Tavaly is folytatódott a lekérhető filmszolgáltatások (streaming) használatának előretörése Magyarországon.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) éves fogyasztói felmérésének legújabb eredményei szerint a múlt év végén a 15 év felettiek 41 százaléka nézett rendszeresen mozgóképes tartalmat valamelyik streamingszolgáltatónál. A teljes használói kör ennél jóval bővebb, miután sokan élnek a szinte minden szolgáltatónál elérhető ingyenes kipróbálási időszak lehetőségével, azaz néhány hétig vagy egy hónapig előfizetés nélkül nézik a filmeket, de rendszeres használóivá végül nem válnak a csatornának. Ez utóbbi kör mindig az új szolgáltatóknál a legnagyobb, így például a 2023-ban bevezetett RTL+ programjait kétszer annyian nézték fizetés nélkül, mint amennyien végül ténylegesen előfizettek.
A felmérés szerint ahogyan általában a nem túl költséges innovatív szolgáltatások a fiatal korosztályokból terjednek el, a streaming használatában is jól megfigyelhető az egyes korosztályok eltérő „kapcsolási sebessége”: míg a tizen- és huszonévesek körében a hagyományos tévézés már egyértelműen háttérbe szorult – harminc százaléknyi csak tévét nézővel szemben hatvan százalékuk néz streaminget is -, a középkorúak és idősebbek körében még többségben vannak azok, akik ragaszkodnak a jól bevált televízióhoz. Ennek az NMHH szerint az is az oka, hogy a streamingszolgáltatások igénybevételéhez szükség van internet-előfizetésre, márpedig a hatvan év fölöttieknek 2023-ban csak mintegy fele volt internethasználó.
Egyelőre viszonylag jutányosak az árak
A felhasználók számának növekedése mellett azt is érdekes adatnak nevezték, hogy egyre többen vannak olyanok, akik nem csupán egyetlen csatornára fizetnek elő, a streaminghasználók mintegy fele „több vasat tart a tűzben”, és kettő-négy csatornát is megrendel. Ezt a fogyasztói viselkedést megkönnyíti, hogy a streamingszolgáltatások árai jelenleg még viszonylag jutányosak. Kifejtették, hogy miközben a tengerentúlról folyamatosan érkeznek a hírek, hogy a vezető csatornák ott már reklámokkal futnak, és a hirdetésmentességet csak magasabb árú csomagokkal lehet megvásárolni, Magyarországon a legnagyobb kínálatú szolgáltatók általában két-háromezer forint közötti havidíjért előfizethetők, de a kisebbek ennél akár jóval olcsóbbak is lehetnek.
Az NMHH adatai szerint a hagyományos tévé-előfizetésért a magyar háztartások átlagosan havi 4600 forintot fizettek 2023-ban, ezért sokan gondolkodnak úgy, hogy ezért az árért inkább két streamingcsatorna műsorát nézik – áll a felmérésben.