Mobilelőfizetők figyelem! Nagy változás jön márciusban

nullás díjszabásNéhány hét múlva nemcsak az inflációkövető díjemelések hoznak változásokat a mobilelőfizetők és a szolgáltatók számára, hanem az úgynevezett nullás díjszabás (zero-rating) kivezetése is. A digitrendi.hu utánajárt kiket és milyen mértékben érinthetnek az ezzel kapcsolatos módosulások, hogyan kalkuláljunk az adatforgalmunkkal.

„Hamarosan megszűnik a Facebook ingyenessége, fizetni kell minden közösségi médiás tartalomért”, ilyen és ehhez hasonló hírek jelentek meg a közelmúltban egy uniós szabályváltozás nyomán, amely kivezeti az eddig ezekre érvényben volt nullás díjszabást(zero-rating). Ezt maga a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) is félrevezető információnak minősítette, hiszen magáért a tartalomért fizetendő díjat a nullás díjszabás kivezetése nem érinti. Ha eddig fizetni kellett érte, mint az ma is jellemző a zenei streamingszolgáltatóknál, akkor ez így lesz a jövőben is, ha pedig nem, akkor a kivezetés önmagában nem változtat a helyzeten.

A módosítás lényege, hogy a kivezetés után a korábban nullás díjszabás alá eső tartalmak már a csökkenteni fogják felhasználható adatkeretünket, ami értelemszerűen nem vonatkozik a korlátlan adatforgalmú díjcsomagokkal rendelkező ügyfelekre. A nullás díjszabás alapján azok az előfizetők, akiknek korlátos adatforgalmú az előfizetésük, olyan tartalmakhoz, mint például a Facebook, Messenger, Instagram, Spotify, stb. ma még úgy férhetnek hozzá, hogy az ezzel járó adatforgalom nem csökkenti az adatkeretüket.

A véges adatkeretű csomagok mellé a szolgáltatók jelenleg korlátlan közösségi média elérést tesznek lehetővé. Utóbbit addig biztosítják, amíg az előfizető minden más tartalomra vonatkozó véges adatkerete ki nem merül. Ezt követően a szolgáltatók a nullás díjszabású tartalmakhoz való hozzáférést is lassítják, megszüntetik. Idén március 31-vel viszont megszűnnek a nullás díjszabású tartalmak, így akiknek korlátos adatforgalmú az előfizetése választhat: áttér nagyobb adatcsomagra, vagy másik a változást kedvezőbben kezelő díjcsomagra. A megnövelt adatforgalom nem feltétlenül jelent magasabb díjat is, akár egyfajta versenyt is generálhat a szolgáltatók között az ügyfelek megtartása érdekében. A szakhatóság szerint az érintett előfizetők a változás miatt azonnali hatállyal felmondhatják előfizetői szerződésüket.

Az Európai Elektronikus Hírközlési Szabályozók Testülete 2022. júniusában mondta ki, hogy a bíróság ítéletei egyértelművé teszik, hogy a nullás díjszabású tarifaopciók alkalmazását meg kell szüntetni. A szolgáltatóknak mindezeket figyelembe véve kell kialakítaniuk az új ajánlataikat, a meglévő szerződéseket pedig módosítaniuk kell. A hazai szakhatóság tavaly szeptemberben kötelezte a szolgáltatókat arra, hogy 2022. november 15-ig szüntessék meg a nullás díjszabást tartalmazó csomagok értékesítését. Idén március 31-ig pedig a változásokkal összefüggésben módosítsák valamennyi érintett előfizetői szerződést – ideértve az Általános Szerződési Feltételeket és az egyedi előfizetői szerződéseket — írja a digitrendi.hu.

A Magyar Telekom március 1-jével vezeti ki a mobil adatkeretet saját tartalmukkal nem csökkentő alkalmazásokat lehetővé tevő szolgáltatások és tematikus opciók igénybevételének lehetőségét. Az érintett applikációk, amelyeknek az adatforgalma a jövőben már fogyasztja az adatkeretünket, a következők: Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp, Waze, Spotify, Tidal, Apple Music, Deezer, Telekom TV GO és HBO Max.

A Yettel március 31-vel szünteti meg a nullás díjszabású szolgáltatásokat. A szolgáltatások vagy szolgáltatásrészek kivezetése 2023. március 31-ig bezárólag történik, az ügyfeleket két ütemben értesítik: a lakossági hordozható mobilinternet felhasználókat számlalevélben 2023. január 12-étől, a lakossági hangalapú számlás és kártyás ügyfeleket pedig 2023. február 14-étől sms-ben. Az operátornál az alábbi szolgáltatáscsoportokat érinti a változás: e-mail és böngészés, Facebook, általában a közösségi média, HBO szolgáltatáscsomag, Yettel TV, TV2 Play Premium, Yettel TV + HBO MAX, Yettel Music és a Deezer szolgáltatások.

A Vodafone Magyarországnál a zero rate kereskedelmi ajánlatok kivezetése az NMHH rendelkezései alapján több lépcsőben történik, tavaly októbertől már nem tüntették fel előnyként a zero rate ajánlatokat, november közepétől nem értékesítettek zero rate ajánlatokat az előfizetőknek, végül pedig 2023.03.30-ig az összes meglévő előfizetői szerződésből kivezetik az érintett zero rate ajánlatokat. A Vodafone Magyarország kínálatában a kivezetés a Vodafone Pass tematikus szolgáltatásait érinti: a Social Pass-t (Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Pinterest), a Connect Pass-t (Messenger, Viber, WhatsApp), az EU Video Pass-t (Netflix, YouTube, HBO, Prime Video, Vodafone TV, DaVinci Learning), a NavigationPass-t (Waze, Google Maps) és a Music Pass (Spotify, SoundCloud, Deezer, Tidal) csomagokat. Ezek 2023.03.31-től a tarifacsomagba foglalt adatforgalmi keretet már fogyasztani fogják.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Látványos bolygóegyüttállás lesz a jövő héten

sze febr 15 , 2023
ShareTweetPinShareEgyszerre három égitest: a Vénusz, a Jupiter és a Hold együttállása figyelhető meg az égbolton február 22-én alkonyat után. A Svábhegyi Csillagvizsgáló közleménye szerint este hat óra körül különösen esztétikus hármas együttállásban gyönyörködhetünk: a bő kétnapos, vékony holdsarlót alulról a ragyogó Esthajnalcsillag, felülről pedig a fényes Jupiter fogja majd közre. […]
bolygók

És még ez is...