Európai diákok körében végzett felmérést az OECD a Vodafone Németország Alapítvány társfinanszírozásában. A 15 éves korosztályt vizsgáló jelentés eredményei többek között képet adnak arról, milyen kiugró különbségeket jelenthet a digitális kompetenciafejlesztés a gyerekek olvasási készségeinek kialakításában.
A járvány idején a 15 éves korosztályba tartozó magyarországi diákok kilencven százaléka rendelkezett otthoni internetkapcsolattal és az iskolai feladataikhoz használható digitális eszközzel – derül ki a kutatásból. Ugyanakkor a megkérdezettek mindössze 46 százaléka számolt be arról, hogy iskolájuk megfelelő tudást biztosít számukra ahhoz, hogy tudatosan eligazodhassanak az internet nyújtotta információáradatban, ami különösen meghatározó napjainkban. A jelentés többek között rávilágít arra is, hogy azok a diákok, akiknek az iskolában digitális készségeket tanítottak, valamint otthonukban is rendelkezésre áll digitális hozzáférés, nagyobb arányban tudták megkülönböztetni a tényeket a véleményektől. Egy olyan feladatra, amely a tény és a vélemény megkülönböztetését írta elő, a magyar diákok 43 százalékban válaszoltak helyesen, szemben az OECD átlag 47 százalékos arányával. A kutatás arra is rávilágított, hogy a hátrányos helyzetű diákok kisebb valószínűséggel részesülnek megfelelő képzésben ahhoz, hogy tudatosan tájékozódhassanak az internet által biztosított információs rengetegben.
Joakim Reiter, a Vodafone Csoport külső és vállalati kapcsolatokért felelős vezetője és a Vodafone Alapítvány kurátora elmondta: „Minden eddiginél fontosabb, hogy az olvasók meg tudják különböztetni a tényeket a véleményektől, megtanulva az elfogult információk és a rosszindulatú tartalmak, például az álhírek és az adathalász e-mailek felismerésének stratégiáit. Most kell cselekedni annak érdekében, hogy elérjük az EU azon célját, amely szerint 2030-ra a felnőttek legalább nyolcvan százalékának rendelkeznie kell alapvető digitális készségekkel”. Többek között a fent említett cél támogatására 2021 januárjában a Vodafone Csoport bejelentette, hogy a Vodafone Alapítvány a következő öt évben összesen húszmillió euróval támogatja a helyi Alapítványok digitális készségeket fejlesztő és oktatási programjait. A Vodafone Magyarország Alapítványra eső támogatási keretet a szervezet például arra fogja fordítani, hogy programjaik, kezdeményezéseik fejlesztése révén még több gyermeknek, szülőnek és pedagógusnak nyújtsanak segítséget a digitális világban történő eligazodásban.
„A nemzetközi Vodafone Alapítványokhoz hasonlóan a Vodafone Magyarország Alapítványnak is kiemelt fókuszterülete a társadalom egyik legfontosabb alapkövének számító oktatás, ezen belül is a digitális oktatás hazai elterjedésének elősegítése. Évek óta azon dolgozunk, hogy segítsük a diákok és a tanárok digitális kompetenciafejlesztését. Erre a törekvésre a pandémia miatti távoktatás és digitális oktatás előtérbe kerülése még inkább ráerősített. Ennek érdekében hívtuk életre e-learning képzéseinket is: ’IKT eszközök a tanórán’ című képzésünk a tanárok digitális kompetenciafejlesztését célozza meg, míg két korcsoportra optimalizált Netszülő képzésünk a szülők digitális világban való eligazodását segíti. Úgy gondolom, hogy e-learning képzéseink nagymértékben támogatni fogják az OECD kutatásban megfogalmazott célokat” – jelentette ki Flakstad Emőke, a Vodafone Magyarország Alapítvány főtitkára.