Nem fogja fellendíteni az MPL-t a kormányrendelet

Magyar Posta Logisztika - MPLA webáruházak 2024. március 28-tól kötelesek a Magyar Posta Logisztika (MPL) kézbesítési szolgáltatásait elérhetővé tenni a vásárlóik számára.

A Reacty Digital felmérése szerint az erről szóló kormányrendelet lakossági megítélése az átlagot tekintve inkább semleges, a Postát szimpatikusnak vélők az intézkedést is pozitívabban látják. A 18-79 évesek egy része akár gyakrabban vagy több helyről is tervez online rendelni, ha mindenhol elérhető az MPL.

Mégis a GLS visz mindent

A GLS több szempontból kiemelkedik a Magyarországon tevékenykedő csomagküldő szolgáltatók közül. Szinte minden online vásárló (93 százalék) ismeri legalább hallomásból, és a kedveltsége is rendkívül magas. Tízből kilenc (87 százalék) ismerő (inkább) szimpatikusnak tartja, így nem meglepő, hogy döntő többségük ajánlaná is ismerősei számára. A legtöbb csomagküldő szolgáltató belefér a képzeletbeli ismertség/kedveltség mátrix jobb felső negyedébe, vagyis egyszerre sokan hallottak már róluk és szimpatikusnak is tartják őket. Az MPL a második legismertebb (87 százalék) szolgáltató, bár kedveltsége (67 százalék) valamivel elmarad a kevesebbek által említett (73 százalék), de többek számára szimpatikus (74 százalék) DPD-től.

A használati arányokat tekintve is a GLS áll az élen, saját bevallás alapján ötből négy (79 százalék) online vásárló vette igénybe az elmúlt egy évben a szolgáltatásaikat, míg az MPL-t az online rendelők kétharmada (66 százalék) használta. A Foxpost (36 százalék), a DPD (34 százalék), valamint az Express One (32 százalék) nagyjából az online rendelők harmada számára szállított valamilyen megrendelést az utóbbi egy év során. Az igénybevételt természetesen nem csak a személyes preferenciák befolyásolják, hiszen egy adott webáruház általában nem kínálja az összes szolgáltatót a vásárlói számára, így a rendelés helye nagyban meghatározza a csomagküldő kilétét.

Megoszlanak a vélemények a Postai kormányrendeletről

A 685/2023. (XII. 29.) Kormányrendelet értelmében 2024. március 28-tól minden webáruház üzemeltetőnek biztosítania kell az MPL szolgáltatását is a többi csomagküldő szolgáltató mellett. A 18-79 éves magyarok fele (53 százalék) hallott erről az intézkedésről a Reacty Digital áprilisi adatfelvételét megelőzően. Korábbi információik, illetve a kérdőívben elhelyezett rövid összefoglalás alapján tízből négyen inkább pozitívan értékelik a rendeletet, tízből hárman semlegesen állnak hozzá, a felnőtt lakosság negyede tartja inkább negatívnak a változást, míg a megkérdezettek tizede nem tudott állást foglalni a témában. A Postát szimpatikusnak vélők az intézkedést is pozitívabban látják, mint azok, akik valamilyen negatív tapasztalat vagy egyéb indok miatt nem szimpatizálnak a vállalattal. A 18-79 évesek ötöde (20 százalék) saját bevallása szerint gyakrabban, vagy több helyről fog rendelni online a jövőben a Posta széleskörű elérhetőségének hatására.

Minél idősebb valaki, illetve minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik, annál valószínűbb, hogy hallott a rendeletről, ugyanakkor a fiatalabbakra és az alacsonyabb végzettséggel rendelkezőkre jellemzőbb, hogy pozitívabban állnak az intézkedéshez és akár több online rendeléssel terveznek reagálni arra. A Budapesten élők átlag feletti arányban szereztek tudomást az intézkedésről, de ők értékelik leginkább negatívan azt, és inkább a községekben élők számára jelent motivációt a rendelésre az egyetemes postai szolgáltató általános elérhetővé tétele.

A Posta megítélése alapvetően pozitív, az ellenzők elsősorban az árakat kritizálják

Az MPL-t ismerő online vásárlók kétharmada (inkább) szimpatikusnak tartja a szolgáltatót és ajánlaná is azt ismerőseinek, ugyanakkor csak az ismerők kétötöde (42 százalék) választaná a Postát, amennyiben a webáruház minden általa ismert szolgáltatót opcióként biztosít. Ez alapján bár önmagában elégedettek a csomagküldővel, lehetőség esetén sokan inkább versenytársat (elsősorban a GLS-t) választanának.

Csupán az ismerők 13-14 százaléka jelezte, hogy nem szimpatikus számára az MPL, illetve nem ajánlaná ismerőseinek sem a csomagküldőt. A negatívan nyilatkozók fele hivatkozott arra, hogy drágák a cég szolgáltatásai, harmaduk szerint gyakran késik a kiszállítás, tízből hárman pedig túl szélesnek érzik a megadott kiszállítási idősávot. A Postát negatívan megítélők ötöde számára politikai megfontolás (is) húzódik a vélemény mögött, nem szimpatizálnak a vállalat tulajdonosi körével, ezért nem is ajánlanák ismerőseiknek a szolgáltatót.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Twitter: az EU szerint gondok vannak a tartalommoderációval

hét máj 13 , 2024
Az Európai Bizottság (EB) megkereséssel fordult a Twitter (X) közösségi platformhoz, hogy tájékoztatást kapjon arról, miért csökkentette tartalommoderációs forrásait az internetes vállalat. A brüsszeli közlemény szerint a bizottság különösen azt szeretné megtudni, hogy a Twitter miért csökkentette közel húsz százalékkal tavaly október óta a tartalommoderátorok csapatának létszámát, ami által az […]
Twitter

És még ez is...