Nyakunkon az európai adattárca

Németh Balázs, a K&H Bank innovációs vezetőjeAhogy gyarapszik a felhasználók kényelmét segítő digitális megoldások száma, úgy növekednek az aggályok is: kinek a kezébe kerülnek, hogyan és mire használják a felhasználók azonosítására szolgáló adatokat.

Az internetezők egyre tudatosabbak: nem csak hangzatos válaszokat várnak, hanem garanciákat is arra, hogy adataik nem kerülnek illetéktelen kezekbe. Mindeközben azért azt is szeretnék, ha a különféle internetes megoldásokat, mobilapplikációkat minél egyszerűbben vehessék igénybe – anélkül, hogy rengeteg különféle azonosítót, jelszót és PIN-kódot kellene megjegyezniük. Különösen igaz ez az úgynevezett „decentralizált fizetési megoldások” terén, illetve a metaverzumban.

Az Európai Unió azon dolgozik, hogy a tagállamokban egységes adattárolási és védelmi szabályok alakuljanak ki, az adatokat pedig az Unió bármely tagországában fel lehessen használni. „Eggyel közelebb kerültünk a közös európai digitális személyazonosító rendszerhez, amióta az Európai Bizottság februárban közzétette, hogy a szoftverfejlesztőknek milyen közös szabványokra kell tekintettel lenniük és milyen elvárásoknak kell megfelelniük” – mondja Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.

Az uniós állampolgárok és cégek azonosító adatai egységes szabvány szerint kerülnének az EUDI Wallet nevű, fokozottan védett mobilapplikációs adattárcába, amelyek segítségével könnyen be tudnak lépni a különféle internetes szolgáltatásokba, illetve ebben tárolhatják például a gépjárművezetői engedélyüket, a végzettségüket igazoló okleveleik másolatát, vagy akár társadalombiztosítási azonosítószámukat, betegségük kórelőzményét.

Németh szerint az EUDI Wallet próbaverziói akár már 2023 nyarán elérhetőek lesznek. A legtöbb aggály és elvárás azonban az adatok „bombabiztos” védelmével kapcsolatban fogalmazódik meg, mivel a mobiltelefon tulajdonosának minden érzékeny adata elérhetővé válik az okostelefonján keresztül – amit viszont elveszíthet, vagy ellophatnak tőle. Németh nem zárja ki, hogy elsőként a mobilbankok válnak majd egyfajta „mindenes” adattárcává, hiszen az ügyfél és a bank közötti bizalmi kapcsolat már kialakult.

„Adatbiztonság terén a bankok értelemszerűen élen járnak, hiszen a mobilbanki applikációk terén ügyfeleik érzékeny személyes és pénzügyi adatait őrzik meglehetős biztonságban” – mondja az innovációs szakember. Márpedig az ügyfelek egyre inkább azt igénylik, hogy egyetlen mobilapplikáción keresztül, egyetlen azonosítási folyamattal minél több ügyüket tudják minél kevesebb idő alatt elintézni.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

A jelentős adatvagyonnal rendelkező szektorok nyitottak a dolgozóik utáni kémkedés iránt

vas máj 14 , 2023
ShareTweetPinShareMagyarországon a digitalizációval foglalkozó és a jelentős adatvagyonnal rendelkező szektorok, így például a telekommunikáció és a banki szektor a legnyitottabb az adatalapú humánerőforrás-menedzsment (HR) iránt. A KPMG stratégiai és működési üzleti tanácsadás igazgatója, Halász Erika azt közölte, hogy a HR adatalapúvá válásának célja, hogy a humánerőforrás-menedzsment az adminisztratív, támogató szerepből […]
Halász Erika KPMG

És még ez is...