IM: erősítenék a lakosság digitális immunrendszerét

Igazságügyi MinisztériumAz Igazságügyi Minisztérium (IM) a fogyasztóvédelem és az áldozatsegítés révén is kapcsolódik a kiberbiztonsághoz — mondta Répássy Róbert.

Az IM parlamenti államtitkára az online csalások visszaszorítása érdekében KiberPajzs elnevezéssel tavaly indított oktatási-kommunikációs program összegző konferenciáján elmondta: a szakmailag leginkább érintett szervezetek felismerték, hogy az online térben fenyegető veszélyeket csak együttműködve lehet elhárítani, ebben pedig nagy felelősség hárul az IM-re.

A tárca a fogyasztóvédelmi tudatosságra nevelésen és a határozott fogyasztóvédelmi hatósági fellépésen keresztül, valamint a bűncselekmények és tulajdon elleni szabálysértések áldozatainak megsegítésén keresztül kapcsolódik a programhoz. A fogyasztóvédelmi és áldozatsegítő szakterületen egyaránt nagy hangsúlyt fektetnek a prevencióra, hogy tudatosítsák a kiberbiztonsági kockázatokat és „erősítsék a lakosság digitális immunrendszerét”. Mint mondta, a felvilágosító üzeneteket a társadalom széles rétegének el akarják juttatni, de kiemelt célcsoportjuk a fiataloké, akiknek nagy része rendszeresen használja a közösségi médiafelületeket.

Mint elmondta, a koronavírus-járvány és a karanténhelyzet átterelte a fiatal korosztály szociális életét az online térbe, ami számos negatív következménnyel járt, így például tovább nőtt a gyermekek sérelmére elkövetett online zaklatás, a cyberbulling, és nagyobb eséllyel lehetnek potenciális áldozatai az online csalásoknak. Ezért fontos, hogy az iskolában tematikus felvilágosító órákat tudjanak tartani az internetes böngészés, vásárlás, ismerkedés veszélyeiről. Kiemelte: a fiataloknak közvetítő szerepe is lehet, ugyanis az idősebb, az online térben bizonytalanabbul tájékozódó családtagokat a fiatalok világosíthatják fel a veszélyekről.

Szólt arról is, a fogyasztóvédelem munkatársai a fogyasztói tudatosságra nevelő iskolai pályázat, valamint a fenntarthatósági témahét keretein belül hívják fel a diákok, pedagógusok figyelmét az online térben leselkedő veszélyekre. Répássy kiemelte, hogy az online csalások vagy zaklatások áldozatai az IM fenntartásában működő áldozatsegítő központokban tudnak segítséget kérni, ahol tájékoztatást kapnak a bejelentések megtételéhez, és jogi tanácsot is kaphatnak az érzelmi segítség mellett. A csalók gyakran az áldozatok összes pénzét eltulajdonítják, ilyen helyzetekben nagy segítség lehet a kormányhivatalokban működő áldozatsegítő szolgálatnál igénybe vehető azonnali pénzügyi segély. Kiemelte, ez nem kártalanítás, hanem a bűncselekmény közvetlen következtében kialakult krízishelyzet orvoslása, a mindennapi élet folytatásához nyújtott segítség.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Közel 2600 kibertámadás történt az EU tagállamokban egy év alatt

csü nov 16 , 2023
ShareTweetPinShareJelentősen megnőtt a kibertámadások száma az Európai Unió országaiban, 2580 incidenst rögzített az Európai Uniós Kiberbiztonsági Ügynökség (ENISA) 2022 júliusa és 2023 júniusa között – mondta a szervezet főigazgatója. Juhan Lepassaar a KiberPajzs elnevezéssel tavaly indított oktatási-kommunikációs program zárókonferenciáján az ENISA vezetője ismertette a szervezet által 11-ik alkalommal összeállított éves […]
Juhan Lepassaar, az Európai Uniós Kiberbiztonsági Ügynökség (ENISA) főigazgatója

És még ez is...