A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy gondolják végig higgadtan a pénzügyeikkel kapcsolatos döntéseiket és több forrásból is tájékozódjanak.
A GVH megvizsgálta, hogy kik azok a finfluenszerek és milyen tevékenységet végeznek, hogyan képesek befolyásolni a fogyasztókat, és milyen kockázatokat rejthet a tevékenységük. A versenyhatóság a Gondolja Végig Higgadtan információs sorozatában most a finfluenszerekre, vagyis azokra az influenszerekre hívja fel a fogyasztók figyelmét, akik a közösségi média felületeiken különböző pénzügyi eszközöket, szolgáltatásokat népszerűsítenek.
A GVH tapasztalatai szerint egyre gyakrabban találkozhatnak a fogyasztók a digitális térben olyan tartalmakkal, amelyekben összetett pénzügyi termékekre/szolgáltatásokra, vagy a manapság oly divatos kriptovalutákra vonatkozó reklám, promóció hangzik el esetlegesen pénzügyi, befektetési tanácsokkal összekapcsolva.
Nagyon fontos, hogy
a pénzügyi termékeket és szolgáltatásokat reklámozó influenszerek, vagyis finfluenszerek hirdetéseire is érvényes az a szabály, hogyha az általuk készített tartalmakért ellenszolgáltatásban részesülnek, akkor azt egyértelműen jelezniük kell. Ebben az esetben ugyanis ajánlásaik nem tekinthetőek teljesen objektívnek és függetlennek, mivel azok mögött egyértelmű üzleti érdek áll.
A GVH ezúton felhívja a finfluenszerek, illetve az érintett ügynökségek és a hirdetők figyelmét is a jogkövető magatartás fontosságára, többek között a fizetett, promóciós tartalmak reklámjellegének feltüntetésére. Főszabály szerint a tartalmak közzétevőinek többek között jól észlelhetően, hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, hogy a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek.
Az MNB „Pénzügyi navigátor” tájékoztatásait is érdemes figyelni
Ezt megtehetik a platform által felajánlott címkézési lehetőséggel vagy (címkézés helyett) a szöveges leírásban, a szöveg elején feltüntetett magyar nyelvű utalással. Fontos, hogy ezeket a szabályokat kell alkalmazni abban az esetben is, ha a véleményvezér az egyes megjelenésekben saját vállalkozását, saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti. A GVH a véleményvezérek figyelmébe ajánlja az influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak.
A versenyhivatal felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy a pénzügyi kérdésekben mindig alaposan, körültekintően járjanak el, több forrásból tájékozódjanak. Szükség esetén kérjék ki pénzügyi szakember véleményét, legyenek figyelemmel a pénzügyi termékek komplex jellegére, és csak megfontolt tájékozódást követően döntsenek.
A GVH a fogyasztók figyelmébe ajánlja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) „Pénzügyi navigátor” tájékoztató anyagait és további, az MNB honlapján elérhető hasznos információkat a pénzügyi termékekkel kapcsolatban.