Sportfogadási cégekre vonatkozó reklámtilalom hatása a magyar labdarúgás bevételeire
Az internetes szerencsejáték platformok népszerűsége nem kerülte el Magyarországot, itt is számos ilyen weboldal elérhető. Az online casino vélemények egyetértenek abban, hogy ezek a szolgáltatók azért is képesek folyamatosan jelentős ügyfélkört elérni, mert képesek az állandó megújulásra.
Ez alatt elsősorban az aktuális technológiai lehetőségek alkalmazására kell gondolni. A különböző online kaszinók ugyanis az olyan vívmányok, mint a mesterséges intelligencia, vagy a blokklánc technológia első felhasználói között vannak.
Az ilyen úttörő attitűd pedig nem csak a kaszinó kínálaton tükröződik, hanem a másik legalább ilyen fontos, ha nem jelentősebb szegmensen, a sportfogadáson keresztül is. Szinte magától értetődő ma már, hogy a sportfogadási platformok olyan tippelési lehetőségeket is elérhetővé tesznek, amilyen a virtuális foci, vagy a különböző e-sportok.
Szintén fontos irány az ilyen platformok működésében az is, hogy folyamatosan közelítik egymáshoz a virtuális és fizikai valóságot. A weben számos olyan fogadási oldalt találhatsz, amelyek már 3D élő fogadási élményt is kínálnak.
Ezek a platformok a világ számos országában mára tőkeerős vállalkozásoknak számítanak. Éppen ezért logikus irány volt az, hogy kiléptek a virtuális térből és megjelentek Európa nagyobb stadionjaiban.
Számos ilyen márka jelenik meg manapság, mint valamely labdarúgó klub, vagy versenysorozat szponzora. Ott van a logójuk különböző csapatok mezén, a stadionok LED kijelzőin és számos más nyilvános felületen. Olyannyira, hogy ma már jelentős részévé váltak az európai focinak, amint arról a folytatásban bővebben is olvashatsz.
Növekvő európai befolyás
Az Investigate Europe oknyomozó portál 2025 márciusában publikált egy átfogó kutatást, amelyből világossá vált, milyen befolyással is rendelkeznek jelenleg a sportfogadási vállalkozások a kontinens labdarúgásában.
A kutatásból kiderül, hogy az Európa 31 első ligás bajnokságában szereplő 442 csapat közül 296 azok száma, akik valamilyen partnerségi-szponzorációs viszonyban vannak valamilyen szerencsejáték szolgáltató céggel. A vizsgálat a 2024/25-ös idényre vonatkozóan kínál egy helyzetképet, eszerint pedig 145 klub a mezén is feltünteti az őt támogató sportfogadási vállalkozás logóját.
A felmérés arra mutatott rá, hogy a Premier Ligában és a holland első ligában is minden klub rendelkezik sportfogadási partnerrel. Kiemelkednek ilyen tekintetben még Németország, Portugália és Görögország.
Az Investigate Europe rámutat egy érdekes jelenségre is. Az olasz AC Milan és az észtországi Nõmme Kalju nevű csapatok ugyanis olyan vállalkozásokkal kötöttek szponzorálási szerződést, amelyek nem rendelkeznek működési engedéllyel ezekben az országokban, viszont a szolgáltatásaik megcélozzák ezeket a közönségeket.
Egyértelműen megállapítható a szerencsejáték üzletág és a foci vonatkozásában, hogy a legvonzóbbnak a szigetországi piac számít. Ezt tükrözik a mezeken való megjelenések is.
A Premier Ligában ugyanis az aktuális idényben 11 olyan klub van, amelynek a mezén látható valamilyen sportfogadási cég logója. Az élvonalban van még rajtuk kívül a Bundesliga, a Ligue 1, a La Liga és a Serie A. Ezekről bővebben is informálódhatsz a https://magyarkaszinok.online/ hivatkozáson keresztül.
A Global Data nevű piaci információs platform számításai szerint a fogadó cégek az angol élvonalban játszó csapatok mezein való megjelenésre nagyjából 135 millió dollárt költöttek. A 2024/25-ös idény nyitó hétvégéjén a stadionokban, a rádióban, tévében és a közösségi oldalakon 30 ezer sportfogadási témájú reklám volt látható és hallható. Ez az előző évhez képest 165%-ös növekedés.
Magyarországi helyzetkép
A sportfogadás a magyar klubokban és stadionokban is megjelenik, de kissé árnyaltabb módon, mint Európa más országaiban. Magyarországon ugyanis hosszú évekre és az EU nyomásgyakorlására volt szükség, hogy szülessen egy jogszabály, amely a kor szellemében liberalizálja az online szerencsejátékok és sportfogadások piacát.
Ez a megoldás pedig kissé Mátyás király és az okos lány meséjére emlékeztet, vagyis liberalizálták is meg nem is. Szponzorként ugyanis csak olyan vállalkozás jelenhet meg, amelyik rendelkezik magyar működési engedéllyel.
Elvileg 2023 óta bármely külföldi szerencsejáték vállalkozás beadhatja az erre vonatkozó igényét, viszont annak a feltételei annyira kedvezőtlenek, hogy az elmúlt két évben egyetlen licencet se adtak ki nem magyar cégeknek. Ennélfogva az online térben népszerű fogadási platformok ilyen szerepkörben nem jelenhetnek meg a magyar piacon.
Ilyen feltételek mellett a magyar labdarúgásban egyetlen sportfogadási vállalat és márka jelenik meg szponzorként, a Szerencsejáték Zrt. és a Tippmix. A vállalat és a Magyar Labdarúgó Szövetség között hosszú évek óta fennáll az együttműködés, aminek egyik fő eleme, hogy a Szerencsejáték Zrt. a magyar válogatott, az NB-1, az NB-2 és a női bajnokság hivatalos szponzora.
Az első és második osztálybeli csapatok mezein megjelenik a Tippmix logó, de a támogatás kiterjed a MOL Magyar Kupára is. Emellett megtalálható a stadionokban, a közvetítések alatt és az MLSZ kommunikációs felületein is.
A sportmarketing elvei szerint egy labdarúgó mez legértékesebb része a mellkas környéke. Az MLSZ és a Szerencsejáték Zrt. megállapodása értelmében a Tippmix logónak itt kell elhelyezkednie. Ha egy csapat szeretné ezt átmozgatni, ahhoz egy olyan mez szponzorálási szerződést kell bemutatnia, amelynek az értéke legalább 50 millió forint.
A szóban forgó logó azonban akkor sem tűnik el, ugyanis a hasi részen ott marad. Illetve, ezen kívül meg kell jelennie még egy helyen, például a nadrágon, vagy a vállrészen.
Az UEFA adatai szerint a magyar labdarúgó klubok árbevételeinek 49%-a szponzorálásból származik, 46% TAO, vagy önkormányzati támogatás, míg a tévés közvetítési jogok, a jegyeladások mindössze 5%-ot hoznak a konyhára.
Amennyiben valóban liberalizálnák a magyar piacot és a klubok szerződhetnének más sportfogadási vállalkozással, ez nyilvánvalóan pozitív hatással lenne a pénzügyi mérlegükre és végső soron a magyar bajnokság színvonalát is növelhetné.