Tudj meg mindent a lájkolásról!

 

A Facebook az emberi kommunikáció egy új, saját szabályrendszerrel rendelkező dimenzióját testesíti meg. Hogy milyen törvények uralkodnak majd az új térben még nem ismerjük, nem is ismerhetjük teljes egészében. A változásból az fog profitálni, aki leghamarabb megérti az új kommunikációs tér használatát, dinamikáját, játékszabályait — vélik a Kürt Információbiztonsági és Adatmentő Zrt. szakértői. Ennek jegyében a KÜRT Akadémia NET-WORKS, online kommunikációs képzése olyan oktatást honosított meg Magyarországon, amelyik nem az aktuális információk átadására fókuszál, hanem felkészíti hallgatóit arra, hogyan legyenek otthonosak a folyamatos változásban. Például az egyik alapvető téma: a lájkolás. A mindennapokban talán nem is vagyunk tudatában annak, hogy az eredetileg a tetszésnyilvánításra hivatott gomb milyen széles jelentéstartományt ölel fel. Valóban tetszenek ismerőseinknek a feltöltött fotóink vagy csupán gúnyolódnak rajtunk? Tényleg érdeklődnek a lájkolt márka iránt a felhasználók vagy csak az aktuális ajándéktárgyra pályáznak? A lájkolás pszichológiájáról végzett kutatásban Varga Ákos, social media szakértő tíz különálló motivációs csoportot különböztet meg. Kérdés így lesz-e egy hónap vagy egy év múlva?

A lájk fajtái

  • Törzs lájk – A felhasználó az adott személyhez vagy márkához kapcsolódóan minden tartalmat tetszéssel illet. Ez esetben a lájkolónak nem a megosztott tartalom számít, irreleváns, hogy az valójában tetszik-e nekik vagy sem. A gomb megnyomását lojalitásának kifejezésére használja az adott márka vagy személy iránt.
  • Kölcsönös lájk – A lájk ezen típusa alá- vagy fölérendeltségi viszonyokat képez le. A felhasználó akkor lájkol, ha az általa követett személy vagy márka is lájkol egy adott tartalmat.
  • Tudatos lájk – Egy szűk csoportra jellemző, ez a csoport komolyan megválogatja a kedveléseit. A gomb megnyomása valóban tetszésének kifejezése.
  • Ön lájk – Főleg a fiatalok körében megfigyelhető jelenség, ami nem más, mint a saját tartalmainak kedvelése, amellyel ismerőseik figyelmét szeretnék felhívni az általuk publikált posztra. Ugyanez megfigyelhető hivatalos oldal és adminisztrátora, mint magánszemély között is.
  • Nyerő lájk – Nyereményjátékban való részvételért adott lájk.
  • Muszáj lájk – Sok oldal kikényszeríti a lájkot ahhoz, hogy a felhasználó hozzáférhessen egy tartalomhoz. A kikényszerített lájkokat a felhasználók közel fele azonban nem a tartalom elismeréséért teszi meg.
  • Kapcsolati lájk – Megváltozott családi állapotot is kiemelkedően sokan lájkolnak. Ez a kontextustól függően jelent gratulációt vagy együttérzést.
  • Jótékony lájk – Megfigyelhető az a jelenség, hogy a felhasználók tetszikezéssel támogatnak jótékony célokat szolgáló kezdeményezéseket.
  • Felkért lájk – Az ismerősök által történő lájkolási felhívásoknak eleget téve leadott lájk, függetlenül attól, hogy az adott tartalom a felhasználó számára releváns vagy érdekes-e.
  • Közös lájk – Kifejezetten egyéni felhasználókra jellemző lájk típus. Ez esetben a lájkoló arra használja a gomb megnyomását, hogy felhívja a tartalmat lájkolók felhasználók figyelmét arra, hogy azonos az érdeklődési körük.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Next Post

Kijimori a Taitronics-szon

hét okt 8 , 2012
  A magyar ITware Kft. és partnere, a japán FB Triangle Co. Tajvanban mutatja be a Kojimori elnevezésű távoli adatgyűjtő megoldását, melyet Japánban már több cég is sikerrel alkalmaz. Az október 9. és 12. között megrendezett Taitronics kiállításon a mérésgyűjtő termék mellett két magyar újdonságot is megismerhet a szakmai közönség. […]

Friss, ropogós