Pró és kontra a felhőszolgáltatások bevezetéséről

felhőÉrdekes cikket közölt a BlackCell Magyarország Kft. a honlapján. A felhőszolgáltatások bevezetésének eldöntése számos szervezet vezetésének okoz gondot. A döntés meglehetősen nehéz és összetett a felhőalapú megoldások használatának előnyei és hátrányai miatt.

A felhőalapú technológiák bevezetését megelőző előny-hátrány elemzés fontosságát és szükségességét jogszabályi előírások és ajánlások írják le, ilyen például a Magyar Nemzeti Bank 4/2019. (IV.1.) számú ajánlása a közösségi és publikus felhőszolgáltatások igénybevételéről. Azonban nincs egységes és formalizált módszertan az elemzés elvégzésére, amely kritériumrendszert vagy döntési folyamatot írna le a projekttapasztalatok, szabályozói elvárások és iparági jó gyakorlatok alapján

Az első lépésként a szervezetnek azonosítania kell az összes jogi szabályozót a felhőszolgáltatás bevezetésével kapcsolatban, hogy megismerje a pontos követelményeket. Ezek a kötelezettségek országonként eltérőek lehetnek. Vannak kötelező és ajánlásban foglalt követelmények, amelyeket a szervezetnek figyelembe kell vennie. Számos szervezet – leányvállalat – függ az anyavállalattól a felhőalapú szolgáltatások használata kapcsán. Ebben a helyzetben a felhőhasználat megvalósításának lehetőségei az anyavállalattól is függhetnek.

A lehető legtöbb körülményt figyelembe véve a szervezetnek valamilyen módszertanra vagy kritériumrendszerre van szükségük a helyes döntés meghozatalához. Az alábbi lista és kritériumok segíthetnek a döntéshozóknak, hogy bevezessék-e szervezetüknél a felhőalapú rendszereket és szolgáltatásokat. Minden kérdésnek van pontszáma, amely a kérdésben megfogalmazott szervezeti fontosságon alapul. A kérdések megválaszolását követően összesíteni kell a pontszámokat az előny és a hátrány oldalon. Az összesített pontszámok egyik vagy másik oldal előnyét mutatva segíthetik a döntéshozókat a megfelelő döntés meghozatalában. A pontszámok (értékek) csak ajánlások, melyek a szervezeti specialitások igényei szerint változtathatók.

Sorszám Kérdés Előny Hátrány Érték
1 Elkötelezett-e a menedzsment a felhőszolgáltatások bevezetése mellett? Ha nem, az egész projekt meghiúsulhat. Igen Nem 2
2 A szervezet könnyedén tudja implementálni a szabályozási rendszerében a felhő használatával kapcsolatos szabályokat? Abban az esetben, ha az eljárások és/vagy a szervezet szabályai túlzottan eltérnek attól, hogy a felhőszolgáltatás könnyen implementálható legyen, az megnehezíti a megvalósítást. Például a frissítés előtti teszt kötelező a szervezetnél, azonban a felhőben a frissítés automatikus, a tesztelést a szolgáltató végzi. Igen Nem 1,9
3 A szervezet információbiztonsági szabályzatai engedik (nem tiltják) a felhő szolgáltatások használatát? Ha a kérdésre igen a válasz, abban az esetben is relatíve könnyű megváltoztatni azt, ha van rá akarat. Igen Nem 1,5
4 Van a szervezetnek olyan szerződése, amely tiltja a felhő szolgáltatások használatát? Ha igen a válasz, van-e lehetősége tárgyalni a partnerrel a változtatásról? Ha a szerződés tartalma nem változtatható meg, új partner/beszállító keresése válhat szükségessé. Nem Igen 1,9
5 Megfelelő-e a bevezetendő felhőszolgáltatás az üzleti igények kezelésére? Ez egy fontos kérdés, az üzletnek meg kell értenie a felhőszolgáltató által nyújtott szolgáltatás működését és funkcionalitását. Igen Nem 1,8
6 Alkalmas a felhőszolgáltatás a szervezeti költségallokáció hatékony megvalósítására? Sok szervezet rendelkezik költségfelosztási rendszerrel. Ha a felhőszolgáltatás ezt nem tudja kezelni (vagy alkalmatlan a költségfelosztási rendszerbe való implementációra) abban az esetben a válasz: nem. Igen Nem 2
7 Rendelkezik az it-üzemeltetés speciális ismeretekkel a felhőszolgáltatások működtetéséhez? Számos felhőalapú képzés érhető el (szolgáltatás specifikus is), amennyiben az informatikusok továbbképzést igényelnek, ezért a bevezetés ezen része kezelhető. Igen Nem 1,7
8 Van olyan jogi vagy egyéb jogszabályi kötelezettség, amely korlátozhatja a felhőszolgáltatások használatát? Amennyiben igen, azt mindenképp figyelembe kell vennie a szervezetnek. Nem Igen 2
9 Az adatmigráció könnyedén megvalósítható és biztonságos eljárással kivitelezhető? Amennyiben nem, akkor lehetősége van a szervezetnek olyan tervet készíteni, amellyel vissza tud állni az eredeti üzemeltetéshez, vagy más terveket készíteni az eset kezelésére, ha zavarok merülnének fel a migráció során. Igen Nem 1,8
10 A felhőszolgáltatás kompatibilis a szervezet egyéb it-architektúra elemeivel? Amennyiben nem, akkor rendkívül költséges lehet a meglévő infrastruktúra felhő kompatibilissé tétele. Igen Nem 1,9
11 Egyedi felhőszolgáltatás bevezetése esetén tudunk-e létrehozni olyan Exit stratégiát, amely működőképes lehet? Egy jó Exit stratégia kialakítása nagyon bonyolult. Számos lehetséges forgatókönyv létezik, amelyeket egy szervezet nem képes előre látni. Igen Nem 1,9
12 Kedvezőbb lenne a felhőszolgáltatás üzemeltetésének összköltsége, mint az On-premises megoldásé? Pontos összegek kellenek, hogy meg tudjuk válaszolni a kérdést. Mások mellett a Licenc adatok is figyelembe veendők. Igen Nem 2
13 A felhőszolgáltatás kapcsán szükség van további fejlesztésre, vagy kompakt módon rendelkezésre áll a felhőszolgáltatás a szervezeti célok megvalósításához? Kompakt Igen Fejlesztés Nem 1,8
14 Kockázatosnak tekinthető-e a felhőszolgáltatás technikai megvalósítása? Képzett kockázatmenedzsment csapat segítségével a kockázatcsökkentési folyamat megkönnyebbítheti az implementációt a felmerülhető kockázatok tekintetében. Nem Igen 1,7
15 Rendelkezik a felhőszolgáltató és a szolgáltatás megfelelő tanúsítványokkal? Tanúsítvány hiányában audittal meg kell győződnie a szervezetnek arról, hogy a szolgáltatás megfelel az információbiztonsági és adatvédelmi szabványoknak, szervezeti elvárásoknak. Igen Nem 1,7
16 A felhőszolgáltatás által használt jelentési (riportálási) funkció támogatja-e a döntéshozatali folyamatot? A vezetők számára fontos tényező nem az üzemeltetésnek. Ha a válasz nem, akkor meg kell találni a megfelelő megoldást a probléma kezelésére. Igen Nem 1,5
17 A felhőszolgáltató publikált olyan incidenst, amely érintette a bevezetni kívánt szolgáltatást? Ez egy hasznos mutató lehet, ha a felhőszolgáltató közzéteszi az incidenseket (bizalmat sugározhat), de figyelembe kell venni, hogy mi volt az incidens és milyen hiba okozhatta azt. Nem Igen 1,6
18 A felhőszolgáltatás menedzsmentje több időt vesz igénybe, mint az On-premises szolgáltatás menedzsmentje? Több becsült idő több költséget jelenthet. Nem Igen 1,8
19 A felhőszolgáltatás igénybevétele szerződésen alapulna, vagy általános szerződési feltételek elfogadásával kerülne bevezetésre. Ha szerződés alapján történne, akkor a válasz igen, mert ebben az esetben lehetősége van egyedi igényeket is belefoglalni a szerződésbe a szervezetnek. Igen Nem 1,6
Összesített pontszámok:

A módszertan a felhőszolgáltatás bevezetése előtti értékelési folyamatra kínál megoldást, a felhőszolgáltatás megvalósításának előnyei és hátrányai elemzésére vonatkozóan. A gyakorlatban sok olyan szervezet-specifikus helyzet adódhat, amelyek nem értékelhetők egyértelműen az igen/nem válaszok mentén, a válasz a kettő közt található. Ha ilyen helyzet adódik, célszerű mindkét oldalra vonatkoztatott érveket ütköztetni, hogy megkapjuk a jó választ. Ha az összesített pontszámok az elemzés végén egyenlőek, akkor a döntéshozók az egyes fenti kérdések egyedi eredményeire és vitáira támaszkodhatnak.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Jelképes bírság a TV2 helytelenül közzétett politikai reklámjai miatt

ked jún 7 , 2022
ShareTweetPinShareA megrendelő megnevezésének és a megkülönböztető figyelemfelhívás hiánya miatt rótt ki alig több mint kétmillió forintos bírságot a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa. A tanács helytelenül közvetített virtuális reklám miatt is figyelmeztette a szolgáltatót. A testület hatósági ellenőrzés keretében vizsgálta a TV2 szolgáltatóját és 2,062 millió forintos […]
digitalizació

És még ez is...