Never ending story: még mindig csak az első fázisa fejeződött be a GSM-R hálózat kiépítésének

Befejeződött a magyarországi GSM-R hálózat kiépítésének első fázisa, ezzel megvalósul a vasúti biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti folyamatos adatkommunikáció, ami jelentősen növeli a rendszer megbízhatóságát, új lehetőségeket teremt a vasúti forgalom irányítására – közölte az európai uniós projektet megvalósító NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. A már több uniós tagállamban működő GSM-R kommunikációs rendszerhez csatlakozó magyarországi GSM-R hálózat folyamatosan kiváltja a heterogén és egyre nehezebben üzemeltethető analóg vasúti rádiós rendszereket, így kiépítése komoly és előremutató változásokat hoz a magyarországi vasúti közlekedésben – írják a közleményben.

A projekt első fázisának megvalósulásával a Magyarországon áthaladó két nagy nemzetközi vasúti folyosó – a Hamburg-Bécs-Budapest-Athén, és a Lyon-Trieszt-Ljubljana-Budapest – kommunikációs rendszere válik egységessé és átjárhatóvá. Ez azt is jelenti, hogy bármely ország vasúti szerelvénye úgy tud közlekedni a tagországok vasúti folyosóin, hogy útját nem akadályozza a kommunikációs rendszerek különbözősége. A GSM-R rendszer szállítását és a rendszer integrálását a Kontron Transportation Hungary Kft. – korábbi nevén Kapsch CarrierCom Kft. – és az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. alkotta konzorcium végezte a NISZ Zrt. közbeszerzési eljárása nyerteseként a Széchenyi 2020 program keretében – tájékoztatott a NISZ Zrt. A második szakaszra felkészül az R-KORD Kft. és az I-Cell Mobilsoft Zrt.

A NISZ 2012 decemberében írta ki a közbeszerzést a vasúti közlekedés biztonságát és hatékonyságát növelő új rádió- és távközlési rendszer megépítésére. A beruházás fizikai elemei 2015 végére el is készültek, de a rendszer műszaki problémái miatt a mai napig nem működik tökéletesen. A csúszás miatt fennáll annak a veszélye is, hogy az EU húszmilliárd forintos támogatását vissza kell fizetni, ha a fejlesztéssel nem érnek célba, ráadásul Brüsszel kötelezettség-megszegési eljárást is indíthat Magyarország ellen, ha nem épül ki időben az európai átjárhatóságot is biztosító ERTMS — írja az Indóház Online.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.