Válságban a matematikaoktatás

matematika tanulás

A diákok matematikai teljesítménye drámaian romlik az Európai Unió tagállamaiban, derül ki az Európai Bizottság legújabb jelentéséből.

Az alulteljesítők aránya rekordmagasságba nőtt, míg a kiváló eredményeket elérő diákok száma csökkent, ahogy az az Education and Training Monitor 2024 című dokumentumban olvasható. Különösen aggasztó a helyzet Magyarországon, ahol az alulteljesítők aránya az elmúlt években növekedett, ami hosszú távon veszélyeztetheti az ország gazdasági versenyképességét.

Egyre több diák marad le

A jelentés szerint négy év alatt 6,6 százalékkal nőtt az Európai Unióban a matematikában alulteljesítők aránya. A legnagyobb problémát Bulgária, Ciprus, Románia és Görögország jelentik, ahol az alulteljesítők aránya meghaladja a 45 százalékot. Bár Magyarország nem tartozik a legrosszabb helyzetű országok közé, a trendek itt is kedvezőtlenek: egyre több diák küzd a matematikai alapvető készségek elsajátításával.

Ezzel párhuzamosan csökken a legjobban teljesítő diákok aránya: négy év alatt 11-ről 7,9 százalékra esett vissza az Európai Unióban. Míg Hollandiában és Észtországban kiemelkedő a tehetséges diákok aránya, Magyarország a középmezőnyben stagnál.

Hosszú távú veszélyek

„Az iskolai matematikaórák gyakran nem világítanak rá, miért fontos a matematika tanulása. Ha ez változna, a matematika közelebb kerülhetne az emberekhez” – véli Mosóczi András matematikatanár.

A matematikai készségek hiánya nem csupán az iskolai teljesítményben, hanem az egész társadalomban problémát okoz. A digitális átállás és a mesterséges intelligencia térnyerése miatt egyre nagyobb szükség van a matematikai alapú kritikus gondolkodásra, miközben a természettudományok, a technológia, a mérnöki tudományok és a matematika (STEM) területeken a munkaerőpiacon egyre nagyobb a hiány. Ha a jelenlegi trendek folytatódnak, az Európai Unió technológiai versenyképessége veszélybe kerülhet, ami lassíthatja a gazdasági növekedést.

Alacsony matematikai kompetenciákkal a mindennapi életben is hátrányba kerülhetünk. Egy friss kutatás szerint a pénzügyi tudatosság, például a hitelek kamatköltségeinek kiszámítása vagy a háztartási költségvetés tervezése, szoros kapcsolatban áll a matematikai készségekkel. A mateking.hu oktatási platform készítői úgy vélik, hogy a matematikai gondolkodás fejlesztése segíti a problémamegoldó képességet, ami minden szakmában versenyelőnyt biztosíthat, legyen szó ügyvédekről, közgazdászokról vagy mérnökökről.

Nincs király út: a matek mindenkinek nehéz

A matematika tanulása és tanítása nem könnyű feladat a diákok és a tanárok számára sem – ismerte el a szakértő. „Míg a történelem vagy biológia órákon a gyerekek nagyjából egy tempóban haladnak, a matematikában mindenkinek saját tempóban kell gondolkodnia és feladatokat megoldania. Emiatt a matematikatanárnak szinte 10-15 részre kellene szakadnia, hogy minden diák elégedett legyen a tempóval. Ráadásul a matematika egy rendkívül absztrakt tárgy, ami még nagyobb kihívást jelent. Ez az egyetlen tantárgy, ahol olyan dolgokat tanulunk, amik a valóságban nem léteznek, hiszen már a számok is absztrakciók” – mondta Mosóczi.

„A megoldás lehet például a gyakorlatiasabb feladatok alkalmazása a matematikaórákon. Ez kedvező irány, de nem szabad túlzásba vinni. A cél nem a ‘butított’ matematika, hanem a matematikai gondolkodás és az algoritmusok megértésének fejlesztése. Ugyanúgy, ahogy a verset sem azért tanítjuk, hogy azt szavaljuk majd állásinterjún, a matematika is a problémamegoldó képességünket, algoritmikus gondolkodásunkat és absztrakciós készségünket fejleszti. Röviden: okosabbak leszünk” – tette hozzá a mateking.hu e-learning platform alapítója.

Mosóczi szerint a száraz algoritmusokat izgalmasan és szemléletesen kell bemutatni a diákoknak, hogy azok valóban érdekeljék őket. Ezért is lett sikeres a platformja, amely már több mint hétszáz iskolában van jelen, és az iskolák folyamatosan csatlakoznak.

Ezért fontos a matematika

Két fő oka van annak, hogy miért kell matematikát tanulnunk. Az egyik, hogy a matematika egy mentális edzés, amely fejleszti a logikus gondolkodást és a problémamegoldó képességet. Ahogyan a testmozgás erősíti az izmokat, úgy a matematika az agyunkat fejleszti. A matematikai feladatok megoldása hozzájárul ahhoz, hogy jobban kezeljük a mindennapi élet problémáit, és felkészít a munka világában is elengedhetetlen készségekkel.

A másik ok, hogy a matematika az összes tudomány alapnyelve. A közgazdászok, tudósok, kutatók és biológusok ezen a nyelven kommunikálnak. Ha ezt nem tanuljuk meg, akkor a reál tudományok terén analfabéták leszünk, ami hátrányt jelenthet azoknak, akik ezen a területen szeretnének dolgozni a jövőben – jelentette ki Mosóczi.

English summary

The mathematical performance of students in the European Union is dramatically declining. The proportion of underachievers has reached a record high, while the number of students with excellent results has decreased. This is according to the latest report from the European Commission. Particularly worrying is the situation in Hungary, where the proportion of underachievers has increased in recent years. This could jeopardize the country’s long-term economic competitiveness. Furthermore, the lack of mathematical skills causes problems not only in school performance but also in society.

The digital transition and the rise of artificial intelligence require mathematical-based critical thinking. Meanwhile, the labor market faces a growing shortage in STEM fields. Should current trends continue, the European Union’s technological competitiveness may be endangered. Additionally, practical tasks could be a solution in mathematics classes. This is a favorable direction, but it should not be exaggerated. The goal is to develop mathematical thinking and the understanding of algorithms, not „dumbed-down” mathematics.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Fel!