Végre elindult az eNYUGTA-aloldal

nyugta

Elindult a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján az eNYUGTA-aloldal, ahol a hivatal minden fontos információt közzétesz a július 1-jén induló e-pénztárgép-rendszerről. Az első időszak az e-pénztárgépet fejlesztőkről és gyártókról szól, ők most minden technikai részletet, fejlesztési dokumentációt, és az engedélyeztetés lépéseit is megtalálják a honlapon, egy helyen.

E-pénztárgépet, hasonlóan az online számlázóprogramokhoz, bárki fejleszthet, aki megfelel a követelménynek, és benyújtja a forgalmazási engedélyre vonatkozó kérelmet a NAV-hoz. Az adóhivatal a jogszabályoknak megfelelő működés mellett szigorúan ellenőrzi az e-nyugta kiállításának és nyugtatárba küldésének folyamatát, illetve azt is, hogy semmiképp ne lehessen kijátszani vele az adóügyi előírásokat. Ha a feltételek teljesülnek, a NAV kiadja az engedélyt a forgalmazásra.

A hivatal emellett – segítve a kisvállalkozókat – egy ingyenes, bárki által könnyen és egyszerűen használható e-pénztárgépet is biztosít. Ehhez a gyakorlatban mindössze egy okostelefonra van szükség, amelyre a vállalkozó letölti az ingyenes e-pénztárgép-alkalmazást, és egy egyszerű nyugtanyomtatóra, arra az esetre, ha valaki mégis papíron kérné a nyugtát. A kisvállalkozásoknak azért is érdemes megfontolni az átállást a nyugtatömbről, mert az e-pénztárgép a papírmentes nyugtaadás mellett kisebb adminisztrációt, egyszerűbb használatot és költségcsökkentést hoz az eladóknak és a vásárlóknak egyaránt.

Az e-pénztárgépekkel akár évi 25 ezer forintott is meg lehet spórolni

Az online pénztárgépekkel szemben az e-pénztárgépeknél nincs például éves kötelező szerviz, a vállalkozások ezzel évente átlagosan 25 ezer forintot spórolhatnak meg. Nem beszélve arról a nyugtánkénti tíz forintról, ami a papírnyugtát felváltó elektronikus nyugtákkal megtakarítható. Az e-pénztárgépet használó vállalkozásoknak további könnyebbség, hogy mentesülnek a bizonylatmegőrzési kötelezettség alól, hiszen a rendszer része a nyugtatár, amely tíz évig tárolja a beérkezett adatokat. Az e-pénztárgépeknek két típusa van: a felhő-, illetve a hardveralapú. A hardveralapú e-pénztárgépekben egy adóügyi egység biztosítja a folyamatos adatkapcsolatot a NAV-val, a felhőalapú pedig gyakorlatilag egy okostelefonra letölthető alkalmazás.

A jelenleg online pénztárgép használatára kötelezett vállalkozások – például kiskereskedelmi üzletek, éttermek, szálláshelyek, taxisok, plasztikai sebészek, gyógyszertárak, masszőrök, konditermek, akik összességében több mint 200 ezer online pénztárgépet működtetnek – továbbra is használhatnak online pénztárgépet, vagy választhatják a hardveralapú e-pénztárgépet. Az online pénztárgépek– biztosítva a zökkenőmentes átállást – egészen 2028. július 1-ig használhatók.

English summary

The Hungarian National Tax and Customs Administration (NAV) has launched an eNYUGTA subpage on its website, providing comprehensive information about the e-cash register system set to launch on July 1st. Initially aimed at developers and manufacturers, the site offers technical details, development documentation, and licensing procedures. Similar to online invoicing, anyone meeting requirements can develop e-cash registers after NAV approval. The tax authority will rigorously monitor e-receipt issuance and data submission to prevent tax evasion. A free, user-friendly e-cash register app will also be available for small businesses, requiring only a smartphone and an optional printer. This system aims to reduce administration, simplify usage, and cut costs, eliminating mandatory annual servicing and saving the per-receipt cost of paper. Data will be stored electronically for ten years, removing the need for physical archiving. Businesses currently using online cash registers can continue until July 1, 2028, or opt for hardware-based e-cash registers; cloud-based options will also be available.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Fel!