Rengeteg munkakört fog megszüntetni a mesterséges intelligencia

dokumentumkezelés könyvelésAz elmúlt években figyelemreméltó fejlődésen ment át a mesterséges intelligencia (MI), aminek a megítélése meglehetősen vegyes: megoszlanak a vélemények, hogy a használatának elterjedése milyen gazdasági következményekkel fog járni.

Ami viszont már most bizonyos, hogy nem sokáig halogathatják a hazai vállalkozások a mesterséges intelligencia megoldások bevezetését, amennyiben meg kívánják tartani a piaci versenyképességüket. Azonban ebbe se vághatnak bele egyedül a cégek, hiszen a digitalizációhoz hasonlóan az MI bevezetés is megannyi veszélyt rejthet magában. Ami pedig a munkahelyeket illeti, minden bizonnyal lesznek olyan feladatkörök, amiket hamarosan a MI vesz át nemcsak a vállalatoknál, hanem a kisebb cégeknél is.

Jelentősen átalakulhat a munkavégzés

Már az első MI szoftverek megjelenésével egyidőben szárnyra kaptak azok a híresztelések, miszerint bizonyos iparágakban tömeges elbocsátásokra lehet számítani a következő években, mert a mesterséges intelligencia elveszi az emberek munkáját. Az MI technológia jelenlegi állását tekintve azonban ez a félelem nem bizonyul reálisnak. Az üzleti MI fejlesztések ugyanis nem a humán munkaerő leváltására, hanem a hatékonyság növelésre fókuszálnak. A gyakorlatban ez olyan operatív asszisztensi feladatok kiváltását jelenti, amelyek eddig jelentős időt vettek el a felhasználók munkaidejéből. Ilyen az emailek megfogalmazása, táblázatok szerkesztése, összefoglalók vagy prezentációk készítése és egyéb napi szintű adminisztratív feladatok. Az MI bevezetéssel a cégek tehát akár napi 2-3 órát is felszabadíthatnak a dolgozók munkaidejéből, amit hasznos kreatív feladatokra vagy üzletfejlesztésre fordíthatnak. Az sem kizárt, hogy sok cég számára a mesterséges intelligencia lesz a kulcsa a négynapos munkahét megvalósításának.

Juhász Viktor iSolution“Sokan ott követik el a hibát, hogy a mesterséges intelligenciára egy önjáró gépezetként gondolnak. Pedig sokkal jobban hasonlít egy asszisztensre, aki végrehajtja azokat az utasításokat, amiket a felhasználótól kap. Mivel az MI önálló munkára, vagy döntéshozatalra nem képes, minden esetben kell mellé valaki, aki ért hozzá és ki tudja használni a funkcióit. Ennek tükrében nem gondolom azt, hogy veszélyeztetné az emberek munkáját. Sőt, az a felhasználó, aki agilis és tudja kezelni, az sokkal hatékonyabbá válhat, ezzel pedig jelentős előnyre tehet szert a munkaerőpiacon” – véli Juhász Viktor az üzleti it-megoldásokkal foglalkozó iSolutions Kft. ügyvezetője.

Hamarosan minden cégnek szüksége lesz MI szakemberekre

A MI alkalmazása a legtöbb felhasználó számára egyelőre kimerül a kísérletezésben. Ám az MI technológia üzleti felhasználásának elterjedésével, a vállalatoknak egyre nagyobb igénye lesz olyan szakemberekre, akik képesek az MI tartalmak gyors és pontos létrehozására különböző területeken. A promptírás ma már egy önálló szakma és számos specializációja ismert, melyeket többek közt a szövegírás, grafikai tervezés, üzleti kommunikáció és sales területeken hasznosíthatnak a vállalkozások. Ahhoz azonban, hogy valaki MI szakemberré váljon, a promptírás mellett ismernie kell a különböző MI szoftvereket, valamint olyan készségekkel és tapasztalatokkal kell rendelkeznie, ami megfelel a cégek üzleti elvárásainak és a piaci igényeknek.

“A munkavállalók készségeit tekintve hamarosan nagy jelentősége lesz annak, hogy ki milyen szinten tudja alkalmazni a mesterséges intelligenciát és itt úgy gondolom, hogy nagy eltérések fognak kiütközni a hatékonyság terén. Ebben a versenyben azok fognak jól járni, akik nyitottak az MI technológiára és szívesen sajátítják el a promptírás tudományát. Szerencsére ma már rengeteg anyag hozzáférhető az interneten és számos online kurzus is megtalálható, így egyszerű dolga van annak, aki szeretné fejleszteni magát ezen a területen” – jelentette ki Juhász.

Az MI bevezetés sokszoros üzleti hatékonyságot jelent a KKV-knak

A digitális átállás után az MI megoldások bevezetése lesz a következő nagy lépés a magyar kis és középvállalkozások (kkv) informatikai felzárkózásában. A szakértő szerint a következő egy-másfél évben még jelentős versenyelőnyre tehetnek szert a mesterséges intelligencia megoldásokkal a cégek, így érdemes mihamarabb meglépni a bevezetést. Azt azonban hangsúlyozta, hogy az MI bevezetése csak olyan cégek számára jelenthet működőképes megoldást, ahol az adatokat már a felhőben kezelik, hiszen a kockás füzetben nem alkalmazható a mesterséges intelligencia.

“Az MI alapú asszisztencia alkalmazása egy rendkívüli kitörési lehetőség a KKV-k számára. A kisebb cégekre jellemző, hogy a munkatársak elúsznak a napi operatív feladatokban, így nem jut idejük az összetettebb tervezésre vagy kreatív munkára. Egy AI asszisztens nagy mértékben tehermentesíti a munkatársakat, így azokkal a területekkel foglalkozhatnak, amelyeken a vállalkozásnak lemaradása van. Ezzel óriási üzleti előnyre tehetnek szert a cégek” – közölte az iSolutions ügyvezetője.

Az adatbiztok biztonsága érdekében fontos a kidolgozott MI protokoll

Jelenleg számos szöveg és képalkotó mesterséges intelligencia szoftver ingyenesen elérhető, ezek vállalati felhasználása azonban adatbiztonsági kockázatot és jogi aggályokat jelentenek a cégeknek. Az ingyenes MI szoftverekért ugyanis az adatokkal fizetnek a felhasználók, és a gyártók is nyíltan kommunikálják, hogy ezek az MI programok a keletkezett nagy mennyiségű adatokból tanulnak. Tehát amennyiben ezekbe a szoftverekbe érzékeny vállalati információk kerülnek (például pénzügyi jelentések, szerződések, jogi dokumentumok), a cég elveszti a kontrollt az adatai felett.

Ezért nagyon fontos, hogy a vállalat a MI bevezetésnél csakis olyan szoftvereket alkalmazzon, amelyeket kimondottan a cégek adatbiztonsági igényeire szabva fejlesztettek. Jó hír a hazai vállalkozásoknak, hogy már Magyarországon is elérhető a két legnagyobb szoftvergyártó MI megoldása, ami a vállalati rendszerekbe integrálva biztosítja az MI alapú asszisztenciát. A Google Gemini a cég Workspace felhőrendszerébe épülve hozzáfér az email fiókokban, naptárakban és dokumentumokban tárolt adatokhoz, amelyekből pár kattintással kimutatásokat, prezentációkat vagy szöveges tartalmakat készít. A Microsoft Copilot az Office 365-ben az Outlook és Office programokba integrálva segíti a munkát. Ezek az üzleti MI megoldások garantálják a maximális adatbiztonságot, így a cégek biztosak lehetnek abban, hogy az információik védve maradnak. Azok számára is létezik biztonságos megoldás, akik a legnépszerűbb szövegalkotó MI szoftvert szeretnék használni vállalati környezetben. A Chat GPT fizetős verziója nem használja fel a felhasználók adatait a szoftverfejlesztés során, ráadásul az ingyenes verziónál jóval több hasznos funkciót kínál az előfizetőknek.

“Nekem az a tapasztalatom, ha a felhasználók találnak egy olyan megoldást, amivel időt és energiát spórolnak, azt előszeretettel alkalmazzák a mindennapi munkájuk során. Az MI használatának betiltása helyett a cégeknek ki kell dolgozniuk egy saját MI protokollt és meg kell találniuk azokat a szoftvereket, amelyek a legjobban megfelelnek a szervezet és a munkatársak elvárásainak. Egy felkészült it-szolgáltató ebben is szakértő segítséget nyújt” – mondta Juhász.

Munkahelyek, amelyeket veszélyeztethet a mesterséges intelligencia

Rutinszerű feladatok: Az MI és a robotika képes automatizálni olyan feladatokat, amelyeket ismétlődő vagy rutinszerű jellegűek, például a gyártósorokon végzett monoton munka vagy az adminisztratív feladatok, mint például adatbevitel vagy dokumentumok feldolgozása.

Számvitel és pénzügy: Az MI és az adatelemzési technológiák képesek automatizálni a számviteli és pénzügyi feladatokat, mint például a könyvelés, az adóbevallások elkészítése vagy a pénzügyi elemzések. Ezáltal csökkenthetik a szükséges emberi munkaerőt az ilyen típusú feladatokban.

Kereskedelem és értékesítés: Az MI segíthet a kereskedelmi és értékesítési tevékenységekben is, például az ajánlórendszerek, a személyre szabott marketing és az ügyfélszolgálati chatbotok révén. Ez azonban néha emberi munkahelyek elavulásához vagy átalakulásához vezethet.

Szállítás és logisztika: Az MI és a robotika alkalmazása a szállításban és a logisztikában, például az önvezető járművek és az automatizált raktárak, jelentős hatással lehet az ilyen területeken dolgozó munkavállalókra.

Közvetlen kereskedelmi munkák: A kiskereskedelmi és vendéglátóipari munkahelyeket is érintheti az MI és az automatizáció, például az önkiszolgáló pénztárgépek vagy a robotpincérek terjedése miatt.

Fontos azonban megjegyezni, hogy az MI és az automatizáció nemcsak munkahelyeket veszélyeztet, hanem új lehetőségeket is teremthet. Az új technológiákhoz és alkalmazásokhoz kapcsolódó fejlesztési, karbantartási és felhasználói támogatási feladatok új munkahelyeket hozhatnak létre az informatikai és technológiai szektorban. Emellett az MI és az automatizáció segíthet a munkavállalóknak az ismeretek és készségek fejlesztésében, hogy alkalmazkodni tudjanak az új technológiákhoz és munkamódszerekhez.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Nemzetközi díjat nyert a Xeropan

hét máj 13 , 2024
ShareTweetPinShareEdTech sorrend: Hétezer cégből a Xeropan a 35. helyet szerezte meg, az európai cégek között pedig a 11. lett és egyben az egyetlen magyar vállalat a nemzetközi ranglistában. Nagy sikert ért el a Xeropan nyelvoktató applikáció: a napokban publikálta a TIME magazin a Statista portállal közösen azt a top 250-es […]
AlGharawi Attila, Xeropan

És még ez is...