A családi cégek inkább borúlátók, mint derűlátók

családi vállalkozásA magyar családi cégek a gazdaság alakulását tekintve derűlátóbbak, egyéves időtávon többen várnak javulást, mint visszaesést, ugyanakkor kisebb árbevétel-növekedést és nagyobb profitcsökkenést valószínűsítenek 2024-ben saját gazdálkodásukban, mint negyedévvel korábban.

A Központi Statisztikai Hivatal tájékoztatása szerint a kétmilliárd forint éves árbevétel feletti 81 családi vállalat megkérdezésén alapuló K&H-index. A 2023 negyedik negyedévi indexérték 0 pont lett, ami enyhe visszaesés az előző negyedévi három ponthoz képest. A változás mögött az áll, hogy a saját cégük kilátásait mutató vállalati részindex nyolcpontról két pontra csökkent, míg a makro részindex mínusz tíz pontról mínusz négy pontra javult az előző negyedévhez képest.

A felmérés szerint a családi vállalatok átlagosan bevételük 0,2 százalékos növekedésre számítanak a következő egy évben, ami jelentős visszalépés az előző negyedévi 1,5 százalékhoz képest, és átlagosan 1,6 százalékos veszteséget várnak az idén, dupláját a korábbi 0,8 százalékos várakozásuknak. Hozzátették, a kedvezőtlen várt pénzügyi eredmények a foglalkoztatási és beruházási szándékra is hatással vannak, a szektorban csekély mértékű, átlagosan 0,4 százalékos létszámbővítés várható, és kismértékben a beruházást tervezők aránya is csökkent, 39-ről 35 százalékra.

A makrogazdaságban a vállalatok 38 százaléka a jelenlegi ütemnél nagyobb növekedésre számít, és 62 százalékról 35 százalékra csökkent a gazdasági lassulására számítók aránya 2024-re. Hároméves időtávon a javulásra és stagnálásra számítók aránya a korábbi 40 és 42 százalékról 45, és 48 százalékra nőtt. Gazdasági visszaesést ezen az időtávon mindössze a vállalatok hét százaléka valószínűsít az előző negyedévi 18 százalékhoz képest – közölte a K&H.

Az utódok digitalizálják a családi vállalatokat

A következő pár évben digitális fejlesztési hullám jöhet a családi cégeknél. Ezt mutatja a K&H családi vállalatok körében végzett felmérése, amely szerint a cégek több mint felénél a digitális fejlesztések már a stratégia részét képezik — derült ki a K&H családi vállalatok körében végzett felméréséből. Minden ötödik cég pedig kifejezetten ezeknek a fejlesztéseknek köszönheti versenyelőnyét a konkurensekkel szemben. „A digitalizáció és a mesterséges intelligencia napjaink egyik legfontosabb és legizgalmasabb témája, ami a családi cégeknél ráadásul erősen összefügg a generációváltással. Az utód ugyanis mindig valami újat hoz, jelen esetben ez a folyamatos online jelenlét. Az idősebb generációnak ezért teret kell adnia a kibontakozásra, mert az ilyen jellegű fejlesztések nagyot lendíthetnek a cég működésén” – véli Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Itt a globális minimumadó, amitől majdnem sikerült megvédeni Magyarországot

vas jan 7 , 2024
ShareTweetPinShareMár hatályos a globális minimumadót szabályozó uniós irányelv, amely célja, hogy minden 750 millió eurós árbevétel fölötti vállalatcsoport tényleges adóterhe elérje a 15 százalékot. A minimumadó alapját csökkentő és növelő tételek megállapítása, illetve a megfizetendő kiegészítő adóteher kiszámítása hatalmas adminisztratív és jogi terhet jelent a cégeknek – hívja fel a […]
Bodrogi-Szabó Tímea, a Baker McKenzie adójogi csoportjának ügyvédje

És még ez is...