Üdülési jog: Ismét célkeresztben az idősek
Az elmúlt napokban ismét több lakossági panasz érkezett a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH), amely szerint csalók próbálnak pénzt kicsikarni üdülési jog tulajdonosoktól vagy korábbi károsultaktól.
A jelzések alapján a régi módszereket idéző trükkök tértek vissza: hamis ajánlatokkal és agresszív telefonhívásokkal próbálják rávenni a fogyasztókat, hogy fizessenek különböző, valójában nem létező szolgáltatásokért vagy átverésekért. A hatóság már hosszú ideje küzd az üdülési jogokkal kapcsolatos visszaélések ellen, és ismételten felhívta a lakosság figyelmét a fokozott óvatosság fontosságára. A hivatal évek óta szorgalmaz jogszabályi szigorításokat, hogy a másodlagos piacon történő megtévesztő értékesítéseket kiiktassák a rendszerből.
Tartós probléma: még mindig rengeteg a visszaélés
Hiába a hatósági fellépések és kampányok, a probléma továbbra is komoly veszélyt jelent, különösen az idősebb, kiszolgáltatott helyzetű és anyagilag nehezebb helyzetben lévő fogyasztók számára. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke határozottan fogalmazott a témában: „Véget kell vetnünk az üdülési jogokkal kapcsolatos visszaéléseknek! Ezek az átverések a legkiszolgáltatottabb helyzetekben lévő honfitársainkat károsítják meg. Ezekkel a gyakorlatokkal egyszer és mindenkorra le kell számolnunk.” (A legkiszolgáltatottabb állampolgárokat képtelenség megkárosítani üdülési joggal – a napi életben maradás foglalkoztatja őket, nem az üdülés… A -szerk- megj.)
A hatóság szerint a büntetőjogi szankciók szigorítása is indokolt lehet, hogy a csalókat valóban elrettentsék a hasonló bűncselekmények elkövetésétől. Az üdülési jogokkal kapcsolatos csalások ugyanis gyakran olyan megtévesztő szerződéseken és telefonos trükkökön alapulnak, amelyek célja, hogy a fogyasztót sürgetve, nyomásgyakorlással vegyék rá meggondolatlan döntésekre.
Újabb kampány és szigorító javaslatok
A versenyhivatal idén tavasszal is elindította „Gondolja végig higgadtan” kampánysorozatát, amelynek középpontjában az üdülési jogok másodlagos értékesítésének veszélyei állnak. A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a lehetséges buktatókra, a csalók módszereire és a tudatos döntéshozatal fontosságára.
A GVH már a 2023-as éves beszámolójában is több javaslatot tett a fogyasztói jogérvényesítés megerősítésére ezen a területen. A hatóság például kezdeményezte, hogy a másodlagos értékesítések csak előzetes közjogi jóváhagyással történhessenek, valamint tiltsák meg azokat a járulékos szerződéseket, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül az értékesítéshez, de mégis rásózzák őket a fogyasztókra. A legújabb lakossági bejelentések miatt a GVH most újra megkeresi a jogalkotókat, hogy napirendre vegyék a szabályozás szigorítását és a büntetőjogi tényállások felülvizsgálatát.
Mire figyeljenek a fogyasztók?
A versenyhivatal minden üdülési joggal rendelkező vagy azt értékesíteni kívánó fogyasztónak azt javasolja, hogy a legkisebb gyanús jel esetén is legyenek rendkívül körültekintőek. Minden ajánlatot és szerződési feltételt alaposan át kell nézni, a szerződéskötés előtt pedig érdemes utánajárni a vállalkozás megbízhatóságának és fogyasztói értékeléseinek.
A hivatal külön kiemelte, hogy személyes találkozókon soha ne hagyja magát senki sürgetni vagy rábeszélni meggondolatlan döntésekre. A csalók gyakran alkalmaznak időnyomást, sürgetést vagy hamis ígéreteket, hogy rávegyék a fogyasztót a fizetésre. A hivatal weboldalán és Gondolja végig higgadtan kampányának menüpontja alatt további részletes tájékoztatást és hasznos kisfilmet is találhatnak az érdeklődők a témáról.
Mi is pontosan az üdülési jog?
Az üdülési jog egy olyan speciális jogviszony, amely egy adott üdülőhelyen biztosít rendszeres időszakos használati lehetőséget a vásárló számára — például évente egy hétre ugyanabban a szállodában vagy apartmanban. Bár korábban igen népszerű volt, mára sok tulajdonos inkább megszabadulna tőle, mivel a fenntartási költségek és egyéb díjak gyakran évről évre emelkednek, miközben az értékesítés másodlagos piaca tele van kockázatokkal és csalókkal. A probléma nem csak Magyarországon jellemző — több európai ország versenyhatósága is próbál fellépni a hasonló visszaélések ellen.
English summary
|