Informatika: Sokat fejlődtek a magyar kkv-k, de nem eleget

Juhász Viktor iSolutionRadikális változásokat fog hozni a cégvezetők körében jelenleg zajló generációváltás, így hamarosan jelentős lemaradással szembesülhetnek azok a cégek, amelyek nem váltanak magasabb szintű informatikára.

Sokat fejlődtek a magyar vállalkozások informatika terén az elmúlt években, amit részben a pandémia, részben pedig a gazdasági válság kényszerített ki. Sok vezető azonban még mindig frusztrációként, mintsem kiváló üzleti lehetőségként éli meg a technológia rohamos fejlődését. Ez főként abból adódik, hogy a hazai kis- és középvállalatok (kkv) még mindig kezdetleges informatikai megoldásokat alkalmaznak és ritkán fordulnak it-szakértőkhöz –állítja Juhász Viktor, az AVEX Zrt. tulajdonában lévő üzleti informatikai szolgáltatásokkal foglalkozó iSolutions Informatikai Kft. egyik ügyvezetője.

“Jelenleg egy olyan generációt látunk a cégek élére kerülni, akik már a számítógép és internet korában szocializálódtak, így számukra egyértelmű az it-kiemelt szerepe az üzletfejlesztésben. Éles váltás ez a vállalkozások életében, mivel jelenleg a legtöbb kkv még mindig kezdetleges szinten kezeli az informatikát. Ebben az átállásban tehát rendkívül fontossá válik az it-szolgáltatók szerepe az elkövetkező években” — véli Juhász.

Csak a baj megtörténte után fordulnak a cégvezetők az it-szolgáltatóhoz

A szakértő meglepő tapasztalata, hogy a hazai kkv-k körében az általános gyakorlat még 2023-ban is az, hogy a rendszergazda szerepét nem egy informatikai szakember, hanem egy it-hoz valamilyen szinten értő kolléga vagy ismerős tölti be. Az ő feladatköre rendszerint kimerül abban, hogy feltelepíti a gépeket, létrehozza az email fiókokat és tüzet olt, ha baj van. Ez a gyakorlat azonban hosszú távon komoly gondot okozhat, mivel előbb-utóbb eljön az a pont, amikor olyan problémát kell megoldani, amit a helyi szakember nem tud megoldani.

“A legtöbb vállalkozás csak akkor keres fel minket, miután már megtörtént a baj. Zsarolóvírus támadás, szerverleállás, adatvesztések és így tovább. Ezek persze nem pillanatok alatt történnek, sokszor hosszú évek rosszul vagy egyáltalán nem kezelt problémái. Az it-szolgáltató felkeresése pedig csak akkor jön képbe, amikor már tarthatatlan a helyzet. Én ezt amolyan sorsfordító pillanatnak hívom, ami bárdként lebeg minden vállalkozás fölött, amely nem fordít kellő figyelmet az informatikájára” — magyarázta az iSolutions ügyvezetője.

Mindent áthat az it-háttér

A külső szakértők megbízása nem ismeretlen modell a hazai cégek számára, de it-területen még kevesen ismerték fel a benne rejlő előnyöket. Pedig a kkv-k körében már évtizedek óta bevett gyakorlat például, hogy külső irodákat bíznak meg a könyveléssel a komplexebb pénzügyi szolgáltatások érdekében. Üzleti szempontból ma már hasonló jelentőségű egy megbízható informatikai szolgáltató a vállalkozások életében, hiszen a rendszergazdai szolgáltatások mellett teljes körű karbantartást, folyamatos felügyeletet, üzleti szintű tanácsadást és oktatást is kaphatnak tőlük a cégek, ami hosszú távon fontos versenyelőnyt jelenthet.

“Azt kell megérteniük a hazai cégvezetőknek, hogy már minden digitalizált. A partnerekkel, ügyfelekkel történő kommunikáció már elképzelhetetlen email vagy egyéb digitális csatornák használata nélkül, sőt, már a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal is online kommunikálnak a vállalkozások. Ugyanúgy, ahogy a könyvelés vagy a pénzügyi döntések se hanyagolhatók el a vállalatvezetés során, úgy az informatika sem. Hiszen ma már a működés minden területére negatív hatással van, ha nem megfelelő az it-rendszer” — jelentette ki Juhász.

Előny az induló vállalkozásoknál

Az iSolutions ügyvezetője szerint hatalmas versenyelőnyben vannak digitalizáció szempontjából a most induló vállalkozások, hiszen már sokkal tudatosabban kezelik az informatikát és kiemelt figyelmet fordítanak rá az üzleti döntéshozatal során. Azonban a régebben indult cégeknek sincs késő a paradigmaváltásra, hiszen nincsen olyan vállalkozás, amit ne lehetne digitalizálni. Ehhez persze meg kell találni azt az informatikai rendszert, ami megfelel a cég igényeinek és a vállalati kultúrának. Ez egy olyan összetett feladat, amiben csak egy kellő szakértelemmel és tapasztalattal rendelkező it-szolgáltató segítheti a cégeket.

“Aki a rendszerváltás előtt, vagy a 90-es években alapította a cégét még nem az informatikára helyezte a vállalkozás alapjait. Ez azonban mára megváltozott, így célszerű, ha már az első pillanattól áll a szervezet mellett egy szakértő it-szolgáltató, aki segíti az üzleti döntéseket” — érvelt az üzleti informatika szakértő.

Gigantikus terhet vesz le a cégvezetők válláról a jó it-szolgáltató

Az it-problémák megfelelő szakember híján mindig a cégvezetők vállát nyomják, hiszen hozzá érkeznek be a munkatársak és ügyfelek panaszai amikre neki kell megtalálnia a megfelelő megoldást. Ez nem kis frusztrációt jelent egy vezető életében, akinek alapvetően az üzletfejlesztés és a vállalat irányítása a legfőbb feladata. Egy jó it-szolgáltató hatalmas terhet vesz le a cégvezetők válláról, azáltal, hogy kézben tartja az informatikával kapcsolatos ügyeket, megoldja a felmerülő it-problémákat és olyan rendszereket vezet be, amik egyszerűbbé és hatékonyabbá teszik a munkát. Egy külső it-szolgáltató ráadásul egy házon belüli it-csapat fizetésének töredékéért nyújt minden területre kiterjedő szakértő támogatást. A modern és skálázható felhőrendszerek pedig már a pár fős vállalatoknak is biztosítják a profi és megfizethető informatikai hátteret.

“A technológia jelenlegi fejlettsége és összetettsége mellett lehetetlen, hogy a cégen belül egy darab it-munkatárs mindenhez értsen. Sőt, ez már sajnos a három-négy fős kisebb informatikai szolgáltatókra is igaz. Körülbelül a 15-20 főt foglalkoztató kezdődő it-szolgáltatók azok, akiknél már feltételezhetjük azt, hogy tudják biztosítani a megfelelő rendelkezésre állást, miközben körültekintő munkát végeznek és képesek üzleti szinten is hatékonyan támogatni a céget” — állítja Juhász.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Megosztja egymással a szabványaikat a Huawei és az Ericsson

szo aug 26 , 2023
ShareTweetPinShareA kínai Huawei és a svéd Ericsson hosszú távú globális szabadalmi keresztlicenc-megállapodást írt alá a héten – jelentette be hivatalos közleményben a Huawei saját weboldalán. A közlemény szerint a Huawei és az Ericsson közötti megállapodás a szabványok széles skálájához, például a 3GPP, az ITU, az IEEE és az IETF 3G, […]
Ericsson - Huawei

És még ez is...