Pénzügyi döntés előtt nem mindegy hol tájékozódsz!

finfluenszer - finfluencerA Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy gondolják végig higgadtan a pénzügyeikkel kapcsolatos döntéseiket és több forrásból is tájékozódjanak.

A GVH megvizsgálta, hogy kik azok a finfluenszerek és milyen tevékenységet végeznek, hogyan képesek befolyásolni a fogyasztókat, és milyen kockázatokat rejthet a tevékenységük. A versenyhatóság a Gondolja Végig Higgadtan információs sorozatában most a finfluenszerekre, vagyis azokra az influenszerekre hívja fel a fogyasztók figyelmét, akik a közösségi média felületeiken különböző pénzügyi eszközöket, szolgáltatásokat népszerűsítenek.

A GVH tapasztalatai szerint egyre gyakrabban találkozhatnak a fogyasztók a digitális térben olyan tartalmakkal, amelyekben összetett pénzügyi termékekre/szolgáltatásokra, vagy a manapság oly divatos kriptovalutákra vonatkozó reklám, promóció hangzik el esetlegesen pénzügyi, befektetési tanácsokkal összekapcsolva.

Nagyon fontos, hogy

a pénzügyi termékeket és szolgáltatásokat reklámozó influenszerek, vagyis finfluenszerek hirdetéseire is érvényes az a szabály, hogyha az általuk készített tartalmakért ellenszolgáltatásban részesülnek, akkor azt egyértelműen jelezniük kell. Ebben az esetben ugyanis ajánlásaik nem tekinthetőek teljesen objektívnek és függetlennek, mivel azok mögött egyértelmű üzleti érdek áll.

A GVH ezúton felhívja a finfluenszerek, illetve az érintett ügynökségek és a hirdetők figyelmét is a jogkövető magatartás fontosságára, többek között a fizetett, promóciós tartalmak reklámjellegének feltüntetésére. Főszabály szerint a tartalmak közzétevőinek többek között jól észlelhetően, hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, hogy a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek.

Az MNB „Pénzügyi navigátor” tájékoztatásait is érdemes figyelni

Ezt megtehetik a platform által felajánlott címkézési lehetőséggel vagy (címkézés helyett) a szöveges leírásban, a szöveg elején feltüntetett magyar nyelvű utalással. Fontos, hogy ezeket a szabályokat kell alkalmazni abban az esetben is, ha a véleményvezér az egyes megjelenésekben saját vállalkozását, saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti. A GVH a véleményvezérek figyelmébe ajánlja az influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak.

A versenyhivatal felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy a pénzügyi kérdésekben mindig alaposan, körültekintően járjanak el, több forrásból tájékozódjanak. Szükség esetén kérjék ki pénzügyi szakember véleményét, legyenek figyelemmel a pénzügyi termékek komplex jellegére, és csak megfontolt tájékozódást követően döntsenek.
A GVH a fogyasztók figyelmébe ajánlja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) „Pénzügyi navigátor” tájékoztató anyagait és további, az MNB honlapján elérhető hasznos információkat a pénzügyi termékekkel kapcsolatban.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Újabb trükkel lopják a pénzed

szo szept 14 , 2024
Az ESET kutatói felfedtek egy vadonatúj számítógépes kártevő programmal végrehajtott, úgynevezett crimeware kampányt, amely egyelőre csak három cseh bank ügyfeleit vette célba. Az ESET által NGate-nek elnevezett Android alapú kártékony szoftver újszerű módon képes az áldozatok bankkártyáinak adatait a támadók telefonjára továbbítani. A támadók elsődleges célja az volt, hogy ATM-eken […]
ngate kártevő működése

És még ez is...