Nehezen indult a ma 130 éves a Bosch, de felért a csúcsra

robert-boschTörténetének 130 éve alatt a Bosch a valamikori finommechanikai és elektromos műhelyből Németország tíz legnagyobb vállalatának egyike lett, amely több mint 150 országban van jelen.

A Bosch indulása jóindulattal is csak döcögősnek volt nevezhető, mintsem sikertörténetnek: az 1886 novemberében nyílt telephely dolgozóinak a száma 1891-re két főről mindössze 15 főre nőtt. Ugyanebben az évben a vállalat alaptőkéje majdnem teljesen elfogyott, Robert Bosch édesanyja volt a kezes, és egyéb bankhitelek mellett a vállalat 1892-re a fizetésképtelenség határára került. Azóta sok minden történt. Ma a Bosch cégcsoport 375 000 embernek ad munkát és 70,6 milliárd euró éves árbevételt generál.

Az ifjú vállalkozó Bosch csupán 23 évesen elutazik az Egyesült Államokba, hogy Edison mellett dolgozhasson és bepillantást nyerjen az elektrotechnikai ipar területére, amelyben az Egyesült Államok Európánál fejlettebb volt. Bosch abban bízik, hogy visszatérve Európába az új impulzusok hozzásegítik ahhoz, hogy egy sikeres vállaltot építsen fel. 1886-ban Bosch teli tettvággyal visszatér hazájába és 1886. november 15-én megalapítja „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyét” Stuttgartban. Az első eufóriát azonban kijózanodás követi, mivel a stuttgarti áramellátás kiépítése elhúzódik, az elektrotechnikai ág nem indul be. csak kisebb megbízásokkal képes csak életben tartani cégét. Amikor elkészül a nyilvános áramellátás, még mindig nem valósul meg a remélt siker. Az ügyfelek nem nyitottak annyira az elektrotechnikai újításokra mint ahogy azt Bosch remélte.

1897 talán a legfontosabb a vállalat történetében. Ez az év jelenti a Bosch világcéggé válásának kezdetét. Már 1887 óta gyárt a vállalat gyújtóberendezéseket olyan állómotorokhoz, amelyek épületekben áramot fejlesztenek, 1896-ig ezer darabot, de a forgalom stagnál. Azonban egy évvel később ez gyökeresen megváltozik. Egy ügyfél olyan gyújtást kér, amelyet benzinmotorban lehet alkalmazni. Egy olyan gyújtást, ami addig nem létezett. A kifejlesztett eszköz Boscht a gyártók világába katapultálja, mivel a mágneses gyújtás bizonyul az egyetlen megbízható, autóban használható gyújtásnak. Az automobilok tizenkilencedik század utáni példa nélküli sikertörténete által a Bosch is világcéggé fejlődik. Az első öt évben a Bosch ötvenezer gyújtásrendszert ad el. 1912-ig ez a szám már egymillió darab.

A mágneses gyújtás óriási sikerére Bosch sem számított. Amikor 1900-ban elhatározza, hogy saját gyárat épít, azt hozzávetőleg kétszáz munkásra tervezi. Ebben az időpontban harminc munkatársa van, és azt tervezi, hogy az új épület egy részét bérbe adja. Abból indul ki, hogy vállalkozása legfeljebb száz dolgozóra bővül. Ez tévedés volt. Csupán nyolc évvel később Bosch már több mint ezer főt foglalkoztat. „Mindig azt gondoltam, az a helyes, ha a dolgozókat és alkalmazottakat jól megfizetjük, és őket nem leereszkedően, hanem egyenjogú, szerződéses partnerként kezeljük“ — mondta Bosch, a ma is megszívlelendő tanácsot.

A gyors nemzetközivé válás új piaci lehetőségeket kínál
Azonban az előrelátó és felelősségteljes vállalkozó Robert Bosch kétségekkel kezelte a mágneses gyújtás sikertörténetét. Tudva azt, hogy csupán egy terméktől függ, világszerte új piacok után kutatott. 1908-tól a Bosch gyújtások az összes kontinensen kaphatók. A cég így növekszik, és nemzetközi ismertségre tesz szert. A Bosch vállalat számára a hosszú távú stabilitást a további autós alkatrészek és az elektromos kéziszerszámok, a háztartási gépek és az iparban használatos műszaki eszközök kifejlesztése biztosította. „Tapasztalatom szerint nincs rosszabb egy fennmaradni és fejlődni akaró gyár számára annál, mint hogy nincs versenytársa.” Bölcs ember volt.

A Bosch munkavállalóinak száma
1886: 3
1896: 14
1906: 611
1916: 5 639
1956: 38 488
1976: 105 872
2015: 375 000

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.