Önképünk lehetséges torzulására, a mesterséges intelligencia (AI) által „feljavított” profilképek és filterek túlzott használatának negatív aspektusára hívja fel a figyelmet a Magyar Telekom a Nemzetközi nőnap apropóján.
Az AI eszközt ad a felhasználóknak, hogy gyakorlatilag bármely területen kiterjesszék meglévő tudásukat, képességüket. Vannak azonban olyanok, akik más céllal és más módon használják az AI-t: saját fotóik helyett AI által generált és tökéletesített profilképeket használnak és osztanak meg magukról a különböző online felületeken. Az így létrehozott tökéletes modellképek gyakran jelentősen megváltoztatják a valóságot, elmossák a határt az online és a valódi énkép között, ezzel pedig akarva-akaratlanul is testképzavart és önértékelési problémákat okozhatnak a képek posztolóiban és az azokat nézőkben egyaránt.
„Az AI alapú képmanipuláló appok veszélye abban áll, ha túl sokat használjuk, egy idő után az identitásunk berepedezik, vagy ha drasztikusak akarunk lenni, megtörik. Egy olyan énképpel fogunk azonosulni, amelyet mesterségesen alakítottunk ki magunknak, a tükörben látott valónk pedig furcsán idegennek tűnik majd. Ez hosszú távon erodálja a magabiztosságunkat, súlyos esetben elszigetelődünk és akár komolyabb depresszió is kialakulhat” – mondja Németh Bianka, pszichológus.
Fotóink AI-jal történő módosítása számos adatvédelmi kérdést is felvet
Az AI által módosított média (legyen szó hangokról, képekről vagy szövegekről) valóságtorzító hatását támasztja alá a német Ruhr Egyetem, a TU Berlin és a Cyber Intelligence Sharing and Protection Act (CISPA) kutatóinak felmérése is. Ebben azt találták, hogy a mesterségesen generált minták szinte megkülönböztethetetlenek a valódiaktól. Sőt, a résztvevők túlnyomórészt a mesterségesen generált hangokat, képeket és szövegeket gondolták valódinak. Ráadásul a kutatás szerint a képek esetében teljesítettek a válaszadók a legrosszabbul, vagyis a képeknél tudták legkevésbé kiválasztani, mely fotók valódiak, és melyek mesterségesen generáltak.
Emellett fotóink AI-jal történő módosítása számos adatvédelmi kérdést is felvethet. Alaposan tájékozódni kell, hogyan gyűjti és tárolja a mesterséges intelligenciát használó program a feltöltött arcképeket. És hogy a saját felhasználáson túl hozzájárulást adtunk-e a programnak a kép bármilyen más módon történő felhasználására.
A Magyar Telekom a Nemzetközi nőnap alkalmából egy online kampányban hívja a figyelmet a fenti jelenségre. A vállalat ezzel azt hangsúlyozza, hogy a digitális világ adta lehetőségeket – így az IA-t is – megfelelő tudással, körültekintéssel és tudatossággal kell használnunk ahhoz, hogy ezek az eszközök segítsenek fejlődni és előre lépni saját életünkben.
Az AI csak addig jó, amíg segít minket
A kampány alapját egy videó alkotja, melyben 30, különböző karakterű nőről készült portréfotót láthatunk eredetiben, majd mesterséges intelligencia által módosított verzióban. A fotókon a vállalat saját munkavállalói, influencerek, valamint civilek szerepelnek. A Facebookon, Instagramon és TikTokon futtatott videóban látványosan mutatják be az eredeti képeken szereplő nők egyediségét, majd az AI által generált képek módosított valóságát. Emellett további szakértői tartalmakkal hangsúlyozza a Magyar Telekom a trend jelentőségét és veszélyeit a Hello Szülő platformon, valamint segítenek a felületen a megfelelő egyensúly megtalálásában. A kampányvideó március 8-tól tekinthető meg a Magyar Telekom social media felületein.
“Felelős márkaként nemcsak a digitális világ, valamint az AI pozitív lehetőségeiről kell beszélnünk, hanem a veszélyeire és tudatos használatára is fel kell hívnunk a figyelmet. Természetes, hogy mindenki a legjobb önmagát akarja mutatni a social media felületeken, de fontos szem előtt tartanunk, hogy minden eszköz – így az AI is – csak addig jó, amíg abban segít minket, hogy saját magunk maradjunk és a saját eredeti önmagunkat mutassuk meg. Örülök, hogy ehhez a kampányhoz ilyen sok csodás nő csatlakozott, és idén nőnapkor rajtuk keresztül üzenhetünk mindenkinek” – nyilatkozta a kampányról Czabányi Enikő, a Magyar Telekom social media és PR szakértője, a kampány ötletgazdája.
English summary Magyar Telekom is raising awareness about the potential psychological harms of excessive filter and AI-enhanced profile picture use. They warn that frequent use of AI-retouched images can distort self-perception, create a digital world of standardized faces, and raise privacy concerns. 1 The company highlights that while AI offers users tools to expand their skills, some use it to replace their photos with AI-generated, „perfected” images. These images can blur the line between online and real-life self-image, potentially leading to body image disorders and self-esteem issues. A study also found that AI-generated images are nearly indistinguishable from real ones, with participants often mistaking them for authentic photos. Magyar Telekom is launching a campaign to promote mindful AI use and showcase the beauty of unfiltered individuality. |