Vélemény: egyelőre nem látszik mire lesz képes az ITM

Az olasz Gabriele D’Annunzio katona-költőnek tulajdonított mondás szerint “a háború komolyabb dolog annál, hogy tábornokokra lehessen bízni”. Nem zárható ki teljesen, hogy ennek a mondásnak a szellemében választották ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkárait is, ugyanis Palkovics László miniszter kivételével -aki járműgépész, s a szakma által is elismert szakember-, alig található műszaki végzettségű, vagy korábban valamilyen innovációs, tudományos tevékenységet folytató szakember az államtitkárok között.

Az újonnan kinevezett államtitkárok között található történelem-könyvtár szakos tanár, szociális munkás és humánmenedzser, közgazdász, politológus, jogász. A sorból csak két fő, lóg ki, Mosóczi László közlekedésmérnök, a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és Weingartner Balázs, akinek nem találtuk meg az önéletrajzát a neten, így a végzettségét sem tudtuk kideríteni. Mára kiderült, hogy az államtitkárok mely területekért fognak felelni. Gazsó Balázs lett a közigazgatási államtitkár, Cseresnyés Péter a parlamenti államtitkár, Schanda Tamás felel az Európai Uniós fejlesztésekért, György László felel az gazdaságstratégiai és szabályozási kérdésekért, a fenntarthatóság Weingartnerhez tartozik, Mosóczihoz tartozik a közlekedéspolitika, továbbra is Kara Ákos felel az Infokommunikációért és fogyasztóvédelemért, és Kaderják Péter területe az energiaügyek és klímapolitika. Kaderják ünnepélyes kinevezéséről az MTI sem tudósított, csak a miniszter meghallgatásakor derült ki, hogy államtitkár lesz. Ez utóbbi kinevezés nagy meglepetés, ugyanis Kaderják korábban kritikusan nyilatkozott az orosz energiafüggésről, és a második paksi atomerőmű építéséről is.

Megpróbáltuk kideríteni, hogy a frissen kinevezett államtitkároknak milyen gondolataik voltak korábban a gazdaságfejlesztésről, az innovációról vagy a technológiáról: kevés sikerrel jártunk. Ahogy várható volt, többségük csak az aktuális posztjának megfelelően nyilatkozott, általában a propagandagépezet által megadott lózungokat ismételve. Volt aki a Parragh-féle szakképzés mellett állt ki teljes mellszélességgel, volt aki a “köcsögmentesítő” polgármesterrel példálózott. Volt akit, ha az általa vezetett társaság számlázórendszeréről kérdeztek, azonnal elveszítette felhatalmazását a nyilatkozásra, s olyan is, aki már korábban is látta, hogy több mérnökre és informatikusra van szükség, de kézzel fogható eredményt e téren nem ért el. Gyakran nyilatkoztak a jövőben elosztható EU-s és állami pénzekről, ám általában elmondható róluk, hogy saját gondolatot, a propagandagépezet vonalától eltérő, vagy tényleges szakértelemre utaló megnyilatkozást nem sikerült találnunk a friss megnyilatkozások között sem. Ismét csak Mosóczi lóg ki a sorból, akinek közlekedéspolitikai nyilatkozatai szakszerűek, komoly szaktudásról árulkodnak.
-szerk-

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.