Nem érdemes reklámra költeni

Somlói Zsolt, MindshareA Mindshare felmérése szerint elértéktelenedett a magyarországi média reklámárazása, kevesebbet költenek a cégek reklámra.

A Mindshare médiatervező- és vásárló ügynökségé közel száz, a legnagyobb hirdető reklámköltési- és pénzügyi adatait vizsgálta, kiegészítve a Kantar Media Adex és a Nielsen közönségméréseinek adataival. Az elemzés szerint a legnagyobb vállalatok forgalmuk alig 0,5 százalékát költik médiavásárlásra a magyar reklámpiacon, sőt 2022-ben ez alig 0,4 százalék volt, miközben 2021-ben még 0,7 százalékot, 2006-ban 1,6 százalékot tett ki. Az elmúlt másfél évtized alatt a magyarországi legnagyobb hirdetők az árbevételükhöz viszonyított médiavásárlási kiadásaikat harmadára csökkentették.

Ezt a jelenséget a Mindshare elemzése részben azzal magyarázza, hogy csökkent az eredményesség: az adózás előtti árbevételarányos nyereség (EBIT) a 2006-os 10,2 százalékáról 2021-ben 8,9 százalékra, majd 2022-ben 7,3 százalékra esett vissza. Ugyanakkor azt is mutatja, hogy túl olcsó a magyar média, így az árbevétel egyre kisebb részét kell erre fordítaniuk a vállalatoknak. Míg az elmúlt 16 évben a vizsgált cégek jelentősen, 2,2-szeresére növelték belföldi értékesítésből származó árbevételüket, illetve a szintén üzleti sikerességet jelző mutatójuk, az adózás előtti eredmény közel duplájára emelkedett (1,9-szeresére), addig a médiaköltésük mindössze 1,2-szeresére nőtt.

Mindez rámutat arra, hogy a hazai reklámszolgáltatások és a médiaköltések árazása jelentősen elmaradt más vállalati szolgáltatásokétól, és magasabb árak mellett is lenne kereslet a hirdetési szolgáltatásokra. Ezek alapján kijelenthető, hogy a médiaköltés az a terület, amin a nagyvállalatok az egyik legtöbbet takaríthatták meg az elmúlt másfél évtizedben. Somlói Zsolt, a Mindshare magyarországi ügyvezetője szerint ezt a trendet régiónkban szinte egyedüliként tapasztalhatjuk, Csehországban és Szlovéniában sem mutatkozik.

Vélemény

-szerk-Érthető okokból az elemzést készítők a közleményükben meg sem próbálnak az okokra rámutatni. Pedig a magyarázat egyszerű: egy olyan országban, ahol egy társaság érvényesülése elsősorban a kormányzattal ápolt kapcsolaton múlik, teljesen felesleges reklámra költeni, hacsaknem a kormánybarát médiumoknál, a propagandamédiánál nem. -szerk-


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Terrorgram: Betiltották az újfasiszta propagandafórumot

vas ápr 28 , 2024
ShareTweetPinShareBetiltott a brit kormány egy online fórumot, amelyet a londoni belügyminisztérium szerint újfasiszta terrorszervezetek használtak arra, hogy radikalizált fiatalokat terrortámadások elkövetésére ösztönözzenek. A tárca a hét elején kezdeményezte a Terrorgram-kollektíva nevű online hálózat törvényen kívül helyezését, és pénteken bejelentette, hogy a parlament jóváhagyása nyomán a tilalom érvénybe lépett. A minisztérium […]
Brit belügyminisztérium

És még ez is...