ITM: fiktív cégek kitalált szakértők nevében tukmálják az emberekre a semmire sem jó szereiket

kosár, online vásárlás, e-kereskedelemAz elektronikus kereskedelem lendületes felfutása a visszaéléseket is egyre kifizetődőbbé teszi — hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

A szélhámosok körmönfont trükkökkel igyekeznek vásárlásra bírni a fogyasztókat, de mesterkedésük némi körültekintéssel leleplezhető. A fogyasztóvédelem folyamatos ellenőrzésekkel, próbavásárlásokkal, a jogsértés miatt elmarasztalt vállalkozások és oldalak listájának közzétételével veszi fel a kesztyűt a nyerészkedőkkel szemben — olvasható az ötvenes éveket idéző közleményben. Bármily furcsa, de a kóklerek alaptalanul ígérnek hosszú életet, jelentős egészségjavulást vagy gyors fogyást az interneten felugró oldalakon felbukkanó vagy kéretlen levélben érkező hirdetések, a továbbkattintók pedig ránézésre ismerős portálokon, egészségügyi honlapokon kötnek ki. Megbízhatónak tűnő szakértő vagy közismert híresség beszélgetésben ajánlja az egyszerre akár több kórság leküzdésére, megelőzésére alkalmas szert. Az álinterjúból több link is a vásárlási felületre, webshopra irányít át. Előfordul, hogy a szöveg végén van a megrendelés gomb. A mielőbbi döntésbe a rövid ideig érvényes akcióról, korlátozott darabszámról szóló figyelmeztetések ugratják bele a böngészőket. Elhatározásukat néhol a percek vagy raktárkészlet fogyását mutató visszaszámláló sürgeti. A kiszállítás gyors, azt azonban mindössze egyetlen csodaszámba menő fejlemény követi: az értékesítő vagy néhány héten belül maga a honlap is varázsütésre elérhetetlenné válik.

A trükközést sokféleképpen igyekeznek hitelesíteni az üzemeltetők. A bizalom elnyerése érdekében valós vagy kitalált egészségügyi szervezetek logóit tüntetik fel felül, fiktív felhasználók dicsérő hozzászólásait közlik a lap alján. Máskor az oldal felépítése, külleme idézi népszerű magazinok, látogatott portálok dizájnját. Az álinterjú akaratlan alanya közismert személyiség is lehet, aki úgy kapacitál vásárlásra, hogy nevének és fényképének felhasználásáról nincs tudomása, ahhoz nem járult hozzá – írják a közleményben. Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár a közleményben kiemelte: “A fogyasztóvédelmi hatóság idén mintegy félszáz hatósági eljárást indított a csodát ígérő termékeket értékesítő honlapokkal szemben. Az ITM Internet Laboratóriumának ellenőrzései alapján eddig közel egymillió forint bírságot szabtak ki a megtévesztő és agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytató webáruházakra. A határozott hatósági fellépés hatására a vizsgált oldalak jelentős részét maguk az üzemeltetők tették elérhetetlenné. A fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket változatlan alapossággal végezzük a jövőben is, körültekintő és megfontolt vásárlásra kérve a fogyasztókat.”

Az online vásárlás lehetséges veszélyforrásait, a javasolt elővigyázatossági intézkedéseket e-kereskedelmi kisokos összegzi. Megrendelés előtt érdemes megnézni a jogsértő webáruházak adatbázisát, amelyben külön kereshetők a csodát ígérő oldalak és termékek. A felületen jelenleg több mint ötszáz honlappal szemben hozott hatósági döntés érhető el, ezzel is fokozva az internetes vásárlások biztonságát.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.