Új monopolellenes szabályok Kínában

KínaA kínai piacfelügyelet (SAMR)közzétette vasárnap az internetes platformokat célzó, új monopolellenes irányelveket, amelyek szigorítják a hazai technológiai óriásvállalatokra eddig is vonatkozó korlátozásokat.

Az új szabályok formalizálnak egy novemberben nyilvánosságra hozott monopolellenes törvénytervezetet, és világossá teszik, hogy milyen monopolisztikus gyakorlatok visszaszorítását tervezik a hatóságok. Az irányelvek várhatóan további nyomást gyakorolnak Kína vezető internetes szoláltatóira, köztük az Alibaba e-kereskedelmi platformjaira, valamint a rivális JD.com-ra, csakúgy mint a Kínában széles körben használt mobilfizetéses platformokra, így az Ant csoport Alipay és a Tencent holding WeChat Pay alkalmazására. A piacfelügyelet vasárnap kiadott közleményében kiemelte: az új szabályok célja, hogy megakadályozza a monopolista viselkedést az internetes platformok működtetőinek körében, és megóvja a tisztességes versenyt a piacon. Az új irányelvek tiltják az árrögzítést, a technológiák korlátozását, valamint az adatok és algoritmusok piactorzító alkalmazását. Az e-kereskedelmi platformokon elterjedt gyakorlatnak számít, hogy az eladókat az adott platform működtetője arra kötelezi, hogy rivális platformon keresztül ne árulják a termékeit.

A TikTok videomegosztó fejlesztőjeként ismert ByteDance kínai technológiai nagyvállalat közölte, hogy keresetet indított a Tencent kínai technológiai óriáscég ellen monopolisztikus tevékenység miatt. A ByteDance panasza szerint a Tencent nem engedi az általa működtetett üzenetküldő applikációk – a WeChat és a QQ – felhasználóinak, hogy a TikTok kínai verziójaként is emlegetett Douyinról származó tartalmat osszanak meg a felületeken. A ByteDance már 2018-ban is beperelte e Tencentet versenyellenes magatartás miatt, arra hivatkozva, hogy a Tencent egyes közösségi platformjain nem oszthatók meg a ByteDance hírszolgáltató alkalmazásáról származó linkek. A Tencent ezzel egy időben rágalmazás miatt nyújtott be keresetet a ByteDance ellen, és azzal vádolta a céget, hogy egyes termékei illegálisan jutottak hozzá WeChat felhasználók személyes adataihoz. Kína az utóbbi hónapokban elkezdte szigorítani technológiai óriásvállalatainak ellenőrzését, felhagyva a korábban követett, “élni hagyni” politikával.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.