Egy szoftverben lévő hiba okozta a szerdai nagy számítógépes leállást – jelentette Ruben Brekelmans védelmi miniszter.
„A probléma oka a NAFIN hálózathoz való hozzáférésben keresendő. Szoftverhiba miatt nem lehetett csatlakozni ehhez a hálózathoz” — írta Brekelmans a Twitteren (X) közzétett nyilatkozatában. Elmondása szerint semmi nem utal arra, hogy rosszindulatú felek is érintettek lennének a hibában. A biztonságot nem veszélyeztette az üzemzavar – írta a miniszter a holland parlamentnek küldött levelében. „Mindezen kellemetlenségek ellenére számos folyamat a honvédségen belül és kívül a szokásos módon folytatódhatott, és a biztonság nem került veszélybe”.
Brekelmans „nagyon bosszantónak” nevezte, hogy a védelmi hálózat kiesése ennyi embert érintett. „Az eindhoveni repülőtéren az utazóknak sokáig és bizonytalanul kellett várakozniuk, ami megzavarta az utazásukat. Az emberek a munkahelyükön sem tudtak bejelentkezni, és a kormányzati szolgáltatások is kevésbé voltak elérhetők. „Mindez ismét megmutatja, mennyire fontos, hogy az informatikai rendszerek megbízhatók legyenek” — mondta.
A NAFIN a Holland Fegyveres Erők Integrált Hálózatának rövidítése. Ez egy nagy biztonságú, mintegy 3300 kilométer hosszúságú üvegszálas optikai hálózat, amely összeköti egymással a honvédségi helyszíneket, de több, nem honvédségi helyszínt, például a rendőrőrsöket is. Az elmúlt években a Honvédség zárt optikai hálózatának korszerűsítésén dolgoztak. Ez több mint harmincmillió eurót emésztett fel. A NAFIN hálózat építése 1996-ban kezdődött, és a KPN távközlési szolgáltató üzemelteti.
A holland számvevőszék is vizsgálja a NAFIN-t. Mint írják, a NAFIN-hálózat elengedhetetlen a honvédelem és az egész központi kormányzat működéséhez, ezért -többek között- azt vizsgálják, hogy a honvédelem hogyan biztosítja a hálózatot a kibertámadásokkal szemben — írja az NlTimes.
Hollandiában számítógépes üzemzavarokat jelentett több kormányhivatal szerdán, Eindhoven repülőterén leállították a forgalmat, a fennakadások a parti őrséget és a katasztrófavédelmet is érintik. Utrecht város katasztrófavédelme bejelentette, hogy az üzemzavar miatt megszakadt a kapcsolat a segélyszolgálatok kommunikációs rendszerei között. Fennakadásokat jelentettek a kormányzat DigiD nevű, az elektronikus közigazgatási ügyintézésre fenntartott oldaláról is, amelyen át a többi között az adóhivatallal is fel lehet venni a kapcsolatot, továbbá társadalombiztosítási ügyeket lehet intézni. Nehézségekbe ütközött a Covid-19 elleni oltásra történő online időpontfoglalás is; a hivatal szerint a fennakadás elsősorban a mobiltelefon-felhasználókat érinti. A védelmi miniszter kijelentette, hogy amíg „100 százalékos bizonyossággal nem állapítják meg” a hiba okát, nem kíván találgatásokba bocsátkozni, de „egyáltalán nem zárnak ki” egy esetleges kibertámadást sem. |