Százmilliós bírság az internetes viszonteladási árainak rögzítéséért

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 111 millió forint bírsággal sújtotta a Husqvarna Magyarország Kft.-t, mert a cég és egyes forgalmazói jogsértő módon határozták meg a Husqvarna, a Gardena és a McCulloch márkák internetes továbbeladási árait.

Az eljárás során a GVH megállapította, hogy 2013-2016 között a Husqvarna Magyarország Kft. Husqvarna, Gardena és McCulloch márkájú termékei esetében –iparági szokás szerint – ajánlott fogyasztói árakat tett közzé, ami önmagában nem sérti a versenyjogi előírásokat. A cég azonban közvetve minimum árakat határozott meg azzal, hogy a forgalmazók közreműködésével rögzítette az ajánlott árakhoz képest megengedhető legnagyobb kedvezmény mértékét is az online értékesítésekre vonatkozóan. Az ilyen kikötések különösen súlyos versenykorlátozásnak minősülnek, hiszen végső soron a fogyasztói árak növekedéséhez vezet, ha a viszonteladók nem versenyezhetnek egymással az árak csökkentésével. E magatartások megakadályozását a GVH kiemelt céljának tekinti a gazdaság minden szektorában. A Husqvarna Magyarország esetében a hatóság szükségesnek látta a bírság kiszabását – tekintettel a vállalkozás szerepére a jogsértésben, valamint a vállalkozáscsoport méretére, tulajdonosi hátterére, nemzetközi jelenlétére és a felsoroltak okán elvárható versenyjogi tudatosságra. Jelentősen (75 százalékkal) csökkentette ugyanakkor a bírság mértékét a kiszabható összeghez képest, mert a vállalkozás engedékenységi kérelem benyújtásával, illetve egyezség kötésével is segítette a GVH vizsgálatának gyors lezárását. Az internetes forgalmazók nem kaptak bírságot. Az eljárásban érintett minden vállalkozás köteles azonban olyan intézkedéseket bevezetni, amelyekkel a hasonló jövőbeni jogsértések elkerülhetővé válnak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.