A PwC szerint a globális telekommunikációs szektor bevétele 2023-ban 4,3 százalékkal nőtt, és elérte az 1,1 billió dollárt, de az iparág továbbra is kihívásokkal néz szembe, annak ellenére, hogy az 5G-előfizetések 2028-ra várhatóan négyszereződnek.
A PwC Global Telecom Outlook felmérése szerint a globális telekommunikációs bevételek 2028-ra várhatóan 2,9 százalékos összetett éves növekedési ütemmel (CAGR) bővülhetnek, míg az iparág teljes bevétele 2023-ban a vezetékes és mobil szegmensekben 4,3 százalékkal nőtt, elérve az 1,1 billió dollárt. A kutatás arra figyelmeztet, hogy a telekommunikációs iparágnak lassú növekedési kilátásokkal kell szembenéznie, főként a növekvő költségek, a fokozódó verseny, a lassú előfizetőszám-emelkedés, valamint a makrogazdasági és geopolitikai tényezők miatt. Bár az ágazatban volumenbeli növekedés várható, az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel (ARPU) várhatóan évente két százalékkal csökken majd 2028-ig a mobil, vezetékes szélessávú és hangszolgáltatások terén.
A felmérés eredményei arra ösztönözik az iparági szereplőket, hogy újragondolják terveiket, miközben fontos különbségek mutatkoznak a szolgáltatások és piacok növekedési kilátásai között. Míg a vezetékes szélessávú és mobil előfizetések várhatóan évente 3,8 százalék, illetve 4,3 százalékkal nőnek 2028-ig, addig a vezetékes hang előfizetések 1,8 százalékos csökkenésre számíthatnak. Földrajzi szempontból a vezetékes előfizetések növekedése 0-6 százalék között mozog, és az előrejelzések szerint India (17,2 százalék), Nigéria (9,2 százalék) és Malajzia (9 százalék) lesznek a gyorsabban növekvő piacok.
„Magyarországon nem számíthatunk jelentős előfizetőszám-növekedésre. A piac konszolidációja és annak hatása a versenyre sokkal fontosabb trend. A konszolidáció mellett az infrastruktúra leválasztása a szolgáltatókról is fontos változás, amely globális trendként már teljes mértékben elérte a hazai piacot. Ez lehetőséget ad arra, hogy az infrastruktúra-alapú verseny helyett ügyfélközpontúvá váljanak a szolgáltatások, és csökkenjenek az infrastruktúra-költségek, bár egyes területeken ennek épp az ellenkező hatása is megfigyelhető, például ott, ahol a két szolgáltató közötti vezetékes piac egyetlen szolgáltatóra redukálódik. Az 5G fejlesztésével további lökést kaphat a verseny a hazai piacon. A magyar fogyasztók edukálása továbbra is kihívást jelent, az ország lemaradott ezen a téren, különösen a szolgáltatóváltás és az elérhető szolgáltatások kihasználása terén” – mondta Kerekes Antal, a PwC Magyarország üzleti tanácsadásért felelős cégtársa.
5G-előfizetések növekedése
Bár az 5G-szolgáltatások lassan terjedtek, az előfizetések várhatóan megnégyszereződnek, 2023-ban 1,79 milliárdról 2028-ra 7,51 milliárdra nőnek, és az összes mobil előfizetésen belüli arányuk több mint háromszorosára, 18,8 százalékról 64,1 százalékra emelkedik. Ezzel az 5G várhatóan 2026-ra válik a domináns mobil szabvánnyá. A rögzített vezeték nélküli elérés (FWA) lesz a leggyorsabban növekvő szélessávú technológia, 18,3 százalékos átlagos éves növekedéssel 2028-ig.
A tőkeáramlás egyértelműen a vezetékes kapcsolatokat, különösen a száloptikát célozza. 2023-ban a telekommunikációs iparági tőkeberuházás 2,3 százalékkal csökkent, főként a mobil szektor 5,7 százalékos csökkenése miatt. Az iparági befektetések azonban 2024-től 2,4 százalékos növekedést mutathatnak, kezdetben a vezetékes szélessávú, üvegszálas beruházások, majd később a mobil szektor újjáéledése révén, ahogy a szolgáltatók felkészülnek a 6G-re.
Az IoT és a mobilitás szerepe
Az intelligens autók elterjedése és a mobilitási szektor növekedése révén a dolgok internete (IoT) szolgáltatásai minden régióban a telekommunikációs iparág legdinamikusabban fejlődő területei közé tartoznak. A mobil IoT szolgáltatások, különösen az USA-ban és Kínában, növekednek, és az autóipar is jelentős szereplővé vált, mivel az elektromos járművek mobil internetkapcsolatot igényelnek. Az IoT bevételek az autóiparban várhatóan 2023 és 2028 között megduplázódnak, elérve a 34,1 milliárd USD-t, ami 15,8 százalékos éves növekedést jelent.
„A nagy változást az hozhatja, ha a segélyhívási szolgáltatások növekedéséhez csatlakoznak a nagy sávszélességű, alacsony válaszidejű szolgáltatások, bár egyelőre ez nem látszik” – vélekedett Kerekes. Az IoT-bevételek leggyorsabban az alkalmazásplatformok és tanácsadói szolgáltatások területén nőnek, miközben a távközlési cégeknek komoly kihívást jelent ezek hatékony integrálása.
AI kihasználásának lehetőségei
Bár az iparág új technológiák révén fejlődik, a mesterséges intelligencia (AI) még mindig kihasználatlan a telekommunikációs piacon. Az AI-eszközök segíthetik a szolgáltatókat a személyre szabott ügyfélélmény biztosításában, a munkaerő termelékenységének növelésében és az intelligens hálózati műveleti központok létrehozásában, amelyek valós időben javíthatják az operatív hatékonyságot.
„A telekommunikációs cégeknek gyorsítaniuk kell az AI-technológiák alkalmazását, hogy átalakítsák költségstruktúrájukat és javítsák az ügyfélélményt. Az AI alapú infrastruktúra jelentős lehetőséget kínál az infrastruktúra-szolgáltatók számára, hogy megvalósítsák a következő generációs internetet, az ‘AI-hálózatot’, és kielégítsék a növekvő csatlakozási igényeket” – mondta Wilson Chow, a PwC globális technológiai, média és távközlési tanácsadási üzletágának vezetője.
English summary
|