Reménytelen: a kkv-k immunisak lettek a digitalizációra

DESI 2021A koronavírus okozta kényszer-digitalizáció két éve sem volt elegendő ahhoz, hogy a távmunka, valamint a digitális kommunikációs és vállalati eszközök használata széles körben elterjedjen a magyar kis- és középvállalkozások között – derült ki egy friss felméréséből.

Távmunka csupán a kkv-k negyedénél található, az ügyfélszerzés továbbra is főként személyes csatornákon zajlik, szakértői támogatás igénybevételére pedig kevéssé nyitottak a cégek. A pénzügyek területén már látható a digitális megoldások térhódítása, bár átlagban ez is csak közepes teljesítményt jelent a felmérés szerint. A kkv-k összesített Digiméter Covid ’22 Index átlaga 2,6 (tízes skálán), ami meglehetősen gyenge teljesítmény, és sok helyet hagy a további fejlődésre. Összességében a 3,0 alatti értéket elérőknek rendkívül nagy szüksége lenne a digitális kompetenciák javítására, és 7,5 felett mondható (magyar viszonylatban) digitálisan fejlettnek egy vállalkozás. A főindex több alindexből állt össze, melyek közül az otthoni munkavégzésre vonatkozó a legmeghatározóbb. Ebben a tekintetben átlag alatti eredmény született (2,5), a kisebb vállalkozások jelentős része elzárkózik a távmunkától, annak ellenére, hogy a sajtó, illetve a nagyvállalati környezet sok esetben a home office rendkívül széleskörű elterjedését láttatja. A digitális eszközök (vállalatirányítási rendszer, felhőalapú tárhely, digitális projektmenedzsment-rendszer és így tovább…), illetve kommunikációs csatornák használatában is bőven van még kihasználatlan lehetőség idehaza.

Jelenleg a kis- és középvállalkozások bő negyede biztosít legalább munkavállalói egy részének lehetőséget az otthoni munkavégzésre, ami bár nem kifejezetten magas érték, feltételezhetően még így is lényeges emelkedés a járvány előtti időszakhoz képest. Számukra a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy egyes munkakörök korlátozottan, vagy egyáltalán nem végezhetők otthonról, illetve a munkahatékonyság fenntartása jelenik meg nehézségként. Ugyanezt a két ellenérvet említették legnagyobb arányban a távmunkát teljesen mellőző cégek is. Az otthoni munkavégzés 2020 tavasza óta történő bevezetése/kiterjesztése a jelenleg is távmunkát alkalmazó vállalkozások többségénél nem változtatott érdemben a munkavégzés hatékonyságán, ebből adódóan a többség a veszélyhelyzet feloldása után is tervezi megtartani ezt a lehetőséget. Ugyanakkor előfordulhat, hogy a járványhelyzet miatti korlátozások feloldásával a negatív változásokat tapasztalók, vagy nehezen alkalmazkodók mostanra már elfordultak a távmunkától.

Az ügyfélszerzés és tanácsadás alindex hozta a legrosszabb eredményt (tízes skálán 1,1-et). A kkv-k fele használ személyes ügyfélszerzési csatornát, míg a digitális megoldások közül kétötödük a honlapot frissítve, negyedük pedig közösségi média tartalommarketinggel igyekszik ügyfeleket szerezni. A cégek bő hatoda azonban saját bevallása szerint semmilyen ügyfélszerzési módszerrel nem él. Tízből csupán egy vállalkozás vett igénybe a digitalizáció, távmunka, vagy épp ügyfélszerzés tekintetében külső szakértői segítséget a koronavírus megjelenése óta, többségében fizetett formában, főként a már meglévő digitális eszközök terméktámogatásával kapcsolatban. Online információforrást is csak a kkv-k hetede keresett ezekben a témákban, mint ahogy a családtagoktól, barátoktól való segítségkérés sem volt jellemző. A digitális pénzügyek területén (online számlázás és könyvelés, pénzügyi adminisztrációt segítő megoldások használata és így tovább) összességében jobb a helyzet. Az átlag 5,8, ami azt mutatja, hogy többnyire közepes teljesítményt érnek el a kis- és középvállalkozások. A legjobb eredményt elérő top 20 százalékot figyelembe véve a pénzügyi index átlaga 7,5, ami magyarországi viszonylatban már digitálisan fejlettnek minősíthető.

A kkv-k ötöde az elmúlt két évben növelte a szoftverekre, programokra való költést, tízből egy kkv pedig tervez a jövőben pénzügyi adminisztrációt segítő új megoldásokat bevezetni. A szoftverek, digitális megoldások kiválasztásakor a kkv-k fele a könyvelő ajánlását veszi figyelembe, míg tízből négyen hallgatnak a fejlesztő ajánlására (is), a vállalkozások harmada pedig az ár alapján (is) dönt. A kkv-k bő háromötöde biztosít a könyvelőjének hozzáférést a számlázóprogramjához valamilyen formában.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Kína felvásárolná az amerikai Forbes magazint

hét jún 6 , 2022
Egy kínai állami vállalat felvásárolná a Forbes amerikai üzleti magazint 630 millió dollárért – állítja a The Washington Free Beacon. A Kínai Kommunista Párt (KKP) irányítása alatt álló befektetési társaság, a Magnum Opus Acquisition Limited állítólag augusztusban venné meg a folyóiratot. A Forbes nyomtatott kiadása korábban több milliárd dollárt ért […]
Forbes Bezos

És még ez is...