Integrált rendszer

Olyan informatikai megoldás, ahol az egyes részrendszerek a felhasználók számára észrevétlen adat-megosztás révén egységes rendszerként képesek működni.

Az információrendszerek általában moduláris felépítésűek, azaz az egyes feladat-csoportokat önállóan fejlesztett részegységek valósítják meg. Erre a gazdasági szempontokon túl részben azért van szükség, mert a teljes rendszer a fejlesztők számára is átláthatatlanul bonyolult, részben pedig azért, mert az egyik rész-rendszer meghibásodása így nem feltétlenül állítja le a teljes rendszer működését. Az információ rendszerek általában fokozatosan fejlődnek, és kezdeti szakaszban az egyes rész-rendszerek még egymástól függetlenül, elszigetelten alakulnak ki. Ilyenkor a rendszerek közötti adatcsere nehézkes, gyakran szükség lehet ugyanannak az adatnak többszöri rögzítésére, ami fokozott hibaveszélyt jelent. Előbb utóbb bekövetkezik az a pillanat, amikor rendszerintegrációra lesz szükség. Ez nagyon sokszor a meglévő rendszerek egy részének vagy egészének cseréjét teszi szükségessé. Minden egyes rész-rendszer cseréjekor külön probléma a migráció vagyis a meglévő adatok és funkciók átmentése az új rendszerbe.


Integrált vállalatirányítási rendszer (ERP) esetében az egyes szervezeti egységek által használt adatok, funkciók, folyamatok, riportok nem különülnek el egymástól, hanem egységesen kezeltek, azaz integráltak. Egy integrált ERP-rendszer segítségével a felhasználók hatékonyabban tudnak együttműködni egyéb szervezeti egységekkel a vállalatirányítási rendszerben végzett feladataik végrehajtása során. Az egyes szervezeti egységek által használt különböző ERP-modulokban elérhetők azok az adatok is, amelyek más szervezeti egységektől származnak. Az integrált ERP-rendszerekben abban az esetben, ha egy üzleti folyamat több szervezeti egységet is érint, a különböző csoportok együttműködése is hatékonyan, szoros együttműködésben zajlik. Az integrált vállalatirányítási rendszer használatának velejárója, hogy az adatokat csak egyszer, a keletkezésükkor kell rögzíteni. Mindenki, aki ezeket az adatokat elérheti használhatja, illetve szükség esetén kiegészítheti ezeket.

Az integrált ERP rendszerek főbb előnyei
• Az adatokat csak egyszer kell rögzíteni.
• Minden szükséges információ azonnal és valós időben elérhető.
• Az adatok egységesek és naprakészek.
• Az egyes tevékenységeket csak egyszer kell végrehajtani.
• Hatékony rendszeren belüli kommunikáció a szervezeti egységek között.
• A szervezeti szintű igények, problémák gyors felismerhetősége.

Példák az integrált vállalatirányítási rendszer kollaboratív használatára
• A marketing osztály a kampányok eredményességének megítéléséhez a megrendelési és értékesítési adatokat elemezni tudja.
• A beszerzési osztályon dolgozók a raktári készleteket és a megrendeléseket is valós időben át tudják tekinteni.
• Az értékesítőknek az ügyfelek lejárt számláinak adatait is elérik.
• A projektmenedzserek az egyes projekttagok HR osztályon leadott szabadság igényéről azonnal értesülnek.
• Az értékesítők által rögzített ügyfél adatokat használják a számlázást végző munkatársak.