Orosz “barátaink” betiltották az utolsó független lapot

Novaja GazetaEgy moszkvai bíróság visszavonta a Novaja Gazeta című független lap bejegyzési bizonyítványát, ezzel gyakorlatilag betiltva a működését.

A lapot az orosz médiafelügyelet, a Roszkomnadzor azzal vádolta meg, hogy nem nyújtotta be hozzá az alapszabályát a 2006-os tulajdonosváltás után. A Novaja Gazeta jogi képviselője szerint ennek alapján nem lehetne visszavonni a lap bejegyzési bizonyítványát. Dmitrij Muratov, a lap Nobel-békedíjas főszerkesztője az ítéletet “politikai gyilkosságnak” nevezte, amelyet szerinte a “legcsekélyebb jogalap nélkül” követtek el. Bejelentette, hogy a lap fellebbezni fog. A Novaja Gazeta szerkesztősége közleményt adott ki, amely szerint a moszkvai Baszmannij kerület bírósága, amelyhez a politikai ügyek egy jó része kerül, “ma megölte az újságot, harminc évet rabolt el újságírói életéből, és megfosztotta az olvasókat a tájékozódáshoz való joguktól”.

A lap március 28-án már felfüggesztette működését Oroszországban, miután a Roszkomnadzor kétszer is írásban figyelmeztette, hogy honlapján olyan anyag jelent meg, amely az előírt megjelölés nélkül tett említést egy “olyan szervezetről, amely szerepel a külföldi ügynöki feladatokat ellátó nonprofit szervezetek nyilvántartásában”. Több munkatársa Rigában létrehozott egy online kiadást Novaja Gazeta Jevropa címen, amelynek Oroszországi elérhetőségét azonban blokkolták, mások Novaja Rasszkaz-gazeta (Új Elbeszélés-újság) címen próbáltak meg megjelenni Oroszországban, de a főügyészség követelésére ezt is meggátolták. Muratov Moszkvában maradt, és szombaton ő vezette barátja és mecénása, Gorbacsov temetési menetét.

A Novaja Gazetát 1993-ban alapították, részben a szombaton elbúcsúztatott Mihail Gorbacsov néhai szovjet elnök-pártfőtitkár Nobel-békedíjából. A lap, amelynek három évtized alatt hét újságíróját gyilkolták meg, vezető tényfeltáró médium maradt az orosz sajtószabadság fokozatos visszaszorítása közepette is. Az Ukrajna elleni háború kezdete, vagyis február 24. óta a korábbinál is nagyobb nyomás nehezedik az orosz hivatalos fősodorhoz nem tartozó, a Kreml politikáját bíráló médiumokra. Betiltották az Eho Moszkvi rádióállomást és a Dozsgy online televíziót, emellett blokkolták a hozzáférést több orosz nyelvű szolgálattal rendelkező külföldi állami műsorszolgáltató honlapjához.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Next Post

Züllötték: életvitelszerűen kicsapongó fehérjéket találtak magyar kutatók

ked szept 6 , 2022
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) és a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kutatói az S100 fehérjecsaládot vizsgálva arra az eredményre jutottak, hogy a sokféle betegség kilakulásában szerepet játszó fehérjecsalád körülbelül fele “szabados életet él”, azaz gyakran váltogatja molekuláris partnereit. Nyitray László, az ELTE Biokémiai Tanszék kutatója és munkatársai évek óta tanulmányozzák az […]
neuron