintos abroncsot is ebben a szegmensben. A kedvező márkák kínálatát a prémium ár feléért, harmadáért is megvásárolhatjuk az árösszehasonlító oldalak, mint például az arukereso.hu oldal adatai alapján.
Nyári gumi helyett négyévszakos?
A négyévszakos abroncs egy jó alternatíva lehet azoknak, akik ritkán használják az autójukat, és kedvezőbb áron szeretnének abroncsot vásárolni. Azt természetesen ebben az esetben is számításba kell venni, hogy míg egy ritkán használt autóra kedvező árú szett is felkerülhet, addig a négyévszakos szegmensben leginkább a prémium márkák abroncsait érdemes választani. A négyévszakos prémium abroncsok ára az autógumi akció oldal tapasztalatai szerint is nagyon hasonló a nyári abroncskínálat áraival, vagyis ugyanazzal a prémium árkategóriával számolhatunk, mint a nyári abroncsok esetében, bizonyos esetben még magasabb árakkal is.
Bár a kedvező árú nyári abroncsok felébe kerülnek a prémium abroncsoknak, a téli abroncsok árával is számolnunk kell, így pedig már közel azonos árakat tapasztalhatunk, vagy csak minimális eltéréseket. Pár ezer-tízezer forintos különbségekkel tudunk számolni ebben az esetben, akár a nyári-téli, akár a négyévszakos abroncsok irányába is billen el a mérleg.
A csere és a centrírozás költségeiről, avagy itt is tapasztalható drágulás?
Az abroncsok ára mellett a szervizköltségeket is bele kell kalkulálnunk a kiadásokba. A Magyar Gumiabroncs szövetség a szervizköltségek esetében is drágulásról számol be, de ahogyan az abroncsok ára, úgy a szerelési költségek díjai sem emelkedtek meg drasztikusan az előző évhez képest, átlagosan 10 %-os áremelkedéssel lehet számolni. A négyévszakos abroncsok esetében természetesen ez a költség nem áll fenn, ugyanakkor ezeket az abroncsokat is érdemes félévente, de legalább évente ellenőriztetni, hogy megfelelő-e még a profilmélység, hogy biztonságosan lehessen közlekedni. Az ellenőrzés és a centrírozás költségeiben is hasonló áremelkedés tapasztalható.