Üdülési jog: Ismét célkeresztben az idősek

Az elmúlt napokban ismét több lakossági panasz érkezett a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH), amely szerint csalók próbálnak pénzt kicsikarni üdülési jog tulajdonosoktól vagy korábbi károsultaktól.

A jelzések alapján a régi módszereket idéző trükkök tértek vissza: hamis ajánlatokkal és agresszív telefonhívásokkal próbálják rávenni a fogyasztókat, hogy fizessenek különböző, valójában nem létező szolgáltatásokért vagy átverésekért. A hatóság már hosszú ideje küzd az üdülési jogokkal kapcsolatos visszaélések ellen, és ismételten felhívta a lakosság figyelmét a fokozott óvatosság fontosságára. A hivatal évek óta szorgalmaz jogszabályi szigorításokat, hogy a másodlagos piacon történő megtévesztő értékesítéseket kiiktassák a rendszerből.

Tartós probléma: még mindig rengeteg a visszaélés

Hiába a hatósági fellépések és kampányok, a probléma továbbra is komoly veszélyt jelent, különösen az idősebb, kiszolgáltatott helyzetű és anyagilag nehezebb helyzetben lévő fogyasztók számára. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke határozottan fogalmazott a témában: „Véget kell vetnünk az üdülési jogokkal kapcsolatos visszaéléseknek! Ezek az átverések a legkiszolgáltatottabb helyzetekben lévő honfitársainkat károsítják meg. Ezekkel a gyakorlatokkal egyszer és mindenkorra le kell számolnunk.” (A legkiszolgáltatottabb állampolgárokat képtelenség megkárosítani üdülési joggal – a napi életben maradás foglalkoztatja őket, nem az üdülés… A -szerk- megj.)

A hatóság szerint a büntetőjogi szankciók szigorítása is indokolt lehet, hogy a csalókat valóban elrettentsék a hasonló bűncselekmények elkövetésétől. Az üdülési jogokkal kapcsolatos csalások ugyanis gyakran olyan megtévesztő szerződéseken és telefonos trükkökön alapulnak, amelyek célja, hogy a fogyasztót sürgetve, nyomásgyakorlással vegyék rá meggondolatlan döntésekre.

Újabb kampány és szigorító javaslatok

A versenyhivatal idén tavasszal is elindította „Gondolja végig higgadtan” kampánysorozatát, amelynek középpontjában az üdülési jogok másodlagos értékesítésének veszélyei állnak. A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a lehetséges buktatókra, a csalók módszereire és a tudatos döntéshozatal fontosságára.

A GVH már a 2023-as éves beszámolójában is több javaslatot tett a fogyasztói jogérvényesítés megerősítésére ezen a területen. A hatóság például kezdeményezte, hogy a másodlagos értékesítések csak előzetes közjogi jóváhagyással történhessenek, valamint tiltsák meg azokat a járulékos szerződéseket, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül az értékesítéshez, de mégis rásózzák őket a fogyasztókra. A legújabb lakossági bejelentések miatt a GVH most újra megkeresi a jogalkotókat, hogy napirendre vegyék a szabályozás szigorítását és a büntetőjogi tényállások felülvizsgálatát.

Mire figyeljenek a fogyasztók?

A versenyhivatal minden üdülési joggal rendelkező vagy azt értékesíteni kívánó fogyasztónak azt javasolja, hogy a legkisebb gyanús jel esetén is legyenek rendkívül körültekintőek. Minden ajánlatot és szerződési feltételt alaposan át kell nézni, a szerződéskötés előtt pedig érdemes utánajárni a vállalkozás megbízhatóságának és fogyasztói értékeléseinek.

A hivatal külön kiemelte, hogy személyes találkozókon soha ne hagyja magát senki sürgetni vagy rábeszélni meggondolatlan döntésekre. A csalók gyakran alkalmaznak időnyomást, sürgetést vagy hamis ígéreteket, hogy rávegyék a fogyasztót a fizetésre. A hivatal weboldalán és Gondolja végig higgadtan kampányának menüpontja alatt további részletes tájékoztatást és hasznos kisfilmet is találhatnak az érdeklődők a témáról.

Mi is pontosan az üdülési jog?

Az üdülési jog egy olyan speciális jogviszony, amely egy adott üdülőhelyen biztosít rendszeres időszakos használati lehetőséget a vásárló számára — például évente egy hétre ugyanabban a szállodában vagy apartmanban. Bár korábban igen népszerű volt, mára sok tulajdonos inkább megszabadulna tőle, mivel a fenntartási költségek és egyéb díjak gyakran évről évre emelkednek, miközben az értékesítés másodlagos piaca tele van kockázatokkal és csalókkal. A probléma nem csak Magyarországon jellemző — több európai ország versenyhatósága is próbál fellépni a hasonló visszaélések ellen.

English summary

The Hungarian Competition Authority (GVH) warns about a resurgence of scams targeting timeshare owners. Fraudsters use old tricks like false offers and aggressive calls to extort money for non-existent services. The GVH urges caution, especially for vulnerable citizens, and advocates for stricter regulations, including criminal sanctions, to combat these pervasive abuses and protect consumers from deceptive practices.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük